Header v5

Bekijk ons modelcontract

Wij zijn energiemakers

Wat is het modelcontract?

Het modelcontract biedt jou als consument de mogelijkheid om het aanbod van verschillende energieleveranciers gemakkelijk te vergelijken. Alle energieleveranciers zijn door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) verplicht om een modelcontract te publiceren. Waar de standaard berekening bij iedere

energieleverancier verschillend is, zijn de voorwaarden in het modelcontract altijd hetzelfde. Zo kun je energieleveranciers gemakkelijk vergelijken. Het modelcontract heeft een variabel tarief en een onbepaalde looptijd. Deze tarieven kunnen slechts op twee momenten in het jaar wijzigen; op 1 januari en 1 juli.

Bellenblazen bij de Open Dag van Windpark Kloosterlanden

Bekijk de voorwaarden in het modelcontract

Download

Bekijk onze algemene voorwaarden en productvoorwaarden voor het modelcontract. Hier lees je alles wat je over Pure Energie en het modelcontract moet weten.

Bekijk voorwaarden
FAM

Variabele tarieven voor consumenten

Tariefblad Consument

In het modelcontract zie je onze kale leveringstarieven voor groene stroom en gas. Zo vergelijk je gemakkelijk de echte energiekosten. Klik op de groene knop om onze huidige voorwaarden te bekijken.

Bekijk variabele tarieven
CTA Man in tuin v2

Variabele tarieven voor bedrijven

Tariefblad Zakelijk

In het zakelijk modelcontract zie je onze kale leveringstarieven voor groene stroom en gas. Zo vergelijk je gemakkelijk de echte energiekosten. Klik op de groene knop om onze huidige voorwaarden te bekijken.

Bekijk tarieven

Veelgestelde vragen

Ik wil mijn energiecontract overzetten naar een andere naam, wat moet ik doen?
Je energiecontract is heel persoonlijk. Deze is namelijk gekoppeld aan jouw naam en niet aan het huis waar je woont. De tenaamstelling van je contract wijzigen is zo geregeld. Je hoeft alleen maar onderstaand formulier in te vullen. Stuur het ingevulde formulier naar info@pure-energie.nl en dan nemen wij contact met je op.
Formulier wijziging tenaamstelling
Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?
Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaalgesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.
Hoe kan ik mijn gasaansluiting verwijderen?
Gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die jij met je netbeheerder hebt opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van een gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Gasaansluiting verwijderen
Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?
De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Bij een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum is van je huidige contract aan. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn en de wettelijke bedenktijd. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.
Wanneer loopt mijn huidige contract af?
In je welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen kun je vinden per wanneer je contract ingaat, maar ook per wanneer je contract afloopt. Je contract is ook terug te vinden in het klantenportaal van Pure Energie.
Mijn Pure Energie
Wat is de opzegtermijn en waarom moet ik een boete betalen?
Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier moet je rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Wij brengen een opzegvergoeding in rekening wanneer je een lopend contract vroegtijdig beëindigd. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van je resterende looptijd van je contract. Als je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.

Bekijk onze algemene voorwaarden
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?
Je energiecontract opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar info@pure-energie.nl met daarin je klantnummer, adres, postcode en opzegdatum vermeld. Vervolgens regelen wij de rest. Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe energieleverancier regelt in dat geval het opzeggen van je contract.
Wat is een variabel contract?
Een variabel contract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je maandelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen ieder halfjaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Zo betaal je nooit te veel. Alle tarieven kun je vinden op onze website.
Bekijk onze tarieven
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?
Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.
Neem contact op
Waarom gaat mijn contract over 2 weken pas in?
Na aanmelden heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier wordt dan tijdelijk verlengd met een variabel contract tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.