Veelgestelde vragen

Onderwerpen

Aanmelden

Hoe word ik klant bij Pure Energie?

Klant worden is heel eenvoudig. Kies je energiepakket via onze website en je weet direct wat jouw nieuwe termijnbedrag wordt. Het enige wat je moet doen is je aanmelden. Na je aanmelding heb je recht op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Wij regelen de rest.


Meld je aan
Kan ik ook zakelijk klant worden bij Pure Energie?

Ook bedrijven kunnen zich aanmelden voor de groenste stroom van Nederland. Aanmelden kan eenvoudig via onze zakelijke pagina. MKB en ZZP kunnen online eenvoudig alles regelen. Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan sturen we je eerst een offerte op maat.


Bekijk zakelijke energie
Kan ik een spoedaanmelding doen?

Je kan een spoedaanmelding doen door bij je aanmelding een ingangsdatum te kiezen die binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd valt. Zodra je een datum binnen 14 dagen selecteert, verschijnt er een blok waarin je kunt aangeven dat je aanmelding een spoedaanmelding is. Bereken je energiepakket via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.


Spoedaanvraag doen
Kan ik me ook aanmelden wanneer ik stadsverwarming heb?

Ja hoor, geen probleem. Als je thuis stadsverwarming hebt kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit. Bereken je energiepakket via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.


Bereken je energiepakket
Wie betaalt de eventuele boete als ik overstap naar Pure Energie?

Het kan voorkomen dat je een opzegvergoeding moet betalen aan je huidige energieleverancier wanneer je naar Pure Energie overstapt. Controleer daarom altijd zelf de einddatum van je huidige energiecontract. Als je besluit eerder over te stappen moet je zelf controleren of je een overstapvergoeding moet betalen. Zo kom je dus nooit voor een onaangename verrassing te staan. Pure Energie betaalt in geen enkel geval de vergoeding, tenzij specifiek vermeldt in de actievoorwaarden.

Kan ik me ook aanmelden voor alleen gas of alleen stroom?

Dat kan! Je kunt eenvoudig je energietarief berekenen met onze rekentool. Bij stap 2 kun je een energiepakket kiezen, namelijk stroom, gas of beide. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze en verdere gegevens.


Bereken je energiepakket
Kan ik al klant worden als de opleverdatum van mijn woning nog niet bekend is?

Het is niet verstandig om je al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer je contract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat je contract te vroeg of te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met je aanmelding totdat je zeker weet wanneer de woning wordt opgeleverd.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?

Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! We adviseren om drie weken voor ontvangst van de sleutel je aan te melden. Als consument heb je recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je verhuizing in behandeling nemen.


Meld je aan

Contract

Ik wil mijn energiecontract overzetten naar een andere naam, wat moet ik doen?

Je energiecontract is heel persoonlijk. Deze is namelijk gekoppeld aan jouw naam en niet aan het huis waar je woont. De tenaamstelling van je contract wijzigen is zo geregeld. Je hoeft alleen maar onderstaand formulier in te vullen. Stuur het ingevulde formulier naar info@pure-energie.nl en dan nemen wij contact met je op.


Formulier wijziging tenaamstelling
Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?

Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaalgesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.

Hoe kan ik mijn gasaansluiting verwijderen?

Gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die jij met je netbeheerder hebt opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van een gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.


Gasaansluiting verwijderen
Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?

De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Bij een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum is van je huidige contract aan. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn en de wettelijke bedenktijd. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.

Wanneer loopt mijn huidige contract af?

In je welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen kun je vinden per wanneer je contract ingaat, maar ook per wanneer je contract afloopt. Je contract is ook terug te vinden in het klantenportaal van Pure Energie.


Mijn Pure Energie
Wat is de opzegtermijn en waarom moet ik een boete betalen?

Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier moet je rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Wij brengen een opzegvergoeding in rekening wanneer je een lopend contract vroegtijdig beëindigd. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van je resterende looptijd van je contract. Als je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.


Bekijk onze algemene voorwaarden
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Je energiecontract opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar info@pure-energie.nl met daarin je klantnummer, adres, postcode en opzegdatum vermeld. Vervolgens regelen wij de rest. Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe energieleverancier regelt in dat geval het opzeggen van je contract.

Wat is een variabel contract?

Een variabel contract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je maandelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen meerdere keren per jaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Maar ook andersom: als de energieprijzen stijgen, ga je ook meer betalen voor energie. Alle tarieven kun je vinden op onze website.


Bekijk onze tarieven
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Waarom gaat mijn contract over 2 weken pas in?

Na aanmelden heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier wordt dan tijdelijk verlengd met een variabel contract tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.

Groene stroom

Is jullie groene stroom echt groen?

Ja, als klant weet je bij ons altijd dat jouw stroom 100% groen is. Wij verkopen alleen stroom die we zelf hebben opgewekt met onze eigen windmolens en zonnepanelen in Nederland. Meer niet. Je kan zelfs je eigen windmolen kiezen. Je weet dus altijd waar jouw stroom vandaan komt!


Bereken je energiepakket
Hoe ziet jullie stroometiket er uit?

Onze belofte is duidelijk: wij leveren alleen stroom die we zelf opwekken. Meer niet. Jij kiest zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. 98.6% van onze groene energie wordt opgewekt met eigen windmolens in Nederland. De overige 1.4% wekken we op met eigen zonneprojecten.


Meer informatie
Wat is echt groene stroom?

Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, zoals de zon en de wind. Deze bronnen raken nooit op en het is niet schadelijk voor het milieu. 


Meer informatie
Is Pure Energie klimaatneutraal?

Pure Energie werkt 100% klimaatneutraal. We proberen onze CO2 uitstoot zo veel mogelijk te beperken. De CO2 uitstoot die gepaard gaat met onze bedrijfsactiviteiten compenseren we volgens de hoogst mogelijke kwaliteit: de zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds. De CO2-credits worden geleverd door de Climate Neutral Group, ook wel CNG genoemd.


Meer informatie
Verkoopt Pure Energie ook stroom uit biomassa?

Wij verkopen geen stroom uit biomassa. Onze stroom komt voor 100% uit windmolens en zonnepanelen in Nederland en wij verkopen niet meer dan we zelf opwekken.


Bekijk onze energiebronnen

Facturatie

Wat gebeurt er wanneer ik niet betaal?

Het is gebruikelijk dat je voor de levering van onze groene stroom en/of gas iedere maand een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit is een voorschot op je jaar/eindafrekening. Wanneer je een van deze facturen een keer niet (tijdig) betaalt dan treedt ons incassoproces in werking. Wij zullen je dan betalingsherinneringen versturen.


Meer over onze incassoprocedure
Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?

Ja, uiteraard is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Dit kan zowel online als telefonisch.

Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig! Als jij je betaling wilt overzetten naar automatische incasso stuur je ons een mail met het verzoek om je betaalwijze aan te passen. Daarbij geef je het klantnummer en je IBAN door.


Neem contact op
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats en kan ik dit wijzigen?

De automatische incasso vindt altijd plaats op de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus jouw energierekening van de maand januari. De incassodatum kun je niet wijzigen.

Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?

Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.


Neem contact op
Wanneer wordt de welkomstbonus afgerekend?

De welkomstbonus wordt verrekend bij de jaarafrekening. Na het einde van je contract kan het maximaal acht weken duren voordat je de welkomstbonus op je bankrekening krijgt. Maar in de meeste gevallen duurt het niet langer dan vier weken.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button.


Mijn Pure Energie
Wat is regiotoeslag?

Contracten die voor 1 januari 2020 zijn afgesloten bevatten regiotoeslag. Dit was een extra prijscomponent op het gascontract voor de transport van je gas. Hoe kleiner de afstand tussen jouw woning en Slochteren (plaats in Groningen waar de gaswinning plaatsvindt), hoe lager de regiotoeslag. Nederland was opgedeeld in 10 gasregio’s die allen een eigen regiotoeslag hadden. Regiotoeslag is per 1 januari 2020 komen te vervallen.

Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?

Je kan bij ons op verschillende manieren betalen. De gemakkelijkste manier is per automatische incasso. We incasseren dan iedere 25ste van de maand jouw termijnbedrag. Je kan er ook voor kiezen om te betalen per factuur. Op dit moment zijn hier (nog) geen extra kosten aan verbonden. Je krijgt dan iedere 10e van de maand een factuur per mail. Deze dien je dan voor de 25ste van de maand te voldoen. Als klant kun je de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Bereken je energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest


Bereken je energiepakket

Mijn Pure Energie

Hoe kan ik een energiebron kiezen bij Pure Energie?

Bij Pure Energie kun je als klant zelf een energiebron kiezen. Zo weet je altijd waar jouw stroom vandaan komt. Echt groene energie noemen we dat. Wil je ook je eigen energiebron kiezen? Dit kan je zelf doen in Mijn Pure Energie.


Mijn Pure Energie
Mijn account in Mijn Pure Energie is geblokkeerd, wat moet ik doen?

Als je te vaak het verkeerde wachtwoord invoert, wordt jouw account voor Mijn Pure Energie geblokkeerd. Geen probleem, dat kan gebeuren. Stuur in dat geval even een e-mail naar info@pure-energie.nl of bel met onze afdeling Klantgeluk met het verzoek om jouw account te deblokkeren, dan zorgen we er voor dat je zo snel mogelijk weer kan inloggen.

Ik kan niet inloggen in Mijn Pure Energie, wat moet ik doen?

Kun je niet inloggen? Dat kan verschillende redenen hebben. De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je account opnieuw te activeren. Je kan dit doen door op de onderstaande button te klikken en hier je klantennummer in te vullen. Je gebruikersnaam is altijd je klantnummer. Je klantnummer heeft zes cijfers en je kan deze vinden op alle officiële correspondentie, zoals de welkomstbrief.


Account activeren
Hoe kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Je kan jouw termijnbedrag eenvoudig zelf aanpassen in Mijn Pure Energie. Wil je het termijnbedrag aanpassen maar kun je dit zelf niet? Bel dan onze afdeling Klantgeluk of stuur een mail naar info@pure-energie.nl.


Mijn Pure Energie
Wat kan je allemaal vinden in Mijn Pure Energie?

Je kunt inloggen op Mijn Pure Energie door rechtsboven op onze website op 'inloggen' te klikken. In het klantenportaal van Pure Energie kun je een aantal onderdelen terugvinden, zoals je gegevens, contracten, meterstanden, nieuwsbrieven, verbruiksoverzichten, je verlengingsaanbod, facturen, je termijnbedrag en je kunt hier een verhuizing doorgeven.


Mijn Pure Energie
Kan ik online mijn verbruik inzien?

Je kan je verbruik inzien via Mijn Pure Energie. Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik zien op basis van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je een P4-machtiging afgeeft. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt. Voor zakelijke klanten is deze mogelijkheid er nog niet.


Mijn Pure Energie
Hoe kan ik mijn eigen windmolen kiezen?

Bij Pure Energie kun je zelf kiezen uit welke energiebron jouw stroom komt. Zo weet je altijd precies waar jouw stroom 'vandaan komt. Het wordt daarmee ook een beetje jouw persoonlijke energiebron. Via 'gegevens wijzigen' in Mijn Pure Energie kun je jouw eigen energiebron kiezen.


Mijn Pure Energie
Bestaat er een app waarmee ik mijn verbruik kan inzien?

Wij hebben een app genaamd de Verbruiksmanager. De Verbruiksmanager is alleen te gebruiken door klanten met een Pure Energie Meter. Dit apparaat sluit je aan op de slimme meter in je meterkast en kan precies uitlezen hoeveel energie je verbruikt. Onze Verbruiksmanager is gratis te downloaden in de App Store of Google Play.


Ik wil een Pure Energie Meter

Meterstanden

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan eenvoudig je meterstand(en) doorgeven in Mijn Pure Energie of via onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstand(en) nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.


Mijn Pure Energie
Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, per week, per dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst de P4-machtiging afgeven. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie. Heb je nog geen slimme meter? Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden. Wil je weten wat het kost om een slimme meter aan te vragen? Neem dan contact op met je netbeheerder.


Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe moet ik een (gas)meter laten plaatsen of verwijderen?

Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl. Ga je gasloos wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.


Bekijk de website
Moet ik de meterstanden doorgeven als ik overstap naar Pure Energie?

Het is belangrijk om de meterstanden goed te noteren voor een correcte afrekening bij je vorige leverancier en bij Pure Energie. Zo voorkom je dat de meterstanden geschat worden door de netbeheerder. Geschatte standen kunnen afwijken van je daadwerkelijke meterstanden.

Wie is mijn netbeheerder en wat doet een netbeheerder?

Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder zorgt er voor dat het leidingsnetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis


Bekijk website
Hoe lees ik mijn meterstand(en) af?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.


Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?

Geen stress. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om je meterstand(en) door te geven. Lukt dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je afrekening. Probeer daarom altijd op tijd je meterstand(en) door te geven.

Populaire vragen

Wat moet ik doen tijdens een stroomstoring?

Een stroomstoring kun je melden bij het Nationale Storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Jouw melding komt terecht bij je netbeheerder voor gas en elektriciteit en niet bij ons als energieleverancier.


Meer informatie
Wat is een EAN code?

Een EAN code is een unieke code waarmee jouw energie-aansluiting geïdentificeerd kan worden. EAN staat voor 'Europees Artikel Nummer'. Deze code bestaat uit een uniek getal van 18 cijfers en begint met 871. Je elektriciteits- en gasaansluiting hebben allebei een aparte EAN code. De EAN code is te vinden op een afrekening van de energieleverancier die de aansluiting reeds beleverd (heeft). Ben jij de eerste bewoner van het pand? Dan kan de aannemer/uitvoerder aangeven wat jouw EAN code is. Een EAN code is niet hetzelfde als een meternummer en is dus vaak niet te zien op de meter zelf.

Hoe stap ik over naar Pure Energie?

Overstappen is heel gemakkelijk want wij regelen alles voor je. Heb je nog een contract bij een andere leverancier? Geen probleem! Wij zeggen het contract bij je huidige leverancier op en zorgen ervoor dat je nooit zonder energie komt te zitten. Geef bij het overstappen de juiste einddatum van je huidige contract door om te voorkomen dat je een onverwachte opzegvergoeding moet betalen. Wil je nu overstappen? Bereken je energiepakket en stap over.


Bereken je energiepakket
Wat is mijn klantnummer?

Jouw klantnummer staat op je welkomstbrief, jaarrekening of in e-mails die we je sturen. Het klantnummer heeft altijd zes cijfers, deze noemen we ook wel 'relatiekenmerk'. Kun je je klantnummer nergens vinden? Neem gerust contact met ons op.


Neem contact op
Hoe geef ik een verhuizing door?

Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! Via Mijn Pure Energie kun je een verhuizing gemakkelijk zelf doorgeven. Lukt dat niet? Stuur dan een e-mail naar info@pure-energie.nl.


Mijn Pure Energie
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie of via het meterstandenformulier op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.

Wat is het maandelijks energie rapport (VKO)

Met behulp van het Maandelijks Energierapport (voorheen verbruikskostenoverzicht of VKO) geven we inzicht in jouw energieverbruik. Daarmee helpen we jou energie te besparen. De allergroenste energie is immers de energie die je niet verbruikt. Elke klant met een slimme meter ontvangt automatisch maandelijks dit overzicht per e-mail.


Lees hier alles over het maandelijkse energierapport (VKO)
Kan ik mijn energieverbruik inzien met een app?

Wij hebben een app genaamd de Verbruiksmanager. De Verbruiksmanager is alleen te gebruiken door klanten met een Pure Energie Meter. Dit apparaat sluit je aan op de slimme meter in je meterkast en kan precies uitlezen hoeveel energie je verbruikt. Onze Verbruiksmanager is gratis te downloaden in de App Store of Google Play.


Meer informatie

Over Pure Energie

Waarom sponsoren jullie FC Twente?

Sporten is gezond en sport is voor iedereen. We willen dat iedereen in Nederland kan genieten van 100% groene stroom. Noem het onze droom. Als we onze droom werkelijkheid willen laten worden moet iedereen in Nederland weten wie wij zijn en wat wij doen. We zien het sponsorcontract met FC Twente als een kans om onze merkbekendheid op landelijk niveau te vergroten.

Wie is Pure Energie/Raedthuys ?

Raedthuys is al sinds 1995 actief als ontwikkelaar van duurzame energieprojecten. Sinds 2012 is Pure Energie als onderdeel van Raedthuys actief als energieleverancier en leveren we onze eigengemaakte schone energie aan onze klanten. Van weiland tot stopcontact. Vanaf maart 2020 is de naam van Raedthuys veranderd naar Pure Energie. We zijn een energiebedrijf met een missie. Wij willen samen met onze klanten de Nederlandse energiemarkt verduurzamen. Dit doen wij door middel van het bouwen van windpark en zonneparken. We maken schone energie, lokaal opgewekt en wij verkopen niet meer dan we opwekken. Jij kiest je eigen energiebron dus je weet altijd waar je stroom vandaan komt. Als klant bij Pure Energie help je om onze missie waar te maken.


Meld je aan
Passen jullie de gedragscode 'Consument en Energie' toe?

De gedragscode ‘Consument en energieleverancier’ is opgesteld door Energie Nederland. Ook wij hebben ons hieraan verbonden. Het document ‘informatievoorziening op de Consumentenmarkt voor Energie’ van onze Toezichthouder, de ACM, heeft o.a. als leidraad gediend voor het opstellen van deze gedragscode.

Welke keurmerken heeft Pure Energie?

We hebben verschillende keurmerken, zoals: het groenste stroom keurmerk, milieukeur van SMK, de Lean and Green Award. Deze kun je vinden op onze zakelijke pagina's.


Bekijk zakelijke energie
Hoe kan ik een klacht indienen?

We doen natuurlijk ons best je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je ergens ontevreden over bent en dat is erg vervelend. Indien jij denkt dat je met jouw probleem niet bij onze afdeling Klantgeluk terecht kunt, dan kan je een klacht indienen. Om jou zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat je een volledige omschrijving van je probleem aan ons geeft. Wij hebben de volgende gegevens van jou nodig: - Je naam - Je klantnummer - Je adres - Je contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) - Een duidelijke omschrijving van jouw klacht - Wat er ondertussen is gedaan met je klacht - Een duidelijke omschrijving van de gewenste oplossing - Eventuele relevante documenten Stuur jouw klacht bij voorkeur naar klachten@pure-energie.nl, of naar het volgende postadres: Pure Energie Betreft: Klacht Postbus 3141 7500 DC Enschede

Hoe verloopt de klachtenprocedure bij Pure Energie?

Pure Energie zal binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging sturen en je klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van de klacht informeren wij je over een mogelijke oplossing. Wat kan je doen als wij de klacht ongegrond verklaren? Als wij de klacht ongegrond verklaren, kan het zijn dat je het niet eens bent met onze beslissing. Je kunt dan contact opnemen met de Geschillencommissie Energie en Water. Het adres is: Geschillencommissie Energie en Water Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Website: www.degeschillencommissie.nl

Waar vind ik alle contactgegevens van Pure Energie?

Heb je vragen? Neem contact op! Binnen onze openingstijden is onze klantenservice bereikbaar via telefoonnummer 088 10 13 000. Daarnaast zijn we ook bereikbaar via het vragenformulier of via info@pure-energie.nl. Bekijk al onze contactgegevens op onderstaande pagina.


Naar contact

Tarieven

Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?

Het soort tarief kun je aanpassen door contact op te nemen met onze afdeling Klantgeluk. Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt of een conventionele meter met 2 meters (voor normaal en dal). Wil je jouw tarief aanpassen? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?

Dat hangt af van het soort contract dat je kiest. Je kunt bij Pure Energie kiezen tussen een variabel of een vast contract voor één, drie of vijf jaar. Bij een vast contract gelden er in die periode dezelfde tarieven. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven 2 keer per jaar (in januari en in juli).


Bekijk onze tarieven
Wanneer geldt mijn piektarief en wanneer geldt mijn daltarief?

Het normaal- en daltarief is in heel Nederland van toepassing met uitzondering van Noord-Brabant, Limburg en delen van Zuid-Holland. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. De provincie Limburg en Noord-Brabant en delen van Zuid-Holland zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00. Het piek-verbruik wordt geregistreerd door teller 1(I) en het dal-verbruik wordt geregistreerd door teller 2 (II).


Meer informatie over piek- en daluren
Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?

Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).


Mijn Pure Energie
Wat is jullie vergoeding voor teruglevering?

Voor die teruggeleverde stroom ontvang je van ons een terugleververgoeding. Onze terugleververgoeding is extra hoog, namelijk €0,1052 Incl. btw per kWh en daar zijn we trots op!


Meer informatie
Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.

Wat zijn de vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.


Meer informatie
Hoe zijn de energieprijzen opgebouwd?

De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen: levering, energiebelasting, netbeheer. Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid. Stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van het contract dat je hebt gekozen. Tot slot betaal je nog netbeheerkosten. De netbeheerder betaal je voor een aantal verschillende diensten: een vast bedrag voor het gebruik van het stroom- en gasnetwerk, een vast bedrag voor het onderhouden en de instandhouding van je stroom- en gasaansluiting en een vast bedrag voor de huur van je stroom- en/of gasmeter. De btw, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden vastgesteld door de overheid.


Hoe is mijn energierekening opgebouwd?

Verbruiksmanager app

Hoe bestel ik een Pure Energie Meter?

Je kan de gratis Verbruiksmanager app nu nog uitsluitend gebruiken bij aanschaf van een Pure Energie Meter. De Pure Energie Meter is een kastje dat je aansluit op de slimme meter in je meterkast. Nieuwe klanten kunnen ervoor kiezen om een Pure Energie Meter te ontvangen in plaats van korting op hun energiecontract. De Pure Energie Meter is dus niet gratis, maar te kiezen als voordeel. Bestaande klanten kunnen eenvoudig de Pure Energie Meter bestellen en profiteren hierbij van 50% korting.


Meer informatie
Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Standaard is dit meestal voor elektra 1 keer per 10 seconden en gas 1 keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben. Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.

Hoe verwerkt Pure Energie mijn gegevens?

We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter en de Verbruiksmanager app. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.


Meer informatie
Kan ik de Verbruiksmanager ook gebruiken bij een andere energieleverancier?

Nee, dit is niet mogelijk. Je moet bij Pure Energie klant zijn om jouw data in te kunnen zien.

Waarom komt de data in de Verbruiksmanager niet overeen met Mijn Pure Energie?

De verbruiksgegevens in de Verbruiksmanager kunnen afwijken van de data in Mijn Pure Energie. Mijn Pure Energie gebruikt P4 standen, de Pure Energie Meter P1 standen. Doordat beide datastromen niet op exact gelijke momenten meten kan het zijn dat er een klein verschil ontstaat.

Waarom zie ik geen verbruiksdata bij gas?

De frequentie waarmee gas wordt uitgelezen varieert soms van 5 minuten tot 1 uur. Dit is afhankelijk van jouw meter. Het duurt daarom ook langer voordat het verbruik zichtbaar is. Het kan ook zijn dat jouw gas slimme meter niet gekoppeld is aan de slimme meter van elektra. Hierdoor ontvangen wij geen standen van gas en kunnen we hier ook geen data van tonen. Als de gas meter wel gekoppeld is neem dan contact op met de klantenservice.

Als ik alles bij elkaar optel, heb ik dan mijn jaarafrekening?

Nee, wij houden in de Verbruiksmanager geen rekening met kortingen die mogelijk wel op jouw jaarafrekening te zien zijn. In je Mijn Pure Energie omgeving kun je precies zien wat je jaarafrekening is.


Mijn Pure Energie
Hoe kan ik een Pure Energie Meter aanschaffen?

De Pure Energie Meter ontvang je kosteloos bij de aanschaf van Pure Energie zonnepanelen in combinatie met het zon-collectief. Wil je meer weten over het zon-collectief? Onze specialisten staan voor je klaar. Heb je al zonnepanelen of wil je de Pure Energie Meter bestellen in combinatie met een energiecontract? Dat kan. Kies dan deze optie wanneer je een energiecontract afsluit. Bestaande energieklanten kunnen eenvoudig de Pure Energie Meter bestellen en profiteren hierbij van 50% korting.


Meer informatie
Inloggen in de verbruiksmanager lukt niet. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat je niet kunt inloggen. Je kan je alleen registreren wanneer je een Pure Energie Meter hebt ontvangen. Heb je nog geen profiel? Dan klik je bij het inlogscherm bovenin op 'registreren' om een nieuw profiel te maken. Let op dat aanmelden alleen maar kan met het e-mailadres dat bij Pure Energie bekend is. Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze klantenservice.


Ik heb hulp nodig
Hoe wordt het maandbudget berekend?

Het budget is het door jou te verbruiken bedrag in die maand. Wij gebruiken het standaard jaarverbruik dat wij ontvangen van de netbeheerder voor het berekenen van jouw budget. We tonen zowel je budget als je termijnbedrag omdat jouw jaarbudget niet evenredig verdeeld is over het jaar. In de zomer verbruik je relatief minder energie dan in de winter. Als je iedere maand meer verbruikt dan je termijnbedrag adviseren we om je termijnbedrag te verhogen. Dat kan je zelf doen via Mijn Pure Energie. Om te voorkomen dat je moet bijbetalen op de jaarafrekening. Je termijnbedrag is je jaarbudget evenredig verdeeld over twaalf maanden en je budget is je jaarbudget verdeeld over twaalf maanden op basis van hoeveel we verwachten dat je in die maand gaat verbruiken. De tarieven die gebruikt worden voor je budget zijn gelijk aan de tarieven van jouw actieve contract. Het maandbudget wordt als volgt berekend: 12 x jouw termijnbedrag is jouw jaarlijkse termijnbedrag. Het jaarlijkstermijnbedrag wordt verminderd met de vaste leveringskosten. Het restbedrag (bedoeld voor jouw verbruik) wordt verdeeld op basis van jouw jaarlijkse verbruik x een maandfractie. De maandfractie is percentage van het verbruiksprofiel (een spreiding van het verbruik van een grote groep aansluitingen over een jaar) en verschilt van maand tot maand.

Zonnepanelen

Hoe werken zonnepanelen?

In een zonnepaneel zijn meerdere zonnecellen verwerkt die zijn gemaakt van silicium. Wanneer er zonlicht op deze zonnecellen valt, wordt daarmee elektrische spanning opgewekt. Deze elektrische spanning is gelijkstroom. Om deze gelijkstroom nuttig te maken voor jouw huis zet een omvormer gelijkstroom om in wisselstroom. Dat is de stroom die uiteindelijk uit jouw stopcontact komt. Op dagen met veel licht, zoals in de lente en de zomer, wekken zonnepanelen meer stroom op dan dagen met weinig licht, zoals in de winter. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen in de winter – bijvoorbeeld op dagen wanneer het bewolkt is – geen stroom opwekken. In de lente wekken zonnepanelen vaak de meeste stroom op. Dit komt omdat er in de lente vaak veel licht is en de temperatuur relatief laag. Veel warmte is namelijk niet gunstig voor het opwekvermogen van de zonnepanelen en de omvormer. Als zonnepanelen (te) warm worden wekken ze dus minder elektriciteit op.


Meer informatie
Leveren zonnepanelen stroom als de gewone stroom uitvalt?

Nee, wanneer de stroom uitvalt schakelen omvormer(s) uit veiligheidsoverwegingen automatisch uit. Daardoor wordt de gelijkstroom uit jouw zonnepanelen niet meer omgezet in wisselstroom waardoor jij de energie uit jouw zonnepanelen niet kan verbruiken.

Leveren de zonnepanelen stroom als het bewolkt of koud is?

Ja, zonnepanelen wekken ook stroom op wanneer de zon niet schijnt. Zonnepanelen zetten namelijk - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - licht om in elektriciteit en geen warmte. Op een warme dag wordt er vaak meer stroom opgewekt omdat er dan over het algemeen meer licht is dan wanneer het kouder (bewolkt) is. Maar ook op een zonnige winterdag kun je veel stroom opwekken.


Meer informatie
Moet ik mijn installatie aanmelden bij de netbeheerder?

Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier. Via de website Energieleveren.nl kun je eenvoudig jouw installatie aanmelden. Jouw netbeheerder controleert daarna of jouw meter geschikt is voor teruglevering. Zo niet, dan wordt deze met spoed kosteloos vervangen.


Installatie aanmelden
Mijn zonnepanelen werken niet goed. Wat moet ik doen?

Werken jouw zonnepanelen niet goed? Neem contact op met onze afdeling Zon. Via 088 101 3000 of zonnepanelen@pure-energie.nl. Je servicemelding wordt dan direct in behandeling genomen. We gaan in de eerste instantie op afstand bekijken hoe we jouw probleem kunnen verhelpen. Bij dringende problemen kun je contact opnemen met de installateur. Het telefoonnummer van jouw installateur staat op de sticker in je meterkast en op je omvormer.

Hoe moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?

Als je zonnepanelen vuil zijn en je ziet dat de opbrengst terugloopt, dan is het verstandig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Het is van belang dat je rekening houdt met enkele voorschriften zodat de zonnepanelen niet beschadigen: Reinig de panelen niet met schoonmaakmiddelen of gewone zeep; gebruik lauw (zacht) kalkvrij water en een zachte spons. Regenwater is ook bruikbaar. Gebruik nooit een schuurspons of hogedrukreiniger.


Meer informatie

Groene energie

Hoe word ik klant bij Pure Energie?

Klant worden bij Pure Energie is heel eenvoudig. Bereken jouw nieuwe termijnbedrag en kies je energiepakket via onze website. Als we je aanmelding hebt ontvangen hoef je niets te doen. Wij regelen alles voor je.


Meld je aan
Ik wil overstappen naar Pure Energie, wat moet ik doen?

Overstappen is heel eenvoudig. Wij zeggen het contract op bij je huidige leverancier en zorgen ervoor dat je nooit zonder energie komt te zitten. Geeft tijdens je aanvraag de juiste einddatum van het contract door om een onverwachte opzegvergoeding te voorkomen.


Stap over naar Pure Energie
Ik heb een bedrijf en wil klant worden bij Pure Energie, wat moet ik doen?

Je bedrijf aanmelden bij Pure Energie kan op verschillende manieren. Kies online je energiepakket en meld je aan. Daarna hoef je niets te doen, want wij regelen de rest. Eerst persoonlijk advies? Dat kan natuurlijk ook!


Klant worden
Wat is de verdeling tussen de wind- en zonne-energie van Pure Energie?

Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootster deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (98.6%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (1.4%).


Bekijk ons stroometiket
Wat is CO2-gecompenseerd gas?

Groen gas (biogas) wordt gemaakt uit biomassa. Je kan hier energie van maken door het te vergisten. Groen gas is schaars in Nederland. Op dit moment kunnen wij geen groen gas inkopen en leveren wij het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard: Gold Standard van het WNF. De hoeveelheid CO2 die we hier uitstoten, wordt dan geneutraliseerd door ergens anders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 te verminderen. Zo speel je dus quitte. Onze CO2-compensatie certificaten komen uit duurzame projecten van over de hele wereld. Wil je weten welke projecten? Klik dan op de onderstaande button.


Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Hoe kan ik bij Pure Energie mijn energieverbruik inzien?

Dat kan eenvoudig via je persoonlijke Mijn Pure Energie omgeving. In ons klantenportaal vind je alle informatie over je energiecontract, zoals je gegevens, meterstanden, verbruiksoverzichten, facturen en je termijnbedrag. Naast het inzien van gegevens, kun je ook eenvoudig wijzigingen doorvoeren.


Meer informatie
Bestaat er een Pure Energie app?

Ja, er bestaat een Pure Energie app: de Verbruiksmanager. Deze app is alleen te gebruiken door klanten met een Pure Energie Meter. In deze app kun je precies zien hoeveel energie je thuis verbruikt en hoeveel energie een specifiek apparaat in je huis verbruikt.


Ik wil een Pure Energie Meter
Ontvang ik een Pure Energie Meter als ik me aanmeld?

Nee, dat is niet het geval. Je ontvangt alleen een Pure Energie Meter indien je deze als voordeel kiest bij je overstap. Als je overstapt naar Pure Energie kun je zelf je voordeel kiezen. Je kunt kiezen voor korting op je energiecontract óf een Pure Energie Meter. Indien je er voor kiest een Pure Energie Meter te ontvangen, ontvang je een lagere korting op je energiecontract. Bestaande klanten kunnen de Pure Energie Meter los aanschaffen via onze website.


Meer informatie over de Pure Energie Meter

CO2-gecompenseerd gas

Compenseren jullie gas?

De CO2 uitstoot van ons gas compenseren we tegen de hoogste mogelijk standaard: CO2 Gold Standard certificaten van het Wereld Natuur Fonds (WNF).


Meer informatie
Wat zijn CO2 Gold Standard Certificaten?

CO2 Gold Certificaten zijn certificaten die wij gebruiken om de uitstoot van CO2 van ons gas te compenseren. Dit is een initiatief van o.a. het Wereld Natuur Fonds (WNF). De hoeveelheid CO2 die we hier uitstoten, wordt dan geneutraliseerd door ergens anders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 te verminderen. Zo speel je dus quitte. Onze CO2-compensatie certificaten komen uit duurzame projecten van over de hele wereld. Wil je weten welke projecten? Klik dan op de onderstaande button.


Bekijk onze projecten
Wat is groen gas?

Groen gas (biogas) wordt gemaakt uit biomassa. Je kan hier energie van maken door het te vergisten. Groen gas is schaars in Nederland. Op dit moment kunnen wij geen groen gas inkopen en leveren wij het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard.


Meer informatie
Verkopen jullie groen gas?

Wij verkopen geen groen gas of biogas. Wij verkopen het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard: Gold Standard van het WNF. Groen gas is in Nederland schaars, en daardoor moeilijk om consistent te leveren. We houden de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten. Zodra wij de mogelijkheid krijgen om groen gas in te kopen zullen we dit doen.

Waar komt jullie gas vandaan?

Gas kopen we in bij een Nederlandse gasleverancier. Het gas dat wij verkopen is altijd 100% CO2 gecompenseerd volgens de hoogst mogelijke kwaliteit. De zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds.

Termijnbedrag

Waar is het termijnbedrag op gebaseerd?

Het termijnbedrag is berekend op basis van jou verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je termijnbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV). Voordat je aanmelding is verwerkt kunnen wij jouw SJV nog niet zien. Je berekent dus een termijnbedrag op basis van de gegevens die jij invult.


Meer informatie
Hoe bepalen jullie mijn geschatte verbruik?

Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.

Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?

Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekend, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij Pure Energie kan je zelf je termijnbedrag bepalen. Je kan het termijnbedrag aanpassen in Mijn Pure Energie. Let er wel op dat je wijziging realistisch is. We willen namelijk niet dat je voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening.


Mijn Pure Energie
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?

We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt. Tussendoor kun je via Mijn Pure Energie controleren of je daadwerkelijke verbruik past bij je termijnbedrag. Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO) per e-mail. Ook kun je natuurlijk telefonisch contact met ons opnemen voor een tussentijdse berekening. Onze energieadviseurs helpen je graag!


Mijn Pure Energie

Jaar- en eindafrekening

Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?

Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.

Ik heb geld terug gekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?

Als je geld terug krijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie of door alvast rekening te houden met een strenge winter. Dit doen we om er voor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen.

Wat is een jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?

Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid energie die gedurende het contract is verbruikt. Is er meer energie verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Is er minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van het verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor het termijnbedrag van je nieuwe contractjaar. Je ontvangt de jaarafrekening gemiddeld zes weken na de einddatum van je contractjaar. Dit geldt ook bij een verlenging.

Wanneer ontvang ik een eindafrekening?

Als je contract is beëindigd maken we binnen 6 weken een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.