Onderwerpen

Aanmelden

Hoe word ik klant bij Pure Energie?
Klant worden is heel eenvoudig. Verbruik je minder dan 50.000 kWh en 20.000m3 gas? Dan kun je via onze website een tarief berekenen en je aanmelden. Kies een energiepakket en je weet direct wat jouw nieuwe termijnbedrag wordt. Het enige wat je hoeft te doen is aanmelden. Daarna gaat de wettelijke bedenktijd van 14 dagen in (afkoelperiode).

Heb je nog een contract bij een andere leverancier? Geen probleem! Wij zeggen het contract bij je huidige leverancier op en zorgen ervoor dat je nooit zonder energie komt te zitten. Geef bij het aanvragen de juiste einddatum van je huidige contract door om te voorkomen dat je niet een onverwachte opzegboete krijgt.

Verbruikt jouw bedrijf meer of wil je toch liever een offerte ontvangen? Vraag dan een adviesgesprek aan via onze website.
Word klant bij Pure Energie
Kan ik een spoedaanmelding doen?
Je kunt alleen een spoedaanmelding doen wanneer je een nieuwe locatie hebt gekocht of een nieuwe aansluiting hebt laten bouwen. Als je jouw bedrijf hebt aangemeld bij Pure Energie via onze website, dan dien je alleen af te zien van je wettelijke bedenktijd van 14 dagen (afkoelperiode). Dat kan door een e-mail te sturen naar zakelijk@pure-energie.nl met daarin jouw verzoek.
Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Kan ik me ook aanmelden wanneer ik stadsverwarming heb?
Ja hoor, geen probleem. Als jouw bedrijfspand stadsverwarming heeft kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit.
Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Kan ik me ook aanmelden voor alleen stroom of alleen gas?
Dat kan! Je kunt eenvoudig je energietarief berekenen met onze rekentool. Bij stap 2 kun je een energiepakket kiezen, namelijk stroom, gas of beide. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze en verdere gegevens.
Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?
De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Als je je wilt aanmelden voor een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum door van je huidige contract. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn van 30 dagen en de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.
Ik bouw een nieuw bedrijfspand. Kan ik klant worden als ik de opleverdatum van mijn nieuwe bedrijfspand nog niet weet?
Het is niet verstandig om je nieuwe pand al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer het energiecontract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat het contract te vroeg of te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met de aanmelding totdat je zeker weet wanneer het pand wordt opgeleverd. Heb je bouwstroom nodig voor de bouw van jouw bedrijfspand, neem dan contact op met een van onze energieadviseurs.
Ik heb bouwstroom nodig
Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?
Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! We adviseren je om het nieuwe pand drie weken voor ontvangst van de sleutel aan te melden. Als je je aanmeldt als zakelijke klant bij Pure Energie, dan heb je recht op 14 dagen bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je verhuizing in behandeling nemen.
Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Ik wil graag energieadvies, wat moet ik doen?
Onze energieadviseur staan klanten graag bij tijdens het maken van de juiste keuzes. Neem contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Wat is het verschil tussen grootverbruik en kleinverbruik?
Een grootverbruik aansluiting is een krachtige aansluiting met hogere verbruiksmogelijkheden. Grootverbruik aansluitingen zijn elektriciteitsaansluitingen van meer dan 3 x 80 ampère en gasaansluitingen van meer dan 40m³ per uur. Als grootverbruiker sluit je een overeenkomst met de netbeheerder, een energieleverancier en een meetbedrijf. Het klinkt ingewikkeld, maar onze energieadviseurs helpen je hier graag bij. Vraag een

Een kleinverbruik aansluiting is een aansluiting die je doorgaans ziet bij woonhuizen en andere kleinverbruikers en is een minder krachtige aansluiting dan een grootverbruik aansluiting. Kleinverbruik aansluitingen zijn elektriciteitsaansluitingen van minder dan 3 x 80 Ampère en gasaansluitingen met een capaciteit tot en met 40m³. Voor een kleinverbruik aansluiting sluit je alleen een overeenkomst met een energieleverancier. Dat kan eenvoudig via onze website.
Ben je grootverbruiker? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Contract

Wanneer loopt mijn huidige contract bij Pure Energie af?
In de welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen kun je vinden per wanneer je contract ingaat, maar ook per wanneer je contract afloopt. Je contract is ook terug te vinden in het klantenportaal van Pure Energie.
Mijn Pure Energie voor bedrijven
Wat is de opzegtermijn en waarom moet ik een opzegboete betalen?
Wanneer je overstapt van een andere energieleverancier moet je rekening houden met een opzegtermijn. De opzegtermijn voor kleinverbruikers betreft 30 dagen. Voor grootverbruikers is dit 3 maanden. Het kan zijn dat je een opzegboete moet betalen als je een contract met vaste looptijd vroegtijdig beëindigd. De hoogte van je opzegboete is afhankelijk van je contract. Als je een vast contract hebt, reserveren wij voor jou een verwacht verbruik aan energie. Als je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en daardoor lopen wij mogelijk inkoopverlies. Daarom brengen wij een opzegboete in rekening. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene- en product voorwaarden.
Bekijk onze algemene- en productvoorwaarden
Wat is een variabel contract?
Een variabel contract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je maandelijks opzeggen. De tarieven in dit contract worden ieder half jaar gewijzigd. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Zo betaal je nooit te veel. Alle tarieven kun je vinden op onze website.
Bekijk onze tarieven
Waarom gaat mijn energiecontract pas over zes weken in?
Wanneer je jouw bedrijf aanmeldt bij Pure Energie, dan krijg je van ons 14 dagen bedenktijd. In deze periode kun je het energiecontract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen.

Stap je over van energieleverancier, dan gaat na de opzegging bij jouw huidige energieleverancier de opzegtermijn in. Hiervoor hanteren de meeste energieleveranciers 30 dagen. Bij elkaar opgeteld duurt het dus zo'n 6 weken voordat het contract in gaat. Loopt het oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij de oude leverancier zal dan tijdelijk verlengd worden met een variabel contract, tot het nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Zo kom je dus nooit zonder energie te zitten.
Hoe geef ik een verhuizing door?
Ga je verhuizen? Stuur dan een e-mail naar zakelijk@pure-energie.nl.

Ik wil mijn contract laten overzetten op de nieuwe eigenaar van het pand. Kunnen jullie dat wijzigen?
Dat kan wij voor je regelen! Stuur een mail naar zakelijk@pure-energie.nl, met daarin:
► De nieuwe bedrijfsnaam (incl. KvK-nummer)
► Contactgegevens nieuwe bedrijf (naam contactpersoon, e-mail en telefoonnummer)
► Een getekende opdrachtbevestiging van de oude en nieuwe eigenaar van het pand dat het energiecontract overgezet moet worden.

Wij zullen contact opnemen met de nieuwe eigenaar ter bevestiging en na bevestiging zullen wij deze wijziging verwerken.
Kan ik de tenaamstelling van mijn energiecontract zelf bepalen?
Bij een zakelijke overeenkomst wordt je energiecontract gekoppeld aan uw KvK-nummer. De tenaamstelling van jouw energiecontract is dan automatisch de naam van het bedrijf. Het is niet mogelijk om zelf een tenaamstelling voor energiecontract te bepalen.

Facturatie

Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?
Dat is heel eenvoudig! Als jij je betaling wilt overzetten naar automatische incasso stuur je ons een mail naar zakelijk@pure-energie.nl met het verzoek om te betalen per automatisch incasso. Wij zullen je dan een Machtigingsformulier Automatisch Incasso toesturen. Wanneer wij dit formulier getekend terugkrijgen, zullen wij ervoor zorgen dat facturen vanaf dat moment maandelijks worden geïncasseerd.
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats?
De automatische incasso vindt altijd plaats op de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus jouw energierekening van de maand januari.
Zijn er extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'?
Op dit moment zijn er (nog) geen extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'.
Bieden jullie verzamelnota’s aan bij meerdere locaties?
Wanneer je bedrijf meerdere aansluitadressen heeft en deze bij ons onderbrengt bieden wij de mogelijkheid aan om een verzamelnota te krijgen voor alle locaties. Dit verlaagt de hoeveelheid facturen die je van ons ontvangt. Wel zo handig. Neem voor de mogelijkheden contact op met je persoonlijk energieadviseur of bel naar 088-101 3000.
Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?
Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.
Neem contact op
Kan ik de incassodatum wijzigen?
De incassodatum kun je niet wijzigen. Wij incasseren altijd op de 25e van de maand.
Wat als ik niet genoeg geld op mijn rekening heb op de dag dat mijn maandbedrag geïncasseerd moet worden?
Wanneer we op de 25ste van de maand niet kunnen incasseren omdat er te weinig geld op je bankrekening staat, sturen wij je een verzoek om het verschuldigde bedrag handmatig over te maken. We sturen je altijd een betaalherinnering.
Waar kan ik mijn facturen inzien?
Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wat is regiotoeslag?
Contracten die voor 1 januari 2020 zijn afgesloten bevatten regiotoeslag. Dit was een extra prijscomponent op het gascontract voor het transport van je gas. Hoe kleiner de afstand tussen jouw woning en Slochteren (plaats in Groningen waar de gaswinning plaatsvindt), hoe lager de regiotoeslag. Nederland was opgedeeld in 10 gasregio’s die allen een eigen regiotoeslag hadden. Regiotoeslag is per 1 januari 2020 voor alle regio’s in Nederland gelijk en zit sindsdien in je gastarief verdisconteerd.
Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?
Ja, uiteraard is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Dit kan zowel online als telefonisch.
Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?
Je kan bij ons op verschillende manieren betalen. De gemakkelijkste manier is per automatische incasso. We incasseren dan iedere 25ste van de maand het maandbedrag. Ook bieden we de mogelijkheid tot betaling middels factuur. Facturen sturen we iedere 10e van de maand per mail. Deze dien je dan voor de 25ste van de maand te voldoen.
Tevens bieden wij de mogelijkheid tot e-facturatie.
Als klant kun je de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Klant worden? Bereken je energiepakket en meld jouw bedrijf aan. Wij regelen de rest

Mijn Pure Energie Zakelijk

Is Mijn Pure Energie voor bedrijven ook beschikbaar voor grootverbruikers?
Mijn Pure Energie voor bedrijven is nog niet beschikbaar voor grootverbruikers, maar daar wordt op dit moment hard aan gewerkt. Nog eventjes geduld dus...
Mijn account in Mijn Pure Energie is geblokkeerd, wat moet ik doen?
Als je te vaak het verkeerde wachtwoord invoert, wordt jouw account voor Mijn Pure Energie geblokkeerd. Geen probleem, dat kan gebeuren. Stuur in dat geval even een e-mail naar info@pure-energie.nl of bel met onze afdeling Klantgeluk met het verzoek om jouw account te deblokkeren, dan zorgen we ervoor dat je zo snel mogelijk weer kan inloggen.
Neem contact op
Ik kan niet inloggen in Mijn Pure Energie, wat moet ik doen?
Kun je niet inloggen? Dat kan verschillende redenen hebben. De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je account opnieuw te activeren. Je kan dit doen door opnieuw een wachtwoord aan te vragen via onderstaande link.

Je gebruikersnaam is altijd je klantnummer. Je klantnummer heeft zes cijfers en je kan deze vinden op alle officiële correspondentie, zoals de welkomstbrief. Kom je er niet uit? Dan mag je natuurlijk altijd even bellen.
Neem contact op
Hoe kan ik mijn maandbedrag aanpassen?
Je kan het maandbedrag eenvoudig zelf aanpassen in Mijn Pure Energie. Kom je er niet uit? Neem gerust contact op met onze afdeling zakelijk of stuur een mail naar zakelijk@pure-energie.nl.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wat kan je allemaal vinden in Mijn Pure Energie?
Je kunt inloggen op Mijn Pure Energie door op de zakelijke pagina (pure-energie.nl/zakelijk) rechtsboven op onze website op 'inloggen' te klikken. In het klantenportaal van Pure Energie kun je een aantal onderdelen terugvinden, zoals je gegevens, contracten, meterstanden, verbruiksoverzichten, je verlengingsaanbod, facturen en je termijnbedrag.
Meer informatie
Kan ik online mijn verbruik inzien?
Je kan je verbruik inzien via Mijn Pure Energie. Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik zien op basis van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je een P4-machtiging afgeeft. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Hoe kan ik mijn eigen windmolen kiezen?
Bij Pure Energie kun je zelf kiezen uit welke energiebron jouw stroom komt. Zo weet je altijd precies waar jouw stroom vandaan komt. Het wordt daarmee ook een beetje jouw persoonlijke energiebron. Via 'gegevens wijzigen' in Mijn Pure Energie kun je jouw eigen energiebron kiezen.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Bestaat er een app waarmee ik mijn verbruik kan inzien?
Op dit moment hebben wij geen app voor zakelijke klanten waarmee je het verbruik kan inzien. De ontwikkeling van een eventuele app is in volle gang. Bedrijven kunnen hun energieverbruik tot die tijd inzien via de Mijn Pure Energie omgeving voor bedrijven. In ons klantenportaal vind je alle informatie over je energiecontract, zoals je gegevens, meterstanden, verbruiksoverzichten, facturen en je termijnbedrag. Naast het inzien van gegevens, kun je ook eenvoudig wijzigingen doorvoeren.
Meer informatie over Mijn Pure Energie
Hoe kan ik bij Pure Energie mijn energieverbruik inzien?
Dat kan eenvoudig via je persoonlijke Mijn Pure Energie omgeving voor bedrijven. In ons klantenportaal vind je alle informatie over je energiecontract, zoals je gegevens, meterstanden, verbruiksoverzichten, facturen en je maandbedrag. Naast het inzien van gegevens, kun je ook eenvoudig wijzigingen doorvoeren.
Meer informatie over Mijn Pure Energie
Wat is mijn klantnummer?
Jouw klantnummer staat op je facturen, jaarrekening of in e-mails die we je sturen. Het klantnummer heeft altijd zes cijfers, deze noemen we ook wel 'relatiekenmerk'. Kun je je klantnummer nergens vinden? Neem gerust contact met ons op.
Neem contact op

Meterstanden

Wie is mijn netbeheerder en wat doet een netbeheerder?
Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder zorgt voor het leidingennetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis of bedrijfspand.
Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe geef ik mijn meterstanden door?
Je kan eenvoudig je meterstand(en) doorgeven in Mijn Pure Energie of via onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstand(en) nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.
Ga naar Mijn Pure Energie voor bedrivjen
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, per week, per dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst de P4-machtiging afgeven. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie. Je kunt jouw verbruik inzien vanaf het moment van de machtiging en niet met terugwerkende kracht.

Heb je nog geen slimme meter?
Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden. Wil je toch liever eerder een slimme meter en wil je weten wat het kost om een slimme meter aan te vragen? Neem dan contact op met je netbeheerder.
Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe moet ik een (gas)meter laten plaatsen of verwijderen?
Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl.

Ga je gasvrij wonen?
Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.
Ik stap over naar een andere leverancier, aan wie moet ik de meterstanden doorgeven?
Wanneer je overstapt naar een andere leverancier moet jij de meterstanden zo snel mogelijk doorgeven aan de nieuwe leverancier. Zij zullen de meterstanden doorgeven aan Pure Energie, zodat wij een eindafrekening op kunnen maken.
Hoe lees ik mijn meterstand(en) af?
Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.
Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?
Geen stress. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om je meterstand(en) door te geven. Lukt dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Het is mogelijk dat onze berekening hoger uitvalt dan jouw daadwerkelijke standen. Probeer daarom altijd op tijd je meterstand(en) door te geven. Geen zorgen, de teveel doorbelaste energie wordt volgend jaar weer verrekend op de jaarafrekening mits we dan de meterstanden ontvangen.
Wat is het maandelijks energierapport (VKO)?
Met behulp van het Maandelijks Energierapport (voorheen verbruikskostenoverzicht of VKO) geven we inzicht in jouw energieverbruik. Daarmee helpen we jou met energie te besparen. De allergroenste energie is immers de energie die je niet verbruikt. Elke klant met een kleinverbruik aansluiting met slimme meter ontvangt automatisch maandelijks dit overzicht per e-mail.
Lees hier alles over het maandelijkse energierapport (VKO)

Zonnepanelen

Wat is jullie zakelijke vergoeding voor teruglevering?
Voor die teruggeleverde stroom ontvang je van ons een terugleververgoeding. Wek je niet meer op dan je verbruikt? Dan is het teruglevertarief gelijk aan het leveringstarief. Wek je meer op dan je zelf verbruikt? Neem dan contact op met een van onze energieadviseurs.
Wat moet ik doen als ik met zonnepanelen energie terug ga leveren?
Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier. Voor de teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding: de terugleververgoeding.
Is mijn bedrijfspand geschikt voor zonnepanelen?
De meeste daken zijn geschikt voor zonnepanelen. De mogelijkheden en opbrengst zijn afhankelijk van verschillende factoren. Tijdens een gratis adviesgesprek stellen onze adviseurs vragen om een goed beeld te krijgen van jouw situatie. Wij berekenen op afstand precies wat de prestaties van jouw installatie zijn en geven je een advies op basis van kennis en expertise. Doe de gratis dak-check op onze website en vul je gegevens in, dan nemen onze specialisten contact met je op voor een gratis adviesgesprek.
Doe de dakcheck!
Kan ik mijn opgewekte energie uit zonnepanelen salderen?
Salderen is nog mogelijk tot 2031. Beschik je over een aansluiting van maximaal 3x80A. Dan kun je tot 2023 volledig salderen. Bij de huidige salderingsregeling wordt de opgewekte energie uit zonnepanelen en het energieverbruik op jaarbasis met elkaar verrekend. Er wordt dan op jaarbasis gekeken naar hoeveel energie van het elektriciteitsnet je hebt gebruikt en hoeveel je aan het elektriciteitsnet hebt geleverd. Vanaf 1 januari 2023 wordt de huidige salderingsregeling langzaam afgebouwd. Benieuwd wat de nieuwe salderingsregeling precies inhoudt?
De nieuwe salderingsregeling
Ik heb een bedrijf en wil mijn eigen energie opwekken, wat moet ik doen?
Voor bedrijven zijn zonnepanelen een duurzame investering. Bedrijven wekken zelf groene energie op en daarmee draag je bij aan een duurzame samenleving. Onze specialisten geven advies op maat! We bepalen exact hoeveel zonnepanelen geplaatst kunnen worden voor een optimaal rendement.

Tarieven

Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?
Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij 'Contracten' zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wat zijn de vaste leveringskosten?
De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract. Je vindt de vaste leveringskosten in jouw energiecontract bij Pure Energie.
Wat zijn netbeheerkosten?
Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten. Heb je een Grootverbruikaansluiting? Dan sluit je zelf een aparte transportovereenkomst met de netbeheerder en brengen wij deze kosten niet in rekening.
Wat is het enkeltarief en dubbeltarief en wanneer geldt welk tarief?
Jouw elektrameter kan bestaan uit een enkeltelwerk (Enkel) of een dubbeltelwerk (Normaal/Laag). Heeft jouw meter 1 telwerk? Dan betekend dat je hetzelfde tarief betaalt over de gehele dag. Dit noemen we ook wel het enkel-tarief.

Met een dubbeltelwerk betaal je het dubbeltarief en betaal je overdag het zogenoemde ‘normaal tarief’. In de nacht en het weekend betaal je een lager tarief ook wel daltarief genoemd.

Het normaal- en daltarief is in heel Nederland van toepassing met uitzondering van Noord-Brabant en Limburg. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00. Limburg en Noord-Brabant zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00.
Meer informatie over het enkel- en dubbeltarief
Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?
Heb je een dubbel telwerk, maar wil je gebruik maken van het enkeltarief? Als je een kleinverbruikaansluiting hebt (≤3x80A) dan kun je een mail sturen naar zakelijk@pure-energie.nl. Wij zorgen ervoor dat jouw verbruik op beide telwerken wordt afgerekend tegen het enkel-tarief. Grootverbruikers (>3x80A) kunnen geen gebruik maken van het enkel tarief. Heb je een enkele meter? Dan kun je helaas geen gebruik maken van het dubbel tarief.
Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?
Dat hangt af van het soort contract dat je kiest. Je kunt bij Pure Energie kiezen tussen een variabel of een vast contract voor één tot vijf jaar. Bij een vast contract gelden er in die periode dezelfde tarieven. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven 2 keer per jaar (in januari en in juli).

Pure Energie

Waarom moet ik klant worden bij Pure Energie?
Pure Energie is energie waar je blij van wordt! We zijn het enige energiebedrijf in Nederland dat alléén stroom verkoopt die we zelf hebben opgewekt. Dat doen we met onze eigen windmolens en zonnepanelen, gewoon hier in Nederland. Daarom zijn we als enige al meerdere keren op rij uitgeroepen tot groenste energieleverancier van Nederland.

Onze winst herinvesteren we in nieuwe wind- en zonprojecten in Nederland. Verder hebben we het Pure Energie fonds, hiermee ondersteunen we energie initiatieven in Nederland. Als klant van Pure Energie draag je dus bij aan meer duurzame energie in Nederland. Zo maken we Nederland samen groener!
Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Is jullie groene stroom echt groen en waar komt jullie stroom vandaan?
Ja, als klant weet je bij ons altijd dat jouw stroom 100% groen is. Wij verkopen alleen stroom die we zelf hebben opgewekt met onze eigen windmolens en zonnepanelen in Nederland. Meer niet. Je kan zelfs je eigen windmolen kiezen. Je weet dus altijd waar jouw stroom vandaan komt!
Bereken je energiepakket
Is Pure Energie klimaatneutraal?
Pure Energie werkt 100% klimaatneutraal. We proberen onze eigen CO2 uitstoot zo veel mogelijk te beperken. De CO2 uitstoot die gepaard gaat met onze bedrijfsactiviteiten compenseren we volgens de hoogst mogelijke kwaliteit: de zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds. De CO2-credits worden geleverd door de Climate Neutral Group, ook wel CNG genoemd.
Meer informatie
Wat zijn CO2 Gold Standard Certificaten?
CO2 Gold Certificaten zijn certificaten die wij gebruiken om de uitstoot van CO2 van ons gas te compenseren. Dit is een initiatief van o.a. het Wereld Natuur Fonds (WNF). De hoeveelheid CO2 die we hier uitstoten door het gebruik van gas, wordt dan geneutraliseerd door ergens anders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 te verminderen door te investeren in CO2 besparende projecten. Zo speel je dus quitte. Onze CO2-compensatie certificaten komen uit duurzame projecten van over de hele wereld. Wil je weten welke projecten? Klik dan op de onderstaande button.
Bekijk onze projecten
Wat is de verdeling tussen de wind- en zonne-energie van Pure Energie?
Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootster deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (98.6%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (1.4%).
Bekijk ons stroometiket
Waar vind ik alle contactgegevens van Pure Energie?
Heb je vragen? Neem contact op! Binnen onze openingstijden is onze klantenservice bereikbaar via telefoonnummer 088 10 13 000. Daarnaast zijn we ook bereikbaar via het vragenformulier of via info@pure-energie.nl. Bekijk al onze contactgegevens op onderstaande pagina.
Bekijk alle contactgegevens

SDE++

Kom ik in aanmerking voor de SDE subsidie?
De subsidieregeling is bedoeld voor alle bedrijven in Nederland die duurzame energie willen gaan opwekken. Van het MKB tot grote bedrijven, instellingen en non-profitorganisaties. Het uitgangspunt hierbij is dat er een grootverbruikaansluiting is of komt (meer dan 3x80 Ampère).
Meer informatie over SDE++
Hoe kan ik SDE-subsidie aanvragen?
SDE++-subsidie kan worden aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dit kun je zelf doen, maar Pure Energie helpt je graag bij het voorbereiden, klaarzetten en indienen van de aanvraag.
Meer informatie over de SDE++
Wanneer kan ik SDE-subsidie aanvragen?
Het SDE++ werkt met verschillende subsidierondes, één in het voorjaar en één in het najaar.
Wat is de looptijd van de SDE-subsidie?
De subsidieperiode heeft een looptijd van 15 jaar. Het zestiende jaar kan gebruikt worden om niet- benutte subsidie toch nog toegekend te krijgen.
Wat als de energieproductie hoger of lager uitvalt dan verwacht?
Wanneer de energieproductie hoger is dan de maximaal subsidiabele productie (de energieproductie waarvoor je subsidie kunt ontvangen) kun je dit gebruiken in een jaar waarin de energieproductie tegenvalt. Dit principe wordt backward banking genoemd. Het omgekeerde is ook mogelijk: valt de productie in een jaar tegen? Dan kun je dit in een later jaar compenseren (forward banking).
Meer informatie over de SDE++
Blijft de SDE-subsidie altijd bestaan of kunnen er dingen wijzigen?
De investering die nodig is om duurzame energie te produceren daalt, waardoor de aanschaf van zonnepanelen de afgelopen jaren goedkoper is geworden. Als de Nederlandse overheid de investeringen in duurzame energieproductie op peil wil houden zal de SDE++ gelijk moeten lopen met de investeringskosten. De ervaring leert dat hierin de grenzen worden opgezocht en dat het vaak positief uitpakt een SDE++ subsidie aanvraag waar mogelijk liever eerder dan later te doen.
Meer informatie over de SDE++

CO₂-Prestatieladder

Wat is een SMK-certificaat?
Pure Energie beschikt over het SMK-certificaat. Het SMK-certificaat, uitgegeven door stichting Mileukeur, geeft de garantie dat 100% van de geleverde energie duurzaam in Nederland is geproduceerd. Onafhankelijke certificatie-instellingen controleren jaarlijks of onze groene stroom voldoet aan de eisen van het Milieukeur certificatieschema. Groene stroom kan worden gecertificeerd met Milieukeur als die 100% wordt gewonnen uit natuurlijke bronnen die in onuitputtelijke hoeveelheden beschikbaar zijn zoals zon & wind.
Wat is het voordeel van SMK-gecertificeerde stroom?
Het voornaamste voordeel voor bedrijven van het afnemen van SMK-certificeerde groene stroom is het gemak waarmee zij kunnen voldoen aan de CO2-besparingsplicht voor het onderwerp energie bij het verkrijgen en behouden van de CO2-prestatieladder certificering. Voor het verkrijgen en behalen van de CO2-prestatieladder certificering dient een bedrijf jaarlijks een verantwoording af te leggen voor het complete CO2 verbruik van het bedrijf. Energie is hier een onderdeel van. Om aan te kunnen tonen dat er geen CO2 uitstoot is gemoeid bij het energieverbruik dient een bedrijf aan te tonen dat er voor ieder kWh NL-stroom GVO’s zijn afgeboekt.

Voor de zakelijke markt kunnen bedrijven met Milieukeurstroom aantonen dat zij 100% Nederlandse groene energie inkopen. Hiermee kunnen zij niet alleen hoger scoren op de CO2-Prestatieladder, wat van belang is bij aanbestedingen, ook in het kader van duurzaam inkopen is Milieukeur een bewijs van duurzaamheid van de stroom.

Het afnemen van SMK-stroom vereenvoudigd het proces omtrent het verantwoorden van CO2-uitstoot voor energie dus enorm. In aanvulling hierop ontvangen zakelijke klanten van Pure Energie het Pure Energie Duurzaamheidscertificaat waarop inzichtelijk is gemaakt hoeveel CO2-uitstoot er is vermeden met de afname van onze duurzame stroom.
Wat is de CO2-prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is een instrument dat organisaties helpt bij het op structurele wijze reduceren van CO2. Binnen de bedrijfsvoering, in projecten én in de keten. Bedrijven met een CO2-Prestatieladdercertificering krijgen bovendien korting bij aanbestedingen. Het instrument wordt gebruikt als CO2-managementsysteem en als aanbestedingsinstrument.

Voordeel bij de aanbesteding:
Gecertificeerde bedrijven krijgen korting op de inschrijfprijs van aanbestedingen. Bedrijven op de ladder worden beloond met een concreet gunningvoordeel in het aanbestedingsproces. Hoe hoger de trede op de prestatieladder, hoe hoger de korting. De aanbestedende dienst of opdrachtgever bepaalt het gunningvoordeel per niveau van de ladder. Pure Energie heeft als enige energieleverancier in Nederland Niveau 5 op de CO2-prestatieladder!


Bekijk hier meer informatie
Wat is de energiebespaarplicht?
Om ondernemers en bedrijven bewuster te laten omgaan met energie is de informatieplicht energiebesparing vastgesteld. Vanaf een verbruik van minimaal 50.000 kWh (stroom) of 25.000 m³ (gas) is het verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen die een terugverdientijd van 5 jaar of minder hebben.
Let op: deze regels zijn ingegaan vanaf 1 juli 2019 in.

Om bedrijven te helpen met besparen is er vanaf 2015 voor negentien bedrijfstakken een erkende maatregelenlijst (EML) opgesteld. Valt uw bedrijf binnen één van deze bedrijfstakken? Dan bent u verplicht om te rapporteren over de EML via het eLoket van de RVO.

Bekijk hier de erkende maatregelenlijst
Hoe kan ik aan de energiebespaarplicht voldoen?
Verbruik je meer dan 50.000 kWh stroom of 25.000 m3 gas? Dan moet u voldoen aan de energiebespaarplicht. In de erkende maatregelenlijst van RVO staan energiebesparende maatregelen die je moet treffen. Kom je er niet uit? Geen probleem. Wij helpen je graag. Via Pure Energie kom je in aanmerking voor een vrijblijvend intakegesprek bij één van onze partners. Zij kunnen voor je, tegen een vergoeding, alle zaken rondom de energiebespaarplicht afwikkelen. Je profiteert van:

► Inzicht in je verplichtingen en mogelijke voordelen;
► Hulp bij het vastleggen van je registratieplicht;
► Ondersteuning bij energiebesparende maatregelen.
Bekijk hier de erkende maatregelenlijst
Hebben de CO2-prestatieladder en de Energiebespaarplicht met elkaar te maken?
Niet in directe zin. Wel vereisen beiden om je als bedrijf bewust bezig te houden met je bedrijfsprocessen en de daarbij behorende CO2-uitstoot. De verplichte maatregelingen uit de Energiebespaarplicht kunnen het wel iets makkelijker maken om aan de CO2-prestatieladder voorwaarden te voldoen.

Termijnbedrag

Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?
Je maandbedrag bestaat uit verschillende kosten: het leveringstarief, de vaste kosten, de netbeheerkosten, energiebelasting, opslag duurzame energie en btw. Daarnaast heb je ook recht op voordelen, zoals de heffingskorting op elektriciteit. Deze worden in mindering gebracht op de bovenstaande kosten.

Het termijnbedrag is berekend op basis van jouw verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je maandbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV). Voordat je aanmelding is verwerkt kunnen wij jouw SJV nog niet zien. Je berekent dus in eerste instantie een maandbedrag op basis van de gegevens die jij invult.
Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?
Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekend, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Ook is het mogelijk dat je in werkelijkheid een zwaardere aansluiting hebt, dan waar je op onze website mee hebt gerekend waardoor de netbeheerkosten hoger uitvallen. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Bij het afsluiten van een energiecontract leg je 3 tarieven vast: het energietarief per kWh/m3, de vaste leveringskosten en een eventuele korting. Andere tariefcomponenten zoals energiebelasting, opslag duurzame energie, vermindering energiebelasting, netbeheerkosten en BTW worden door derden bepaald en wijzigen jaarlijks. Deze componenten zijn bij alle energieleveranciers gelijk. De energietarieven (prijs per kWh en m3) waarvoor je een contract hebt afgesloten op de website zijn dus altijd hetzelfde als in jouw maandbedrag.
Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?
Bij Pure Energie kan je zelf je termijnbedrag bepalen. Je kan het termijnbedrag aanpassen in Mijn Pure Energie. In Pure Energie kun je een voorschot wijzigen naar een bedrag dat binnen 20% ligt van het voorschot dat wij voor je hebben berekend. Is dit niet voldoende? Neem gerust contact op met onze energieadviseurs via zakelijk@pure-energie.nl We helpen u graag zodat je niet dat je voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?
We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt.
Hoe is je energierekening opgebouwd?
De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen: levering en teruglevering, overheidsheffingen, netbeheerkosten.

Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid. Stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (m³). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van het contract dat je hebt gekozen.

Daarnaast betaal je netbeheerkosten. De netbeheerder betaal je voor een aantal verschillende diensten: een vast bedrag voor het gebruik van het stroom- en gasnetwerk, een vast bedrag voor het onderhouden en de instandhouding van je stroom- en gasaansluiting en een vast bedrag voor de huur van je stroom- en/of gasmeter. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de grootte van jouw aansluiting en kan verschillen per regionale netbeheerder.

De BTW, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden jaarlijks vastgesteld door de overheid. Netbeheerkosten en overheidsheffingen dragen wij als energieleverancier af aan derden en zijn bij alle energieleveranciers gelijk.
Meer informatie

Jaar- en eindafrekening

Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?
Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.
Ik heb geld teruggekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?
Als je geld terugkrijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie, energiebelasting of netbeheerkosten. Dit doen we om ervoor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen. Mocht je toch graag je voorschot willen verlagen, dan kan dat uiteraard eenvoudig in het klantenportaal van Pure Energie.
Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wanneer ontvang ik een eindafrekening?
Als je contract is beëindigd maken we binnen 42 dagen een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.
Wat is een jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?
Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid energie die gedurende het contract is verbruikt. Is er meer energie verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Is er minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van het verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor het maandbedrag van je nieuwe contractjaar. Je ontvangt de jaarafrekening gemiddeld vier weken na de einddatum van je contractjaar. Dit geldt ook bij een verlenging.
Wat is de calorische waarde?
De calorische waarde is de hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas kan halen. De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas je verbruikt, maar je betaalt voor de hoeveelheid energie die je uit een m3 gas haalt. De zogenoemde ‘dichtheid van het gas’ kan verschillen omdat gas een natuurproduct is. De hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas haalt, kan daarom per dag, week of maand verschillen. Om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland hetzelfde betaalt voor de energie uit gas, wordt de hoeveelheid gas die je over een jaar hebt verbruikt gecorrigeerd met een correctiefactor. Deze correctiefactor is vastgesteld door de netbeheerder en zorgt ervoor dat er rekening wordt gehouden met de calorische waarde van het ontvangen gas. Deze correctie kun je terugvinden op je jaarafrekening.