Tips voor thuiswerkers

Wij zijn energiemakers

7 tips voor thuiswerkers

Op dit moment werken er veel mensen door het coronavirus thuis. De nieuwe werkwijze is voor veel mensen erg wennen. Met deze tips van Pure Energie blijft thuiswerken leuk én effectief!

1. Sta op tijd op

Het is heel verleidelijk om lekker een uurtje (of twee, of drie...) langer te blijven liggen. Doe dit niet! Routine en ritme zijn enorm belangrijk voor je productiviteit en energieniveau, dus probeer altijd rond dezelfde tijd uit bed te stappen en niet veel later dan gebruikelijk naar bed te gaan. Zorg dat je tijdens het thuiswerken zoveel mogelijk je dagelijkse ritme van kantoor behoudt. 

2. Werk in blokken

Werk in blokken van maximaal 1 tot 2 uur. Het is onrealistisch om te denken dat je gedurende de hele dag je concentratie kan behouden en door kunt buffelen. Deel je dag dus in en plan in blokken van 1 of 2 uur. Wissel waar mogelijk de werkzaamheden per blok af. Werk bijvoorbeeld in het eerste blok vooral iets uit (reken-, teken- of schrijfwerk), reserveer het tweede blok vooral voor het versturen van mails en weer het volgende blok voor overleggen met collega’s via telefoon of videoverbinding. Neem tussen de blokken een korte pauze. Op deze manier is het gemakkelijker om je concentratie te behouden. 

3. Maak afspraken

Zijn de kinderen thuis en werken jullie allebei vanuit huis? Probeer dan afspraken te maken met je partner over de dagindeling. Werk bijvoorbeeld in shifts. De een ’s ochtends in een aparte kamer achter de computer, de ander bij de kinderen. Draai ’s middags de rollen om. Maak duidelijk aan de kinderen wie bijvoorbeeld die ochtend hun aanspreekpunt is en dat ze dus niet de persoon in de aparte kamer alsnog storen.

4. Zet jezelf op informatiedieet

Tijdens deze coronacrisis is de behoefte aan nieuws groter dan normaal. Dat is logisch, maar ook heel inefficiënt. De onophoudelijke stroom aan nieuws kan je enorm afleiden. Volg niet tussendoor steeds het nieuws, maar kies bewust de momenten waarop je naar het journaal kijkt of de krant leest. Dat kun je bijvoorbeeld bewaren voor jouw pauzes.

5. Zorg voor een goede werkplek

Op de bank werken lijkt comfortabel, maar je krijgt er echt een zere rug en nek van. Zorg voor een ergonomische werkplek waar je goed kan zitten. Zorg er in ieder geval voor dat je voeten plat op de grond staan met je knieën in een hoek van negentig graden en de tafel op ellebooghoogte terwijl je ontspannen zit. Verder is het belangrijk dat er geen fel licht van achter je beeldscherm komt. Als je tegen het licht in kijkt, knijp je vaak met je ogen en daardoor raak je sneller vermoeid.

6. Blijf bewegen

Als je thuiswerkt, zit je als snel de hele dag achter je computer. Het is belangrijk om tussendoor voldoende te bewegen. Dat kan van alles zijn: een paar yoga-oefeningen of squats, maar ook even de was ophangen of een paar keer de trap op en neer. Probeer heen en weer te lopen tijdens het bellen of doe regelmatig verschillende stoeloefeningen.

7. Zorg voor voldoende frisse lucht

Net als beweging is frisse lucht tijdens het thuiswerken erg belangrijk. Zorg dat je goed ventileert in huis. Je kunt een raam op een kier of open zetten. De middagpauze is een geschikt moment om je even op te laden door een frisse neus te halen. Werk niet door, maar ga even rustig eten en strek je benen. Maak een ommetje door de buurt, struin wat door de tuin of ga even op je balkon staan. Zo maak je jouw hoofd weer even leeg en kun je na de lunch weer opgeladen verder met werken. Het voordeel van thuiswerken is dat je je geen zorgen hoeft te maken over starende collega’s: niemand die je ziet!

Terug naar de kennisbank