Header Vaste leveringskosten

Bekijk ons modelcontract

Wij zijn energiemakers

Wat is het modelcontract?

Het modelcontract biedt jou als consument de mogelijkheid om het aanbod van verschillende energieleveranciers gemakkelijk te vergelijken. Alle energieleveranciers zijn door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) verplicht om een modelcontract te publiceren. Waar de standaard berekening bij iedere energieleverancier verschillend is, zijn de voorwaarden in het

modelcontract altijd hetzelfde. Zo kun je energieleveranciers gemakkelijk vergelijken. Het modelcontract heeft een variabel tarief en een onbepaalde looptijd. Deze tarieven kunnen wijzigen op ieder moment in het jaar. Wat je betaalt voor een kilowattuur aan stroom, kan dus wijzigen gedurende de looptijd van je contract. Alle tarieven kun je vinden op onze website.

CTA Vrouw met Ipad

Bekijk de voorwaarden in het modelcontract

Download

Bekijk onze algemene voorwaarden en productvoorwaarden voor het modelcontract. Hier lees je alles wat je over Pure Energie en het modelcontract moet weten.

Bekijk voorwaarden
CTA Vrouw met laptop aanrecht

Variabele tarieven voor consumenten

Tariefblad Consument

In het modelcontract zie je onze kale leveringstarieven voor groene stroom en gas. Zo vergelijk je gemakkelijk de echte energiekosten. Klik op de groene knop om onze huidige voorwaarden te bekijken.

Bekijk variabele tarieven

Vraag hier een modelcontract aan

Ingrid

Ingrid

Medewerker Klantgeluk
Vul je gegevens in
Ingrid

Ingrid

Medewerker Klantgeluk

Veelgestelde vragen

Bekijk alle veelgestelde vragen
Hoe wordt jullie terugleververgoeding bepaald?

Voor de teveel opgewekte zonne-energie ontvang je als consument een terugleververgoeding. De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Bij het vaststellen van de terugleveringstarieven kijken we nauwlettend naar de markt en de concurrentie. De sterke fluctuaties op de energiemarkt hebben als gevolg dat op specifieke momenten de leveringsprijs veel lager ligt dan het gemiddelde van die dag, bijvoorbeeld bij veel zon. Op deze piekmomenten is er veel aanbod van energie en juist weinig vraag, deze situatie ontstaat omdat veel consumenten overdag stroom opwekken en 's avonds juist verbruiken. Het gevolg hiervan is dat de prijs overdag veel lager ligt dan in de avond, en dat wij als Pure Energie de stroom overdag verkopen tegen een lager tarief. 


Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?

Het soort tarief kun je aanpassen door contact op te nemen met onze afdeling Klantgeluk. Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt of een conventionele meter met 2 meters (voor normaal en dal). Wil je jouw tarief aanpassen? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?

Dat hangt af van het type contract dat je hebt. Bij een vast energiecontract blijven de energietarieven gedurende de gehele contractperiode ongewijzigd. Heb je een variabel energiecontract? Dan wijzigen je variabele tarieven minimaal 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Hierover informeren we je minimaal 1 maand van te voren.


Bekijk onze tarieven
Waarom is mijn termijnbedrag in mijn verlengingsaanbod hoger?

Grote kans dat de tarieven tijdens je huidige contract dat nu afloopt flink zijn gestegen. Om te voorkomen dat je volgend jaar een bijbetaling ontvangt, hebben we jouw termijnbedrag verhoogd. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van je geschatte verbruik en de actuele energietarieven. Je actuele tarieven kun je bekijken via Mijn Pure Energie. 


Wanneer geldt mijn piektarief en wanneer geldt mijn daltarief?

Het normaal- en daltarief is in heel Nederland van toepassing met uitzondering van Noord-Brabant, Limburg en delen van Zuid-Holland. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. De provincie Limburg en Noord-Brabant en delen van Zuid-Holland zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00. Het piek-verbruik wordt geregistreerd door teller 1(I) en het dal-verbruik wordt geregistreerd door teller 2 (II).


Meer informatie over piek- en daluren
Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?

Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).


Mijn Pure Energie
Wat is jullie vergoeding voor teruglevering?

Onze klanten ontvangen een terugleververgoeding voor de teveel opgewekte groene stroom. Ben je al klant? Log dan in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om jouw actuele teruglevertarieven te bekijken. Op onze tarievenpagina vind je de actuele leveringstarieven en teruglevertarieven voor nieuwe klanten.


Bekijk tarieven
Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.


Wat zijn de vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.


Meer informatie
Hoe zijn de energieprijzen opgebouwd?

De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen: levering, energiebelasting, netbeheer. Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid. Stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van het contract dat je hebt gekozen. Tot slot betaal je nog netbeheerkosten. De netbeheerder betaal je voor een aantal verschillende diensten: een vast bedrag voor het gebruik van het stroom- en gasnetwerk, een vast bedrag voor het onderhouden en de instandhouding van je stroom- en gasaansluiting en een vast bedrag voor de huur van je stroom- en/of gasmeter. De btw, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden vastgesteld door de overheid.


Hoe is mijn energierekening opgebouwd?