Header Energierekening niet betalen

Advies over je energiecontract

Stijgende energieprijzen
CTA Klantgeluk

Ons advies voor je huidige situatie

Stijgende energieprijzen

De energieprijzen zijn op dit moment erg hoog. Dat kan gevolgen hebben voor je energierekening. Gezien de ontwikkelingen op de energiemarkt is het niet zo gek dat jij je afvraagt wat de stijgende energieprijzen voor jou betekenen. Wat merk ik van de stijgende energieprijzen? Onze energieadviseurs geven advies.

Bekijk ons advies
CTA Contract Vast

Heb je een vast contract?

Dan verandert er voor nu niets. Je tarieven blijven geldig totdat je contract afloopt. Op dit moment is het helaas niet mogelijk om je energiecontract te verlengen met een vaste looptijd. Daarom wordt je contract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract. Je ontvangt hierover ruim van te voren bericht van ons.

Meer informatie
CTA Contract Variabel

Heb je een variabel contract?

Ben je al klant en heb je een variabel contract? Dan kunnen jouw tarieven tussentijds wijzigen. Minimaal 2 keer per jaar. Het is op dit moment helaas niet mogelijk om je energiecontract vast te zetten. Wel is het slim om regelmatig je energieverbruik te bekijken. Zo weet jij of je huidige termijnbedrag nog past bij je actuele verbruik en variabele tarieven.

Meer informatie

Moet ik mijn termijnbedrag verhogen?

Het termijnbedrag is het bedrag dat je maandelijks betaalt aan je energieleverancier. Veel klanten vragen zich af of het verstandig is om het termijnbedrag te verhogen. We leggen het je uit.

Ik heb nu nog een vast contract

Dan staat jouw tarief vast tot het einde van jouw contract. Stijgt je energieverbruik? Dan is het handig om je termijnbedrag aan te passen via Mijn Pure Energie.

Mijn vaste contract loopt binnenkort af

Als je jouw vaste contract verlengt, ga je over naar de nieuwe tarieven. Bij het berekenen van je nieuwe termijnbedrag houden we rekening met de huidige energietarieven.

Ik heb een variabel contract

Door een tussentijdse tariefwijziging kan het zijn dat jouw termijnbedrag te laag is. Log in op Mijn Pure Energie en wijzig je termijnbedrag. Zo voorkom je onverwacht hoge kosten.

Vragen over je vaste energiecontract

Loopt je vaste energiecontract bijna af? We begrijpen dat je wilt weten waar je aan toe bent. Daarom hebben we de veelgestelde vragen op een rijtje gezet.

Ik ben al klant bij Pure Energie, kan ik mijn contract verlengen?

Normaal gesproken kunnen bestaande klanten met een vast energiecontract 3 maanden voordat het contract afloopt het contract verlengen. Via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App kun je inzien tot wanneer je huidige contract loopt. Indien je contract binnenkort afloopt, ontvang je van ons een persoonlijk verlengingsaanbod per mail. Op dit moment is het helaas niet mogelijk om je energiecontract te verlengen met een vaste looptijd. Daarom wordt je contract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract. Dit vinden we uiteraard erg vervelend. Zodra het weer mogelijk is om een vast energiecontract af te sluiten ontvangen onze klanten hierover bericht.


Contact opnemen
Wanneer loopt mijn energiecontract af?

We krijgen veel vragen over aflopende contracten, maar wist jij dat je dit ook eenvoudig kunt inzien via Mijn Pure Energie? Onder 'contracten' vind je alle informatie over je energiecontract. Loopt je contract bijna af? Dan ontvang je hierover bericht van ons. 


Inloggen
Mijn vaste contract loopt bijna af, wat moet ik doen?

Je tarieven blijven geldig totdat je vaste contract aflooptDe actuele ontwikkelingen in Oekraïne zorgen voor een onzekere en hoge gasprijs, waardoor het helaas niet mogelijk is om je contract te verlengen met een vaste looptijd. Daarom wordt je contract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract. Je ontvangt hierover ruim van te voren persoonlijk bericht van ons.


Mijn energiecontract loopt af, wat ga ik straks betalen voor energie?

Het is logisch dat jij je afvraagt wat de hoge energieprijzen voor jouw nieuwe energiecontract betekenen. Het is helaas niet mogelijk om je energiecontract te verlengen met een vaste looptijd. Daarom worden vaste contracten van bestaande klanten automatisch omgezet naar een variabel energiecontract met de daarbij behorende variabele tarieven. Klanten ontvangen van ons een mail met daarin de variabele verlengingstarieven. We streven er naar om de variabele tarieven voor bestaande klanten zo laag mogelijk te houden. We houden de ontwikkelingen op de energiemarkt nauwlettend in de gaten en passen onze variabele verlengingstarieven waar nodig daar op aan. Daardoor is het moeilijk om ruim voor de einddatum van je contract je nieuwe energietarieven precies vast te stellen.


Wanneer ontvang ik mijn nieuwe energietarieven?

Klanten met een vast energiecontract ontvangen 3 maanden van te voren een mail met daarin informatie over hun aflopende energiecontract. Op dit moment is het voor bestaande klanten helaas niet mogelijk om je contract te verlengen met een looptijd voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 jaar). Daarom wordt je vaste energiecontract automatisch verlengd voor onbepaalde tijd. Je variabele energiecontract start gelijk na de einddatum van je vaste contract. Je nieuwe contract en energietarieven ontvang je uiteraard per e-mail, maar je kunt deze gegevens ook inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie app.


Waarom kan ik geen vast energiecontract afsluiten?

Door de hoge energieprijzen en de onzekerheid op de energiemarkt kun op dit moment geen vast energiecontract afsluiten. Deze hoge energietarieven en sterke marktfluctuaties zorgen voor onberekenbare risico's. Zodra de energiemarkt gaat dalen en tot rust komt is de verwachting dat er wederom vaste contracten worden aangeboden.


Wanneer kan ik weer een vast energiecontract afsluiten?

Dat kunnen we helaas niet voorspellen. Door de hoge energieprijzen en de onzekere energiemarkt is het afsluiten van een vast energiecontract nu niet mogelijk. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, dan kunnen we mogelijk in de toekomst weer vaste energiecontracten aanbieden. 


Vragen over je variabele energiecontract

We snappen dat je vragen hebt over je variabele energiecontract en eventuele tussentijdse wijzigingen. Daarom hebben we de veelgestelde vragen op een rijtje gezet.

Kan het zijn dat mijn variabele energietarief tussentijds wordt gewijzigd?

Ons nieuwe variabele energietarief per 1 juli is in principe geldig tot 1 januari 2023. In verband met de sterk fluctuerende marktomstandigheden, kan het zijn dat we het tarief tussentijds moeten wijzigen. Dit kan betekenen dat je tarief omlaag of omhoog gaat. We informeren je altijd minimaal 30 dagen van te voren over een eventuele wijziging.


Wanneer wijzigen de variabele tarieven?

De variabele tarieven wijzigen 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Dit geldt ook voor klanten met een lopend variabel contract voor onbepaalde tijd. Bij lopende variabele contracten wordt deze tariefwijziging doorgevoerd indien marktomstandigheden daartoe aanleiding geven. klanten worden hierover uiterlijk 30 dagen van te voren geïnformeerd. Wij hanteren geen opzegtermijn, zodat variabele klanten op ieder gewenst moment kunnen overstappen.


Wanneer ontvang ik mijn nieuwe energietarieven?

De variabele tarieven wijzigen minimaal 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Dit geldt ook voor klanten met een lopend variabel contract voor onbepaalde tijd. Je ontvangt dan 30 dagen van te voren van ons een bericht met daarin de nieuwe variabele energietarieven. 


Gaan de energieprijzen verder stijgen of dalen?

Het is niet mogelijk om hier voorspellingen over te doen. Mede door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen op dit moment erg onzeker. Verder spelen ook andere factoren een grote rol, zoals bijv. de levering van gas uit andere landen. Deze factoren zijn moeilijk te voorspellen en daardoor zijn prijsontwikkelingen lastig in te schatten. Doordat de energieprijs wordt beïnvloed door veel factoren, kan niemand dit precies van te voren weten.


Waarom kan ik geen vast energiecontract afsluiten?

Door de hoge energieprijzen en de onzekerheid op de energiemarkt kun op dit moment geen vast energiecontract afsluiten. Deze hoge energietarieven en sterke marktfluctuaties zorgen voor onberekenbare risico's. Zodra de energiemarkt gaat dalen en tot rust komt is de verwachting dat er wederom vaste contracten worden aangeboden.


Wanneer kan ik weer een vast energiecontract afsluiten?

Dat kunnen we helaas niet voorspellen. Door de hoge energieprijzen en de onzekere energiemarkt is het afsluiten van een vast energiecontract nu niet mogelijk. Als de prijzen op de groothandelsmarkten dalen en op een lager prijsniveau terecht komen, dan kunnen we mogelijk in de toekomst weer vaste energiecontracten aanbieden. 


CTA Vrouw met baby

Energiecontract voor nieuwe klanten

Ons variabele aanbod

Nieuwe klanten kunnen op dit moment een variabel energiecontract afsluiten. Steeds meer huishoudens kiezen voor écht groene stroom. Goed bezig, want de 100% groene stroom die jij verbruikt, helpt ons om Nederland verder te verduurzamen. Je vindt onze actuele variabele tarieven op onze website. 

Betaalhulp Kolommen Prijsstijging Pure Energie

Hulp bij het betalen van je energierekening

Wat doet de overheid om de hoge energierekening te compenseren?

Meer informatie
Prijsstijging Kolommen Prijsstijging Pure Energie

Waarom stijgen de energieprijzen?

De actuele ontwikkelingen in Europa hebben direct invloed op de energiemarkt.

Meer informatie
Bespaartips Kolommen Prijsstijging Pure Energie

Bespaar met deze tips op je energierekening

Met onze bespaartips kun jij al snel flink besparen op je energierekening.

Meer informatie