Veelgestelde vragen

Onderwerpen

Populaire vragen

Kan ik een dynamisch energiecontract afsluiten bij Pure Energie?

Ja, dat kan! Sinds kort kun je bij Pure Energie een dynamisch energiecontract afsluiten. Kies zelf je contract, bereken je termijnbedrag en meld je eenvoudig aan via onze website.


Dynamisch energiecontract afsluiten
Hoe kan ik mijn energiecontract verlengen?

Via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App kun je inzien tot wanneer je huidige contract loopt. Indien je contract binnenkort afloopt, ontvang je van ons 3 maanden van tevoren een persoonlijk verlengingsaanbod per mail. Je kunt je persoonlijke verlengingsaanbod eenvoudig bekijken en bevestigen via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Je kunt er voor kiezen om je energiecontract te verlengen voor 1 jaar. Als je niets doet, wordt je aflopende energiecontract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract.

 

Variabel energiecontract

 

Heb je op dit moment een variabel energiecontract? Dan kun je er ook voor kiezen om je variabele energiecontract vast te zetten voor 1 jaar. Dat kan eenvoudig via Mijn Pure Energie of onze app. Met een vast energiecontract kies je voor zekerheid over je energietarieven en heb je geen last meer van tariefswijzigingen


Verleng je energiecontract
Bestaat er een Pure Energie App?

Je kunt altijd en overal je energieverbruik inzien met de Pure Energie App. Download de gratis app op je mobiele telefoon en ga meteen aan de slag. Zo kun je alles zelf regelen. Overal en snel. Precies zoals jij Mijn Pure Energie gewend bent, maar dan op je mobiel. De app is beschikbaar voor Android en iOS. 


Download de Pure Energie App
Hoe kan ik mijn contactgegevens wijzigen?

Via het menu in Mijn Pure Energie kun jij zelf je telefoonnummer, e-mailadres, postadres, rekeningnummer, wachtwoord en je e-mail voorkeuren wijzigen. Verder kun je via Mijn Pure Energie toestemming geven om je slimme meter uit te lezen of je verhuizing doorgeven.


Zo kun jij je gegevens wijzigen
Waar komt jullie groene stroom vandaan?

Wij bouwen als sinds 1995 windmolens en zonneparken in Nederland. De groene stroom die we opwekken met deze duurzame energiebronnen leveren we aan huishoudens en bedrijven. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (97,7%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (2,2%) en waterkracht (0,1%).


Kies ook voor 100% groene stroom
Wat is de terugleverbijdrage voor zonnepanelen?

In Nederland wekken we steeds meer groene stroom op met windmolens en zonneparken. Dat is goed nieuws als we kijken naar de energietransitie. Huishoudens en bedrijven met zonnepanelen wekken op zonnige dagen vaak meer stroom op dan er verbruikt wordt, waardoor er veel groene stroom wordt teruggeleverd aan het net. Het terugleveren van deze stroom brengt uitdagingen met zich mee. Om er voor te zorgen dat alle klanten kunnen blijven profiteren van voordelige groene stroom, betalen klanten met zonnepanelen een terugleverbijdrage voor het terugleveren van stroom. Dit is een transparante oplossing om de rekening voor het terugleveren van stroom aan het energienet eerlijk te verdelen.

 



De terugleverbijdrage is een bijdrage die klanten met zonnepanelen betalen voor het terugleveren van stroom aan het energienet. Hoeveel je bijdraagt, is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks aan het net teruglevert.


Lees hier alles over de terugleverbijdrage
Kan ik zelf mijn termijnbedrag wijzigen bij Pure Energie?

Ja, je kunt je termijnbedrag zelf naar boven of beneden wijzigen via Mijn Pure Energie. Hierbij houden we wel rekening met je energiekosten en daadwerkelijke verbruik om te voorkomen dat je later moet bijbetalen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is en past bij je energieverbruik en tarieven. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan.  


Lees hier meer over het termijnbedrag
Wat is CO2-gecompenseerd gas?

De productie van gas en het gebruik ervan zorgen voor CO2-uitstoot. Dat is per definitie slecht voor het milieu. Daarom compenseren we jouw gasverbruik en dus CO2-uitstoot met een bijdrage aan duurzame projecten wereldwijd. Dat doen we volgens het Gold Standard keurmerk, opgezet door onder andere het WWF. De projecten met het Gold Standard-keurmerk zorgen voor duurzame ontwikkeling met als doel CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. We streven naar schone energie voor iedereen en kiezen altijd voor een zo groen mogelijke oplossing.


Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Hoe geef ik een verhuizing door?

Klanten van Pure Energie kunnen het energiecontract meeverhuizen naar het nieuwe adres. Geef uiterlijk 2 weken voor de verhuizing je nieuwe adres door via Mijn Pure Energie. Heb je een slimme meter? Dan lezen we de meterstanden uit op de datum van de sleuteloverdracht. Klanten met een conventionele meter ontvangen van ons een e-mail met daarin de vraag om de meterstanden van het oude adres en de meterstanden van het nieuwe adres door te geven.

 

Vervolgens ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van je oude adres én een nieuw termijnbedrag voor je nieuwe adres. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik van de voorgaande bewoners van je nieuwe woning. Indien dit termijnbedrag volgens jou niet toereikend is, kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice.


Mijn Pure Energie
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie, via onze Pure Energie App of via het meterstandenformulier op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.


Zo geef ik meterstanden door

Aanmelden

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?

Er zijn verschillende mogelijkheden als je gaat verhuizen: je kunt het huidige contract opzeggen of meeverhuizen, maar je kunt ook overstappen en kiezen voor een geheel nieuw contract. Moet je een nieuw energiecontract afsluiten? Dan adviseren we je om drie weken voor ontvangst van de sleutel je aan te melden bij een energieleverancier. Als consument heb je recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je aanvraag in behandeling nemen.


Alles over verhuizen en je energiecontract
Kan ik al klant worden als de opleverdatum van mijn woning nog niet bekend is?

Het is niet verstandig om je al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer je contract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat je contract te vroeg of te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met je aanmelding totdat je zeker weet wanneer de woning wordt opgeleverd.

Kan ik me ook aanmelden voor alleen gas of alleen stroom?

Dat kan! Je kunt eenvoudig zelf je energiepakket samenstellen via onze website. In de eerste stap kun je dan aangeven of je gas, stroom of juist allebei wilt. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze, geschatte energieverbruik en verdere gegevens.


Bereken je energiepakket
Kan ik me ook aanmelden wanneer ik stadsverwarming heb?

Ja hoor, geen probleem. Als je thuis stadsverwarming hebt kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit. Stel zelf je energiepakket samen via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.


Bereken je energiepakket
Kan ik bij Pure Energie een dynamisch energiecontract afsluiten?

Ja, dat kan! Sinds kort kun je bij Pure Energie een dynamisch energiecontract afsluiten. Kies zelf je contract, bereken je termijnbedrag en meld je eenvoudig aan via onze website. 


Wat is een dynamisch energiecontract?
Wie betaalt de eventuele boete als ik overstap naar Pure Energie?

Het kan voorkomen dat je een opzegvergoeding moet betalen aan je huidige energieleverancier wanneer je naar Pure Energie overstapt. Controleer daarom altijd zelf de einddatum van je huidige energiecontract. Als je besluit eerder over te stappen moet je zelf controleren of je een overstapvergoeding moet betalen. Zo kom je dus nooit voor een onaangename verrassing te staan. Pure Energie betaalt in geen enkel geval de vergoeding, tenzij specifiek vermeldt in de actievoorwaarden.

Kan ik een spoedaanvraag voor energie doen?

Het is op dit moment helaas niet mogelijk om een spoedaanvraag voor energie te doen, dit in verband met de onzekerheid op de energiemarkt. We houden daarom altijd rekening met de 14 dagen bedenktijd.

Hoe lang van te voren overstappen van energieleverancier?

we rekening met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Stap je over naar een andere energieleverancier en selecteer je een ingangsdatum binnen 14 dagen dan passen wij automatisch de ingangsdatum voor je aan.

 

Wij houden geen rekening met een eventuele opzegtermijn bij je oude energieleverancier. Controleer daarom altijd goed de einddatum van je huidige contract als je gaat overstappen. De meeste energieleveranciers hanteren een opzegtermijn van 30 dagen. Daarom raden wij je aan om minimaal 6 weken voor de gewenste overstapdatum over te stappen. Je hoeft niet bang te zijn dat je zonder stroom of gas komt te zitten. Zodra de gehele overstap is afgerond, stopt je vorige leverancier met energie leveren. 


Hoe lang van te voren overstappen?

Contract

Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?

De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Bij een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum van je huidige contract aan. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn en de wettelijke bedenktijd. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.

Wanneer loopt mijn huidige contract af?

In je welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen, kun je vinden per wanneer je contract ingaat maar ook per wanneer je contract afloopt. Je energiecontract en alle contractinformatie is ook terug te vinden via Mijn Pure Energie of onze app. Als je een aflopend vast contract hebt, ontvang je 3 maanden voordat je contract afloopt van ons een persoonlijk verleningsaanbod per mail.


Mijn Pure Energie
Wat is de opzegtermijn en waarom moet ik een boete betalen?

Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier moet je bij een contract met een vaste looptijd rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Wij brengen een opzegvergoeding in rekening wanneer je een lopend contract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van je resterende looptijd van je contract. Als je het contract vroegtijdig beëindigt, pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.


Bekijk onze algemene voorwaarden
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Je energiecontract opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar info@pure-energie.nl met daarin je klantnummer, adres, postcode en opzegdatum vermeld. Vervolgens regelen wij de rest. Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe energieleverancier regelt in dat geval het opzeggen van je contract.

Wat is een variabel contract?

Een variabel energiecontract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je dagelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen meerdere keren per jaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Maar ook andersom: als de energieprijzen stijgen, ga je ook meer betalen voor energie. Bij een variabel energiecontract hanteren wij geen opzegtermijn. Alle tarieven kun je vinden op onze website.


Bekijk onze tarieven
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Waarom gaat mijn contract over 2 weken pas in?

Na aanmelden heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier wordt dan tijdelijk verlengd met een variabel contract tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.

Ik wil mijn energiecontract overzetten naar een andere naam, wat moet ik doen?

Je energiecontract is heel persoonlijk. Deze is namelijk gekoppeld aan jouw naam en niet aan het huis waar je woont. Het wijzigen van de tenaamstelling van je contract is in principe niet mogelijk, behalve bij uitzonderingen zoals een overlijden. Neem contact met ons op om je situatie te bespreken. We denken graag met je mee.

Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?

Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaalgesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.

Hoe kan ik mijn gasaansluiting verwijderen?

Gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die jij met je netbeheerder hebt opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van een gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.

Na het verwijderen van je gasaansluiting kun jouw energiecontract voor gas kosteloos verwijderen. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier. 


Gasaansluiting verwijderen
Wat zijn variabele prijscomponenten?

Variabele prijscomponenten zijn kosten op je energierekening die gedurende je contractperiode kunnen wijzigen. Hier heeft je energieleverancier geen invloed op. Kosten die hier onder vallen zijn Eenergiebelasting, Vermindering Energiebelasting en netbeheerkosten. De hoogte van de Energiebelasting, De Vermindering Energiebelasting worden elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld door de overheid. De netbeheerkosten worden vastgesteld door de netbeheerders en kunnen dus verschillen per netbeheerder


Energierekening uitgelegd
Waar vind ik mijn EAN code?

Heb je een stroom- en gasaansluiting? Dan heb je twee EAN-codes: één voor stroom en één voor gas. De EAN-code van jouw aansluiting(en) staat vermeld op je jaar- of eindafrekening, maar ook op je energiecontract. Log in op Mijn Pure Energie om je energiecontract te bekijken.


Mijn Pure Energie

Facturatie

Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?

Ja, uiteraard is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Dit kan zowel online als telefonisch.

Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig! Als jij de betaling van je termijnbedrag wilt overzetten naar automatische incasso, stuur je ons een mail met het verzoek om je betaalwijze aan te passen. Daarbij geef je het klantnummer en de juiste IBAN door.


Neem contact op
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats en kan ik dit wijzigen?

De automatische incasso vindt altijd plaats op de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus jouw energierekening van de maand januari. De incassodatum kun je niet wijzigen.

Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?

Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.


Neem contact op
Wanneer wordt een eventuele welkomstkorting verrekend?

De welkomstkorting wordt verrekend bij de jaarafrekening. Na het einde van je contract kan het maximaal acht weken duren voordat je de welkomstkorting op je bankrekening krijgt. Maar in de meeste gevallen duurt het niet langer dan vier weken.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button. De facturen zijn nu ook zichtbaar in de Pure Energie App.


Mijn Pure Energie
Wat is regiotoeslag?

Contracten die voor 1 januari 2020 zijn afgesloten bevatten regiotoeslag. Dit was een extra prijscomponent op het gascontract voor de transport van je gas. Hoe kleiner de afstand tussen jouw woning en Slochteren (plaats in Groningen waar de gaswinning plaatsvindt), hoe lager de regiotoeslag. Nederland was opgedeeld in 10 gasregio’s die allen een eigen regiotoeslag hadden. Regiotoeslag is per 1 januari 2020 komen te vervallen.

Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?

Je kan bij ons op verschillende manieren betalen. De gemakkelijkste manier is per automatische incasso. We incasseren dan iedere 25ste van de maand jouw termijnbedrag. Je kan er ook voor kiezen om te betalen per factuur. Op dit moment zijn hier (nog) geen extra kosten aan verbonden. Je krijgt dan iedere 10e van de maand een factuur per mail. Deze dien je dan voor de 25ste van de maand te voldoen. Als klant kun je de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Bereken je energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest


Bereken je energiepakket
Wat gebeurt er wanneer ik niet betaal?

Het is gebruikelijk dat je voor de levering van onze groene stroom en/of gas iedere maand een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit is een voorschot op je jaar/eindafrekening. Wanneer je een van deze facturen een keer niet (tijdig) betaalt dan treedt ons incassoproces in werking. Wij zullen je dan betalingsherinneringen versturen.


Meer over onze incassoprocedure

Pure Energie App

Ik kan niet inloggen in Mijn Pure Energie, wat moet ik doen?

Kun je niet inloggen? De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je wachtwoord opnieuw aan te vragen. Klik op het inlogscherm op 'Ik kan niet inloggen' en volg de stappen in het scherm. Als inloggen daarna nog steeds niet lukt, raden we je aan om contact op te nemen met team Klantgeluk. 


Account activeren
Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Standaard is dit in de meeste gevallen voor stroom ieder kwartier en voor gas één keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben.

Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.

Hoe verwerkt Pure Energie mijn gegevens?

We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter en de Pure Energie App. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.

Kan ik online mijn verbruik inzien?

Je kan je verbruik inzien via Mijn Pure Energie of via de Pure Energie App. Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik zien op basis van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je een P4-machtiging afgeeft. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt. Voor zakelijke klanten is deze mogelijkheid er nog niet.


Mijn Pure Energie
Hoe kan ik uitloggen?

Indien je bent ingelogd op de desktop versie van Mijn Pure Energie dan kun je links onder via de knop 'uitloggen' eenvoudig uitloggen. Gebruik je de Pure Energie App? Dan kun je rechts onderin via 'meer' kiezen voor de optie 'uitloggen'. 

Meterstanden

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan eenvoudig je meterstand(en) doorgeven in Mijn Pure Energie of via onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstand(en) nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Tenzij jouw slimme meter een (tijdelijke) storing heeft. Dan vragen we je wel om jouw meterstanden door te geven.


Mijn Pure Energie
Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, per week, per dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst de P4-machtiging afgeven. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie. Heb je nog geen slimme meter? Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden. Wil je weten wat het kost om een slimme meter aan te vragen? Neem dan contact op met je netbeheerder.


Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe moet ik een (gas)meter laten plaatsen of verwijderen?

Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl. Ga je gasloos wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.


Bekijk de website
Moet ik de meterstanden doorgeven als ik overstap naar Pure Energie?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina. Het is belangrijk om de meterstanden goed te noteren voor een correcte afrekening bij je vorige leverancier en bij Pure Energie. Zo voorkom je dat de meterstanden geschat worden door de netbeheerder. Geschatte standen kunnen afwijken van je daadwerkelijke meterstanden.


Meterstanden doorgeven
Wie is mijn netbeheerder en wat doet een netbeheerder?

Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder zorgt er voor dat het leidingsnetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis


Bekijk website
Hoe lees ik mijn meterstand(en) af?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.


Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?

Geen stress. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om je meterstand(en) door te geven. Lukt dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je afrekening. Probeer daarom altijd op tijd je meterstand(en) door te geven.

Over Pure Energie

Waar komt de naam “Pure Energie” vandaan?

Onze stroom is groen, echt groen. Opgewekt via duurzame energiebronnen zoals wind en zon. Onze klanten kunnen ervan op aan dat onze stroom geen sjoemelstroom is. Vandaar: pure energie. Voorheen heette het bedrijf Raedthuys, het moederbedrijf van Pure Energie. De twee bedrijven zijn in 2019 verder gegaan onder 1 naam, met als doel synergie en uiteraard te profiteren van de naamsbekendheid.

Passen jullie de gedragscode 'Consument en Energie' toe?

De gedragscode ‘Consument en energieleverancier’ is opgesteld door Energie Nederland. Ook wij hebben ons hieraan verbonden. Het document ‘informatievoorziening op de Consumentenmarkt voor Energie’ van onze Toezichthouder, de ACM, heeft o.a. als leidraad gediend voor het opstellen van deze gedragscode.

Welke keurmerken heeft Pure Energie?

We hebben verschillende keurmerken, zoals: het groenste stroom keurmerk, milieukeur van SMK, de Lean and Green Award. Deze kun je vinden op onze zakelijke pagina's. Daarnaast zijn we al 9 keer op rij uitgeroepen tot de beste energieleverancier van Nederland!

Hoe kan ik een klacht indienen?

We doen natuurlijk ons best je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je ergens ontevreden over bent en dat is erg vervelend. Indien jij denkt dat je met jouw probleem niet bij onze afdeling Klantgeluk terecht kunt, dan kan je een klacht indienen. Om jou zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat je een volledige omschrijving van je probleem aan ons geeft. Wij hebben de volgende gegevens van jou nodig: - Je naam - Je klantnummer - Je adres - Je contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) - Een duidelijke omschrijving van jouw klacht - Wat er ondertussen is gedaan met je klacht - Een duidelijke omschrijving van de gewenste oplossing - Eventuele relevante documenten. Stuur jouw klacht bij voorkeur naar klachten@pure-energie.nl, of naar het volgende postadres: Pure Energie Betreft: Klacht Postbus 3141 7500 DC Enschede

Hoe verloopt de klachtenprocedure bij Pure Energie?

Pure Energie zal binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging sturen en je klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van de klacht informeren wij je over een mogelijke oplossing. Wat kan je doen als wij de klacht ongegrond verklaren? Als wij de klacht ongegrond verklaren, kan het zijn dat je het niet eens bent met onze beslissing. Je kunt dan contact opnemen met de Geschillencommissie Energie en Water. Het adres is: Geschillencommissie Energie en Water Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Website: www.degeschillencommissie.nl

Waar vind ik alle contactgegevens van Pure Energie?

Heb je vragen? Neem contact op! Binnen onze openingstijden is onze klantenservice bereikbaar via telefoonnummer 088 10 13 000. Daarnaast zijn we ook bereikbaar via het vragenformulier of via info@pure-energie.nl. Bekijk al onze contactgegevens op onderstaande pagina.


Naar contact

Tarieven

Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?

Dat hangt af van het type contract dat je hebt. Bij een vast energiecontract blijven de energietarieven gedurende de gehele contractperiode ongewijzigd. Heb je een variabel energiecontract? Dan wijzigen je variabele tarieven minimaal 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Hierover informeren we je minimaal 1 maand van te voren.


Bekijk onze tarieven
Wanneer geldt het normaaltarief en wanneer geldt het daltarief?

Het normaal- en daltarief is in heel Nederland tijdens dezelfde uren van toepassing. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. De provincie Limburg en Noord-Brabant en delen van Zuid-Holland zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00.


Meer informatie over piek- en daluren
Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?

Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Onder het kopje "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).


Bekijk mijn energietarieven
Wat is jullie terugleververgoeding?

Onze klanten ontvangen een terugleververgoeding voor de teveel opgewekte groene stroom. Ben je al klant? Log dan in op Mijn Pure Energie of onze app om jouw actuele teruglevertarieven te bekijken. Op onze tarievenpagina vind je de actuele leveringstarieven en teruglevertarieven voor nieuwe klanten.


Bekijk tarieven
Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.


Wat zijn de netbeheerkosten?
Wat zijn de vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.


Meer informatie
Hoe wordt jullie terugleververgoeding bepaald?

Voor de teveel opgewekte zonne-energie ontvang je als consument een terugleververgoeding. De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Bij het vaststellen van de terugleveringstarieven kijken we nauwlettend naar de markt en de concurrentie. De sterke fluctuaties op de energiemarkt hebben als gevolg dat op specifieke momenten de leveringsprijs veel lager ligt dan het gemiddelde van die dag, bijvoorbeeld bij veel zon. Op deze piekmomenten is er veel aanbod van energie en juist weinig vraag, deze situatie ontstaat omdat veel consumenten overdag stroom opwekken en 's avonds juist verbruiken. Het gevolg hiervan is dat de prijs overdag veel lager ligt dan in de avond, en dat wij als Pure Energie de stroom overdag verkopen tegen een lager tarief. 

Salderen jullie de teruggeleverde stroom per telwerk?

Net als de meeste energieleveranciers salderen we bij Pure Energie de teruglevering per telwerk. Dat betekent dat de stroom die tijdens de normale uren is opgewekt en verbruikt met elkaar wordt verrekend en de stroom die tijdens de daluren is opgewekt en verbruikt met elkaar wordt verrekenend. De stroom die je dus overdag verbruikt, wordt dus verrekend met de stroom die je overdag opwekt. En andersom. Meer informatie hierover en een rekenvoorbeeld vind je in onze voorwaarden netto teruglevering.

 

Je kunt er ook voor kiezen om jouw teruggeleverde stroom tegen het enkeltarief te verrekenen, dus op één telwerk. In dat geval wordt alle opgewekte en teruggeleverde stroom verrekend op basis van één tarief: het enkeltarief.

 

Wil jij jouw teruggeleverde stroom tegen het enkeltarief salderen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij passen het graag voor je aan.


Bekijk voorwaarden
Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?

Het soort tarief kun je aanpassen door een e-mail te sturen naar Klantgeluk (info@pure-energie.nl). Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt of een conventionele meter met 2 telwerken (voor normaal en dal). Wil je jouw tarief aanpassen of heb je hier vragen over? Neem dan contact op met team Klantgeluk.


Neem contact op

Zonnepanelen

Hoe werken zonnepanelen?

In een zonnepaneel zijn meerdere zonnecellen verwerkt die zijn gemaakt van silicium. Wanneer er zonlicht op deze zonnecellen valt, wordt daarmee elektrische spanning opgewekt. Deze elektrische spanning is gelijkstroom. Om deze gelijkstroom nuttig te maken voor jouw huis zet een omvormer gelijkstroom om in wisselstroom. Dat is de stroom die uiteindelijk uit jouw stopcontact komt. Op dagen met veel licht, zoals in de lente en de zomer, wekken zonnepanelen meer stroom op dan dagen met weinig licht, zoals in de winter. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen in de winter – bijvoorbeeld op dagen wanneer het bewolkt is – geen stroom opwekken. In de lente wekken zonnepanelen vaak de meeste stroom op. Dit komt omdat er in de lente vaak veel licht is en de temperatuur relatief laag. Veel warmte is namelijk niet gunstig voor het opwekvermogen van de zonnepanelen en de omvormer. Als zonnepanelen (te) warm worden wekken ze dus minder elektriciteit op.

Wat is een terugleververgoeding?

Wanneer je met jouw zonnepanelen méér groene stroom opwekt dan je verbruikt, dan lever je dit terug aan het elektriciteitsnet. Er wordt op jaarbasis gekeken naar hoeveel energie van het elektriciteitsnet je hebt verbruikt en hoeveel je aan het elektriciteitsnet hebt teruggeleverd. Voor de teveel opgewekte stroom die je teruglevert aan het net ontvang je een terugleververgoeding.


Meer informatie
Hoe werkt de salderingsregeling?

Salderen is het verrekenen van je opgewekte stroom met de verbruikte stroom. Wek je meer op dan dat je verbruikt, dan houd je eigenlijk nog stroom over. Deze stroom lever je terug aan het net. Dat noemen we stroom terugleveren. Voor deze teveel opgewekte stroom ontvang je aan het einde van een contractjaar een netto terugleververgoeding per kWh.


Meer informatie over de salderingsregeling
Is mijn huis geschikt voor zonnepanelen?

De meeste daken zijn geschikt voor zonnepanelen. De mogelijkheden en opbrengst zijn afhankelijk van verschillende factoren. Tijdens een gratis adviesgesprek stellen onze adviseurs vragen om een goed beeld te krijgen van jouw situatie. Wij berekenen op afstand precies wat de prestaties van jouw installatie zijn en geven je een advies op basis van kennis en expertise. Doe de gratis zonnepanelen scan en vul je gegevens in, dan nemen onze specialisten contact met je op voor een gratis adviesgesprek.


Doe de zonnepanelen scan
Leveren de zonnepanelen stroom als het bewolkt of koud is?

Ja, zonnepanelen wekken ook stroom op wanneer de zon niet schijnt. Zonnepanelen zetten namelijk - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - licht om in elektriciteit en geen warmte. Op een warme dag wordt er vaak meer stroom opgewekt omdat er dan over het algemeen meer licht is dan wanneer het kouder (bewolkt) is. Maar ook op een zonnige winterdag kun je veel stroom opwekken.


Meer informatie
Moet ik mijn installatie aanmelden bij de netbeheerder?

Ja, je moet eerst je zonnepanelen aanmelden. Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier. Via de website energieleveren.nl kun je eenvoudig jouw installatie aanmelden. Jouw netbeheerder controleert daarna of jouw meter geschikt is voor teruglevering. Zo niet, dan wordt deze met spoed kosteloos vervangen.


Installatie aanmelden
Hoe moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?

Als je zonnepanelen vuil zijn en je ziet dat de opbrengst terugloopt, dan is het verstandig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Het is van belang dat je rekening houdt met enkele voorschriften zodat de zonnepanelen niet beschadigen: Reinig de panelen niet met schoonmaakmiddelen of gewone zeep; gebruik lauw (zacht) kalkvrij water en een zachte spons. Regenwater is ook bruikbaar. Gebruik nooit een schuurspons of hogedrukreiniger.


Meer informatie
Werkt Pure Energie samen met duurzame partners voor het verduurzamen van je huis?

Ga je aan de slag met het verduurzamen van je huis? Goed bezig! Je gaat dan een overeenkomst en samenwerking aan met de installateurs van homeQgo. HomeQgo regelt verder alles: van advies op maat tot installatie. Alle offertes zijn geheel vrijblijvend totdat de installatie staat ingepland. Je zit dus nergens onverwachts aan vast.

Voor alle aanbiedingen en diensten zijn de algemene voorwaarden van homeQgo van toepassing, tenzij anders overeengekomen.


Meer over de samenwerking

Groene Stroom

Wat is groene energie?

Groene energie wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen. Duurzame energiebronnen zijn hernieuwbaar en raken nooit op, zoals bijvoorbeeld zon, wind en water. Bij het opwekken van groene energie uit duurzame energiebronnen komt weinig tot geen CO2 vrij. Daarom wordt het steeds belangrijker dat we met zijn allen overstappen van fossiele en vervuilende energiebronnen naar duurzame alternatieven. Zo beperken we de impact op het milieu en kunnen we nog langer van deze aarde genieten.


Welke energiebronnen zijn duurzaam?
Welke soorten groene energie zijn er?

Er zijn verschillende soorten groene energie. Bij Pure Energie wekken we groene energie op uit zon, wind en water. Met onze Nederlandse zonnepanelen en windmolens wekken we zonne-energie en windenergie op. Sinds kort wekken we ook waterenergie op door middel van waterkracht. Ook dit is een vorm van groene energie. De stroom uit windenergie, zonne-energie en waterkracht noemen we groene stroom.


Welke energiebronnen zijn duurzaam?
Wat is het verschil tussen groene energie en grijze energie?

Alle Nederlandse huishoudens zijn aangesloten op hetzelfde elektriciteitsnetwerk. Of je nu voor grijze stroom kiest of voor groene stroom: iedereen krijgt dezelfde circa 230 volt uit het stopcontact. Het verschil tussen grijze en groene stroom is de manier waarop de stroom is opgewekt. Groene stroom komt uit onuitputtelijke energiebronnen als zonne-energie, windenergie of waterkracht. Grijze stroom wordt gemaakt van fossiele brandstoffen, zoals gas en steenkool, of kernenergie.


Het verschil tussen groene en grijze stroom
Hoe stap je over op groene stroom?

Overstappen op groene stroom en dus duurzame energie is heel eenvoudig. Bekijk ons actuele aanbod en stel je pakket samen, controleer de einddatum bij je huidige leverancier en daarna regelen wij de rest. Heb je nog een lopend contract bij een andere energieleverancier? Geen probleem. Wij zorgen er voor dat dit contract wordt opgezegd en dat jij nooit zonder stroom komt te zitten. Zelf hoef je niets meer te doen.


Overstappen naar groene stroom
Wat is de verdeling tussen de wind- en zonne-energie van Pure Energie?

Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (97,7%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (2,2%) en een waterkracht project (0,1%).


Bekijk ons stroometiket
Wat is CO2-gecompenseerd gas?

De productie van gas en het gebruik ervan zorgen voor CO2-uitstoot. Dat is per definitie slecht voor het milieu. Daarom compenseren we jouw gasverbruik en dus CO2-uitstoot met een bijdrage aan duurzame projecten wereldwijd. Dat doen we volgens het Gold Standard keurmerk, opgezet door onder andere het WWF. De projecten met het Gold Standard-keurmerk zorgen voor duurzame ontwikkeling met als doel CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. We streven naar schone energie voor iedereen en kiezen altijd voor een zo groen mogelijke oplossing.


Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Hoe word ik klant bij Pure Energie?

Klant worden bij Pure energie is heel eenvoudig. Bereken je nieuwe termijnbedrag en kies je energiepakket via onze website. Als we je aanmelding hebben ontvangen hoef je zelf niets te doen. Wij regelen alles voor je.


Meld je aan

Termijnbedrag

Hoe bepalen jullie mijn nieuwe termijnbedrag?

Het termijnbedrag is berekend op basis van jouw verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je termijnbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV).


Meer informatie
Hoe bepalen jullie mijn geschatte verbruik?

Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.

Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?

Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekent, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Ja, je kunt je termijnbedrag naar boven of beneden wijzigen. Hierbij houden we wel rekening met je energiekosten en daadwerkelijke verbruik om te voorkomen dat je later moet bijbetalen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan.  


Mijn Pure Energie
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?

We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt. Tussendoor kun je via Mijn Pure Energie controleren of je daadwerkelijke verbruik past bij je termijnbedrag. Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO) per e-mail. Ook kun je natuurlijk telefonisch contact met ons opnemen voor een tussentijdse berekening. Onze energieadviseurs helpen je graag!


Mijn Pure Energie
Moet ik bijbetalen op mijn jaarafrekening?

Dit kun je eenvoudig inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Onder het kopje ‘termijnbedrag’ zie jouw jaarbudget en de verwachte jaarkosten.  

Jaar- en eindafrekening

Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?

Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.

Ik heb geld terug gekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?

Als je geld terug krijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie of door alvast rekening te houden met een strenge winter. Dit doen we om er voor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen.

Wat is een jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?

Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid energie die gedurende het contract is verbruikt. Is er meer energie verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Is er minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van het verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor het termijnbedrag van je nieuwe contractjaar. Je ontvangt de jaarafrekening binnen zes weken na de einddatum van je contractjaar. Dit geldt ook bij een verlenging.

Wanneer ontvang ik een eindafrekening?

Als je contract is beëindigd maken we binnen 6 weken een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.

Pure Energie Meter

Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Standaard is dit meestal voor elektra 1 keer per 10 seconden en gas 1 keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben. Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.

Hoe verwerkt Pure Energie mijn gegevens?

We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.


Meer informatie
Waarom zie ik geen realtime verbruiksdata bij gas?

De frequentie waarmee gas wordt uitgelezen is 1 keer per uur. Het duurt daarom ook langer voordat het verbruik zichtbaar is. Het kan ook zijn dat jouw gas slimme meter niet gekoppeld is aan de slimme meter van elektra. Hierdoor ontvangen wij geen standen van gas en kunnen we hier ook geen data van tonen. Als de gas meter wel gekoppeld is neem dan contact op met de klantenservice.

Kan ik de Pure Energie Meter gebruiken als ik geen klant meer ben?

Nee, dit is niet mogelijk. De Pure Energie Meter werkt alleen als je een energiecontract bij ons hebt. Indien je geen klant meer bij ons bent, kun je de meter niet meer gebruiken. Het is ook niet mogelijk om iemand anders blij te maken met jouw Pure Energie Meter. Iedere Pure Energie Meter heeft namelijk een unieke EAN code welke door ons gekoppeld wordt aan een unieke EAN code van de aansluiting van de klant die de Pure Energie Meter bij ons aanschaft.

Ik heb een andere vraag over de Pure Energie Meter

Heb je een andere vraag over de Pure Energie Meter? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag. 


Stel je vraag
Heb ik een slimme meter nodig voor het gebruiken van de PEM?

Ja, je hebt een slimme meter nodig voor het gebruiken van de PEM. Zonder slimme meter kunnen we geen gebruiksdata verzamelen.

Maandelijks Energierapport

Is het prijsplafond verrekend in het Maandelijks Energierapport?

Het prijsplafond voor energie is niet verrekend in de kosten die in je Maandelijkse Energierapport staan. Het prijsplafond voor energie wordt verrekend per jaar en niet per maand. Omdat we nu nog niet precies weten wat jouw totale energieverbruik is en hoeveel energie jij van het prijsplafond hebt gebruikt tot je jaarafrekening, kunnen we het prijsplafond hier niet in verrekenen. 


Alles over het prijsplafond
Is een slimme meter verplicht?

Een slimme meter is niet verplicht, dat houdt in dat je een slimme meter mag weigeren. Alle huishoudens en kleine bedrijven krijgen de komende jaren een slimme meter aangeboden. De reden daarvoor is simpel: de energierekening is hierdoor veel nauwkeuriger, meterstanden worden automatisch doorgegeven en de gebruiker krijgt beter inzicht in het energieverbruik.

Waarom heb ik nog geen Maandelijks Energierapport ontvangen?

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jij jouw Maandelijks Energierapport van de voorgaande maand nog niet hebt ontvangen. Indien geen van onderstaande 5 redenen van toepassing is, adviseren we je om contact op te nemen met onze Klantenservice.

  1. Je hebt geen slimme meter of je slimme meter is niet op afstand uit te lezen
    Indien je geen slimme meter hebt, kunnen we ook niet op afstand de meterstanden uitlezen. In dat geval ontvang je dus geen Maandelijks Energierapport.

  2. Je meterstanden zijn nog niet uitgelezen
    Omdat alle energieleveranciers tegelijkertijd de meterstanden proberen uit te lezen kan het zijn dat je netbeheerder een beetje moeite heeft met het verwerken van alle aanvragen. Het kan dus enkele dagen duren voordat we je meterstand binnen hebben.

  3. We hebben niet je juiste e-mailadres
    Wij hebben je Maandelijks Energierapport naar een e-mailadres gestuurd dat je niet meer in gebruik hebt. Log in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om te zien welk e-mailadres wij van jou hebben. Geef meteen het juiste e-mailadres door als deze inderdaad niet correct blijkt te zijn.

  4. We hebben geen volledige maand je verbruik kunnen meten
    Dit kan wanneer je contract onlangs is ingegaan op dit adres en je contract is niet gestart op de eerste van de maand. Of wanneer je contract is beëindigd op een andere datum dan de 1e van de maand.

  5. Er is sprake van een storing in de meter
    Het kan zijn dat er sprake is van een storing in de meter. In veel gevallen is de storing al bekend bij de netbeheerder en zijn zij bezig om de storing te verhelpen, je zal dus nog even geduld moeten hebben. Helaas kunnen wij de storing niet verhelpen, dit zal je netbeheerder moeten doen. Wanneer we je meterstanden niet hebben kunnen uitlezen zal je minstens 2 maanden geen Maandelijks Energierapport van ons ontvangen, omdat er dan een begin- en een eindmeterstand van jou ontbreekt.
Wat wordt er verstaan onder een gemiddeld huishouden?

In jouw Maandelijkse Energierapport kun je ook aflezen of jouw energieverbruik overeenkomt met het energieverbruik van een gemiddeld huishouden. Dit zijn huishoudens die elektriciteit én gas verbruiken, maar geen zonnepanelen hebben. Het kan zijn dat de vergelijking dus niet goed aansluit op jouw precieze persoonlijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp, zonnepanelen of een elektrische auto hebt dan is jouw verbruiksprofiel mogelijk sterk afwijkend van dat van een gemiddeld Nederlands huishouden.


Gemiddeld stroomverbruik per jaar
Mijn omvormer toont andere data, hoe kan dat?

De data die je omvormer toont komt zelden overeen met de data in je Maandelijkse Energierapport. Dat komt doordat je tijdens het opwekken van energie, natuurlijk ook energie direct verbruikt. Je slimme meter toont alleen hoeveel stroom je teveel hebt opgewekt. Dus de stroom die je opwekt, maar op dat moment niet verbruikt. In je Maandelijkse Energierapport lees je dus af hoeveel stroom je hebt teruggeleverd aan het net. Terwijl je omvormer de bruto stroomproductie weergeeft.

Hoe kan het dat mijn totale kosten lager zijn dan mijn variabele energiekosten?

Het kan zijn dat je totale kosten lager zijn dan de variabele energiekosten. Dit komt omdat je van de overheid een tegemoetkoming krijgt op je energierekening in de vorm van vermindering energiebelasting. Omdat stroom wordt gezien als een basisbehoefte, wordt over een deel van je verbruik geen belasting geheven. Of beter gezegd: je mag hierover een vast bedrag in mindering brengen. 


Bekijk Energiebelastingtarieven
Waarom werken jullie niet met een graadcorrectie?

In tegenstelling tot sommige andere energieleveranciers hebben wij ervoor gekozen om het verbruik van vorig jaar niet te corrigeren met graaddagen. Wij denken dat het verwarrend kan zijn wanneer je de overzichten naast elkaar legt en wij dit jaar (voor het voorgaande jaar) een ander verbruik tonen dan we vorig jaar hebben getoond in het Maandelijks Energierapport. Daarnaast houdt de graaddagenmethode geen rekening met het standaard verbruik dat een huishouden heeft bijvoorbeeld door te douchen of te koken. Hierdoor kan er, ons inziens, een vertekend beeld ontstaan.

Moet ik het bedrag op mijn Maandelijks Energierapport betalen?

Nee, het Maandelijks Energierapport is geen energierekening. Je betaalt gewoon je maandelijkse termijnbedrag. Pas bij de jaarafrekening verrekenen we je daadwerkelijke energieverbruik en de eventueel opgewekte energie.