Tips voor thuiswerkers

Wij zijn energiemakers

Op dit moment werken er heel veel mensen thuis. De nieuwe werkwijze is voor veel mensen erg wennen. Met deze tips blijft thuiswerken leuk en effectief!

Tip 1: Sta op tijd op
Als je de neiging hebt om op je thuiswerkdag lekker een uurtje (of twee, of drie…) te blijven liggen, doe dit niet! Routine is enorm belangrijk voor je productiviteit en energieniveau, dus probeer altijd rond dezelfde tijd uit bed te stappen en niet veel later dan gebruikelijk naar bed te gaan.

Tip 2: Werk in blokken
Werk in blokken van maximaal 1 tot 2 uur. Het is onrealistisch om te denken dat je gedurende de hele dag je concentratie kan behouden en door kunt buffelen. Deel je dag dus in en plan in blokken van 1 of 2 uur. Wissel, waar mogelijk, de werkzaamheden per blok af. Werk bijvoorbeeld in het eerste blok vooral iets uit (reken-, teken- of schrijfwerk), reserveer het tweede blok vooral voor het versturen van mails en weer het volgende blok voor overleggen met collega’s via telefoon of videoverbinding. Neem tussen de blokken een korte pauze.

Tip 3: Maak afspraken
Zijn de kinderen thuis en werken jullie allebei vanuit huis? Probeer dan samen afspraken te maken over de dagindeling. Werk bijvoorbeeld in shifts.
De een ’s ochtends in een aparte kamer achter de computer, de ander bij de kinderen. Draai ’s middags de rollen om. Maak duidelijk aan de kinderen wie bijvoorbeeld die ochtend hun aanspreekpunt is en dat ze dus niet jou of jouw partner in de aparte kamer alsnog storen.

Tip 4: Zet jezelf op informatiedieet
Tijdens deze coronacrisis is de behoefte aan nieuws groter dan normaal. Dat is logisch, maar ook heel inefficiënt. De onophoudelijke stroom aan nieuws kan je enorm afleiden. Volg niet tussendoor steeds het nieuws, maar kies bewust je momenten dat je naar het journaal kijkt of de krant leest. Dat kun je bijvoorbeeld bewaren voor jouw pauzes.

Tip 5: Zorg voor een goede werkplek
Op de bank hangen is chill, maar je krijgt er echt een zere rug en nek van. Zorg voor een werkplek waar je goed kan zitten. Zorg er in ieder geval voor dat je voeten plat op de grond staan met je knieën in een hoek van negentig graden en de tafel op ellebooghoogte terwijl je ontspannen zit. Verder is het belangrijk dat er geen fel licht van achter je beeldscherm komt. Als je tegen het licht in kijkt, knijp je vaak met je ogen en daardoor raak je sneller vermoeid.

Tip 6: Blijf bewegen
Als je thuiswerkt, zit je als snel de hele dag achter je computer. Het is belangrijk om tussendoor voldoende te bewegen. Dat kan van alles zijn: een paar yoga-oefeningen of squats, maar ook even de was ophangen of een paar keer de trap op en neer. Of loop heen en weer tijdens het bellen of doe tussendoor deze stoeloefeningen. 

Tip 7: Frisse lucht is belangrijk
Net als bewegen is frisse lucht belangrijk. Zorg dat je goed ventileert in huis (zet een raampje op een kier of zorg dat ventilatieroosters open staan).
Bijvoorbeeld je middagpauze is een goed moment om op te laden en een frisse neus te halen. Werk niet door, maar ga even rustig eten en strek je benen. Maak een ommetje door de buurt, struin wat door de tuin of ga even op je balkon staan. Of spring even kort op de trampoline van de kinderen of doe de deur open, zet de radio aan en dans buiten op je favoriete nummer. Zo maak je jouw hoofd weer even leeg. Het voordeel van thuiswerken is dat je je geen zorgen hoeft te maken over starende collega’s: niemand die je ziet!

Heb jij nog goede tips? Laat het ons dan weten.