Header Energierekening niet betalen

Advies over je energiecontract

Schommelende energieprijzen

Energiecontract advies: ons advies per situatie

De afgelopen weken zijn de prijzen op de energiemarkt gedaald, mede door de zachte winter tot nu toe. Bovendien geldt er in 2023 een prijsplafond voor energie. Deze ontwikkelingen kunnen ook invloed hebben op jouw energiecontract, ongeacht of je een vast- of variabel energiecontract hebt. Bij Pure Energie kunnen bestaande
en nieuwe klanten kiezen uit een variabel of een vast energiecontract. Wij snappen dat je meer wilt weten over de mogelijkheden en wat de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt voor jouw energiecontract betekenen. We adviseren we je graag. Of het nu gaat over je energiecontract of verduurzamen.
CTA Contract Vast

Heb je een vast contract?

Dan verandert er voor nu niets. Je tarieven blijven geldig totdat je contract afloopt. 2 maanden voor de einddatum van je contract ontvang je van ons een persoonlijk verlengingsaanbod. Je kunt ervoor kiezen om je energiecontract te verlengen voor 1 jaar. Als je niets doet, wordt je contract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract. Bekijk je persoonlijke verlengingsaanbod via Mijn Pure Energie.

Mijn Pure Energie
CTA Contract Variabel

Heb je een variabel contract?

Ben je al klant en heb je een variabel contract? Dan kunnen jouw tarieven tussentijds wijzigen. Minimaal 2 keer per jaar. Je kunt er ook voor kiezen om je energiecontract vast te zetten met een looptijd van 1 jaar. Met een vast energiecontract kies je voor zekerheid over jouw energietarieven. Bekijk jouw persoonlijke aanbod voor een vast energiecontract via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App.

Zet je contract vast
Voor en nadelen vast of variabel 2

Een vast of variabel energiecontract?

Voor- en nadelen

We snappen dat het door de fluctuerende energieprijzen lastig is om een keuze te maken tussen een vast of variabel energiecontract. We helpen je graag bij het maken van een keuze. Om je te helpen hebben we de voor- en nadelen voor je op een rij gezet.

Moet ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Het is slim om regelmatig te controleren of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik en actuele energietarieven. Je kunt je termijnbedrag eenvoudig bekijken en wijzigen via Mijn Pure Energie.

Iconenset groen donkergroen keurmerk

Ik heb nu nog een vast contract

Dan staat jouw tarief vast tot het einde van jouw contract. Stijgt je energieverbruik? Dan is het handig om je termijnbedrag aan te passen via Mijn Pure Energie.
Iconenset groen donkergroen kalender

Mijn vaste contract loopt binnenkort af

Je kunt ervoor kiezen om je energiecontract te verlengen. Na de einddatum gaan we je termijnbedrag opnieuw berekenen op basis van je nieuwe energietarieven.
Iconenset groen donkergroen contract

Ik heb een variabel contract

Door een tussentijdse tariefwijziging kan het zijn dat jouw termijnbedrag niet meer toereikend is. Log in op Mijn Pure Energie en wijzig je termijnbedrag indien nodig.

Vragen over je huidige energiecontract

Ik ben al klant bij Pure Energie, kan ik mijn contract verlengen?

Vast energiecontract

Via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App kun je inzien tot wanneer je huidige contract loopt. Indien je contract binnenkort afloopt, ontvang je van ons een persoonlijk verlengingsaanbod per mail. Je kunt je persoonlijke verlengingsaanbod ook bekijken via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Je kunt er voor kiezen om je energiecontract te verlengen voor 1 jaar. Als je niets doet, wordt je aflopende energiecontract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract.

 

Variabel energiecontract

Je kunt er voor kiezen om je variabele energiecontract vast te zetten voor 1 jaar. Met een vast energiecontract kies je voor zekerheid over je energietarieven. Bekijk onze vaste energietarieven via Mijn Pure Energie en verleng je energiecontract.


Inloggen
Wanneer loopt mijn energiecontract af?

We krijgen veel vragen over aflopende contracten, maar wist jij dat je dit ook eenvoudig kunt inzien via Mijn Pure Energie? Onder 'contracten' vind je alle informatie over je energiecontract. Loopt je contract bijna af? Dan ontvang je hierover bericht van ons. 


Inloggen
Wanneer wijzigen de variabele tarieven?

De variabele tarieven wijzigen doorgaans 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Dit geldt ook voor klanten met een lopend variabel contract voor onbepaalde tijd. Bij lopende variabele contracten wordt deze tariefwijziging doorgevoerd indien marktomstandigheden daartoe aanleiding geven. Klanten worden hierover uiterlijk 30 dagen van te voren geïnformeerd. Wij hanteren geen opzegtermijn, zodat variabele klanten op ieder gewenst moment kunnen overstappen.


Kan het zijn dat mijn variabele energietarief tussentijds wordt gewijzigd?

Ons nieuwe variabele energietarief per 1 maart is in principe geldig tot 1 juli 2023. In verband met de sterk fluctuerende marktomstandigheden, kan het zijn dat we het tarief tussentijds moeten wijzigen. Dit kan betekenen dat je tarief omlaag of omhoog gaat. We informeren je altijd minimaal 30 dagen van te voren over een eventuele tussentijdse wijziging.


Gaan de energieprijzen verder stijgen of dalen?

Het is niet mogelijk om hier voorspellingen over te doen. Mede door de oorlog in Oekraïne zijn de energieprijzen op dit moment erg onzeker. Verder spelen ook andere factoren een grote rol, zoals bijv. de levering van gas uit andere landen. Deze factoren zijn niet te voorspellen en daardoor zijn prijsontwikkelingen lastig in te schatten. Doordat de energieprijs wordt beïnvloed door veel factoren, kan niemand dit van tevoren precies weten.


Wanneer ontvang ik mijn nieuwe energietarieven?

Klanten met een vast energiecontract ontvangen 3 maanden van te voren een mail met daarin informatie over hun aflopende energiecontract. Je kunt er voor kiezen om je energiecontract te verlengen voor 1 jaar. Als je niets doet, wordt je aflopende energiecontract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract met variabele energietarieven. Je nieuwe contract en energietarieven ontvang je uiteraard per e-mail, maar je kunt deze gegevens ook inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App.


CTA Isolatie advies vloer

Energiecontract voor nieuwe klanten

Variabel of vast energiecontract

Nieuwe klanten kunnen kiezen voor een variabel of vast energiecontract voor 1 jaar. Kies jij ook voor 100% groene stroom? Goed bezig, want de groene stroom die jij verbruikt, helpt ons om Nederland verder te verduurzamen. Je vindt onze actuele energietarieven op onze website. 

Bereken je tarief
Kolommen App Contract Pure Energie

Hulp bij het betalen van je energierekening

Wat doet de overheid om de hoge energierekening te compenseren?

Meer informatie
Kolommen App Termijnbedrag Pure Energie

Wat gebeurt er met de energieprijzen?

De actuele ontwikkelingen in Europa hebben direct invloed op de energiemarkt.

Meer informatie
Kolommen App Verbruiksmanager Pure Energie

Bespaar met deze tips op je energierekening

Met onze bespaartips kun jij al snel flink besparen op je energierekening.

Meer informatie