Veelgestelde vragen

Onderwerpen

Populaire vragen

Kan ik een energiecontract afsluiten voor groene energie?

Ja, dat kan! Klant worden is heel eenvoudig. Stel je energiepakket samen via onze website en je weet direct wat jouw nieuwe termijnbedrag wordt. Het enige wat je moet doen is je aanmelden. Na je aanmelding heb je recht op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Wij regelen de rest.


Aanmelden
Waarom stijgen de energietarieven?

In 2022 blijven de energieprijzen steeds verder stijgen. Mede door de situatie in Oekraïne zette de stijging van de energietarieven de afgelopen maanden door. Hoe het conflict zich verder ontwikkelt en wat dat gaat betekenen voor de energieprijzen is niet vast te stellen. Alle energieleveranciers en klanten krijgen te maken met de hoge energieprijzen. Internationale ontwikkelingen, tekorten en het koude weer zijn allemaal factoren die invloed hebben op de energieprijzen. 


Waarom stijgen de energieprijzen?
Komt er compensatie vanuit de overheid voor de stijgende energietarieven?

De belastingtarieven voor consumenten en het mkb zijn al op 1 januari 2022 gewijzigd voor de duur van een jaar. Per 1 januari 2022 is dus de energiebelasting al verlaagd. In verband met de aanhoudende prijsstijgingen ter gevolge van de oorlog in Oekraïne, besloot de overheid om per 1 juli 2022 ook de btw op energie te verlagen. Uiteraard hebben wij dit automatisch voor alle lopende contracten gewijzigd.

Op dit moment liggen er plannen om de hoge energierekening verder te compenseren. Wij houden de nieuwe ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zodra er meer bekend is over aanvullende maatregelen, brengen wij onze klanten hiervan op de hoogte.


Lees hier wat de overheid nog meer doet
Bestaat er een Pure Energie App?

Je kunt altijd en overal je energieverbruik inzien met de Pure Energie App. Download de gratis app op je mobiele telefoon en ga meteen aan de slag. Zo kun je alles zelf regelen. Overal en snel. Precies zoals jij Mijn Pure Energie gewend bent, maar dan op je mobiel. De app is beschikbaar voor Android en iOS. 


Download de app
Hoe geef ik een verhuizing door?

Wat leuk dat je gaat verhuizen! Je kunt jouw energiecontract gewoon meenemen. Je verhuizing kun je eenvoudig doorgeven via onze website, via Mijn Pure Energie of via onze Pure Energie App. Geef dit uiterlijk 2 weken voor de verhuizing aan bij je energieleverancier. Je krijgt dan een formulier toegestuurd waarop je bij de sleuteloverdracht de meterstanden invult. Het ingevulde formulier stuur je binnen 5 dagen na de verhuizing terug naar je energieleverancier. Vervolgens ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van je oude adres én een nieuw termijnbedrag voor je nieuwe adres. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van je voorgaande verbruik.


Mijn Pure Energie
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie, via onze Pure Energie App of via het meterstandenformulier op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.


Zo geef ik meterstanden door

Aanmelden

Hoe word ik klant bij Pure Energie?

Klant worden is heel eenvoudig. Kies je energiepakket via onze website en je weet direct wat jouw nieuwe termijnbedrag wordt. Het enige wat je moet doen is je aanmelden. Na je aanmelding heb je recht op de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Wij regelen de rest.


Meld je aan
Kan ik me ook aanmelden wanneer ik stadsverwarming heb?

Ja hoor, geen probleem. Als je thuis stadsverwarming hebt kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit. Bereken je energiepakket via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.


Bereken je energiepakket
Wie betaalt de eventuele boete als ik overstap naar Pure Energie?

Het kan voorkomen dat je een opzegvergoeding moet betalen aan je huidige energieleverancier wanneer je naar Pure Energie overstapt. Controleer daarom altijd zelf de einddatum van je huidige energiecontract. Als je besluit eerder over te stappen moet je zelf controleren of je een overstapvergoeding moet betalen. Zo kom je dus nooit voor een onaangename verrassing te staan. Pure Energie betaalt in geen enkel geval de vergoeding, tenzij specifiek vermeldt in de actievoorwaarden.

Kan ik me ook aanmelden voor alleen gas of alleen stroom?

Dat kan! Je kunt eenvoudig je energietarief berekenen met onze rekentool. In de eerste stap kun je dan aangeven of je gas, stroom of allebei wilt. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze, geschatte energieverbruik en verdere gegevens.


Bereken je energiepakket
Kan ik al klant worden als de opleverdatum van mijn woning nog niet bekend is?

Het is niet verstandig om je al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer je contract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat je contract te vroeg of te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met je aanmelding totdat je zeker weet wanneer de woning wordt opgeleverd.

Wat moet ik doen tijdens een stroomstoring?

Een stroomstoring kun je melden bij het Nationale Storingsnummer: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Jouw melding komt terecht bij je netbeheerder voor gas en elektriciteit en niet bij ons als energieleverancier.


Meer informatie
Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?

Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! We adviseren om drie weken voor ontvangst van de sleutel je aan te melden. Als consument heb je recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je verhuizing in behandeling nemen.


Meld je aan

Contract

Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?

De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Bij een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum van je huidige contract aan. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn en de wettelijke bedenktijd. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.

Wanneer loopt mijn huidige contract af?

In je welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen, kun je vinden per wanneer je contract ingaat maar ook per wanneer je contract afloopt. Je contract is ook terug te vinden in het klantenportaal van Pure Energie. Als je een vast contract hebt, ontvang je 3 maanden voordat je contract afloopt van ons een verleningsaanbod per mail.


Mijn Pure Energie
Wat is de opzegtermijn en waarom moet ik een boete betalen?

Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier moet je bij een contract met een vaste looptijd rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Wij brengen een opzegvergoeding in rekening wanneer je een lopend contract vroegtijdig beëindigd. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van je resterende looptijd van je contract. Als je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.


Bekijk onze algemene voorwaarden
Hoe kan ik mijn energiecontract opzeggen?

Je energiecontract opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar info@pure-energie.nl met daarin je klantnummer, adres, postcode en opzegdatum vermeld. Vervolgens regelen wij de rest. Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe energieleverancier regelt in dat geval het opzeggen van je contract.

Wat is een variabel contract?

Een variabel contract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je dagelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen meerdere keren per jaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Maar ook andersom: als de energieprijzen stijgen, ga je ook meer betalen voor energie. Bij een variabel contract hanteren wij geen opzegtermijn. Alle tarieven kun je vinden op onze website.


Bekijk onze tarieven
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Waarom gaat mijn contract over 2 weken pas in?

Na aanmelden heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier wordt dan tijdelijk verlengd met een variabel contract tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.

Ik wil mijn energiecontract overzetten naar een andere naam, wat moet ik doen?

Je energiecontract is heel persoonlijk. Deze is namelijk gekoppeld aan jouw naam en niet aan het huis waar je woont. Het wijzigen van de tenaamstelling van je contract is alleen mogelijk binnen het gezin/huishouden. Je hoeft alleen maar onderstaand formulier in te vullen. Stuur het ingevulde formulier naar info@pure-energie.nl en dan nemen wij contact met je op.


Formulier wijziging tenaamstelling
Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?

Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaalgesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.

Hoe kan ik mijn gasaansluiting verwijderen?

Gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die jij met je netbeheerder hebt opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van een gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.


Gasaansluiting verwijderen
Wat zijn variabele prijscomponenten?

Variabele prijscomponenten zijn kosten op je energierekening die gedurende je contractperiode kunnen wijzigen. Hier heeft je energieleverancier geen invloed op. Kosten die hier onder vallen zijn Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie, Vermindering Energiebelasting en Netbeheerkosten. De hoogte van de Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie en Vermindering Energiebelasting worden elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld door de overheid. De netbeheerkosten verschillen per netbeheerder


Energierekening uitgelegd

Facturatie

Wat gebeurt er wanneer ik niet betaal?

Het is gebruikelijk dat je voor de levering van onze groene stroom en/of gas iedere maand een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit is een voorschot op je jaar/eindafrekening. Wanneer je een van deze facturen een keer niet (tijdig) betaalt dan treedt ons incassoproces in werking. Wij zullen je dan betalingsherinneringen versturen.


Meer over onze incassoprocedure
Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?

Ja, uiteraard is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Dit kan zowel online als telefonisch.

Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig! Als jij je betaling wilt overzetten naar automatische incasso stuur je ons een mail met het verzoek om je betaalwijze aan te passen. Daarbij geef je het klantnummer en je IBAN door.


Neem contact op
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats en kan ik dit wijzigen?

De automatische incasso vindt altijd plaats op de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus jouw energierekening van de maand januari. De incassodatum kun je niet wijzigen.

Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?

Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.


Neem contact op
Wanneer wordt de welkomstkorting afgerekend?

De welkomstkorting wordt verrekend bij de jaarafrekening. Na het einde van je contract kan het maximaal acht weken duren voordat je de welkomstkorting op je bankrekening krijgt. Maar in de meeste gevallen duurt het niet langer dan vier weken.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button. De facturen zijn nu ook zichtbaar in de Pure Energie App.


Mijn Pure Energie
Wat is regiotoeslag?

Contracten die voor 1 januari 2020 zijn afgesloten bevatten regiotoeslag. Dit was een extra prijscomponent op het gascontract voor de transport van je gas. Hoe kleiner de afstand tussen jouw woning en Slochteren (plaats in Groningen waar de gaswinning plaatsvindt), hoe lager de regiotoeslag. Nederland was opgedeeld in 10 gasregio’s die allen een eigen regiotoeslag hadden. Regiotoeslag is per 1 januari 2020 komen te vervallen.

Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?

Je kan bij ons op verschillende manieren betalen. De gemakkelijkste manier is per automatische incasso. We incasseren dan iedere 25ste van de maand jouw termijnbedrag. Je kan er ook voor kiezen om te betalen per factuur. Op dit moment zijn hier (nog) geen extra kosten aan verbonden. Je krijgt dan iedere 10e van de maand een factuur per mail. Deze dien je dan voor de 25ste van de maand te voldoen. Als klant kun je de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Bereken je energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest


Bereken je energiepakket

Pure Energie App

Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Standaard is dit in de meeste gevallen voor stroom ieder kwartier en voor gas één keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben. Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.

Ik kan niet inloggen in Mijn Pure Energie, wat moet ik doen?

Kun je niet inloggen? De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je wachtwoord opnieuw aan te vragen. Klik op het inlogscherm op 'Ik kan niet inloggen' en volg de stappen in het scherm. Als inloggen daarna nog steeds niet lukt, raden we je aan om contact op te nemen met team Klantgeluk. 


Account activeren
Hoe verwerkt Pure Energie mijn gegevens?

We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter en de Pure Energie App. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.

Hoe kan ik een energiebron kiezen bij Pure Energie?

Bij Pure Energie kun je als klant zelf een energiebron kiezen. Zo weet je altijd waar jouw groene stroom vandaan komt, écht groene energie noemen we dat. Wil je ook je eigen energiebron kiezen? Dit kan je zelf doen in Mijn Pure Energie of via de Pure Energie App.


Mijn Pure Energie
Kan ik online mijn verbruik inzien?

Je kan je verbruik inzien via Mijn Pure Energie of via de Pure Energie App. Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik zien op basis van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je een P4-machtiging afgeeft. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt. Voor zakelijke klanten is deze mogelijkheid er nog niet.


Mijn Pure Energie

Meterstanden

Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kan eenvoudig je meterstand(en) doorgeven in Mijn Pure Energie of via onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstand(en) nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.


Mijn Pure Energie
Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, per week, per dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst de P4-machtiging afgeven. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie. Heb je nog geen slimme meter? Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden. Wil je weten wat het kost om een slimme meter aan te vragen? Neem dan contact op met je netbeheerder.


Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe moet ik een (gas)meter laten plaatsen of verwijderen?

Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl. Ga je gasloos wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.


Bekijk de website
Moet ik de meterstanden doorgeven als ik overstap naar Pure Energie?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina. Het is belangrijk om de meterstanden goed te noteren voor een correcte afrekening bij je vorige leverancier en bij Pure Energie. Zo voorkom je dat de meterstanden geschat worden door de netbeheerder. Geschatte standen kunnen afwijken van je daadwerkelijke meterstanden.


Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Wie is mijn netbeheerder en wat doet een netbeheerder?

Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder zorgt er voor dat het leidingsnetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis


Bekijk website
Hoe lees ik mijn meterstand(en) af?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.


Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?

Geen stress. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om je meterstand(en) door te geven. Lukt dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je afrekening. Probeer daarom altijd op tijd je meterstand(en) door te geven.

Over Pure Energie

Waar komt de naam “Pure Energie” vandaan?

Onze stroom is groen, echt groen. Opgewekt via duurzame energiebronnen zoals wind en zon. Onze klanten kunnen ervan op aan dat onze stroom geen sjoemelstroom is. Vandaar: pure energie. Voorheen heette het bedrijf Raedthuys, het moederbedrijf van Pure Energie. De twee bedrijven zijn in 2019 verder gegaan onder 1 naam, met als doel synergie en uiteraard te profiteren van de naamsbekendheid.

Waarom sponsoren jullie FC Twente?

Sporten is gezond en sport is voor iedereen. We willen dat iedereen in Nederland kan genieten van 100% groene stroom. Noem het onze droom. Als we onze droom werkelijkheid willen laten worden moet iedereen in Nederland weten wie wij zijn en wat wij doen. We zien het sponsorcontract met FC Twente als een kans om onze merkbekendheid op landelijk niveau te vergroten.

Wie is Pure Energie/Raedthuys ?

Raedthuys is al sinds 1995 actief als ontwikkelaar van duurzame energieprojecten. Sinds 2012 is Pure Energie als onderdeel van Raedthuys actief als energieleverancier en leveren we onze eigengemaakte schone energie aan onze klanten. Van weiland tot stopcontact. Vanaf maart 2020 is de naam van Raedthuys veranderd naar Pure Energie. We zijn een energiebedrijf met een missie. Wij willen samen met onze klanten de Nederlandse energiemarkt verduurzamen. Dit doen wij door middel van het bouwen van windpark en zonneparken. We maken schone energie, lokaal opgewekt en wij verkopen niet meer dan we opwekken. Jij kiest je eigen energiebron dus je weet altijd waar je stroom vandaan komt. Als klant bij Pure Energie help je om onze missie waar te maken.


Meld je aan
Passen jullie de gedragscode 'Consument en Energie' toe?

De gedragscode ‘Consument en energieleverancier’ is opgesteld door Energie Nederland. Ook wij hebben ons hieraan verbonden. Het document ‘informatievoorziening op de Consumentenmarkt voor Energie’ van onze Toezichthouder, de ACM, heeft o.a. als leidraad gediend voor het opstellen van deze gedragscode.

Welke keurmerken heeft Pure Energie?

We hebben verschillende keurmerken, zoals: het groenste stroom keurmerk, milieukeur van SMK, de Lean and Green Award. Deze kun je vinden op onze zakelijke pagina's. Daarnaast zijn we al 9 keer op rij uitgeroepen tot de beste energieleverancier van Nederland!

Hoe kan ik een klacht indienen?

We doen natuurlijk ons best je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je ergens ontevreden over bent en dat is erg vervelend. Indien jij denkt dat je met jouw probleem niet bij onze afdeling Klantgeluk terecht kunt, dan kan je een klacht indienen. Om jou zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat je een volledige omschrijving van je probleem aan ons geeft. Wij hebben de volgende gegevens van jou nodig: - Je naam - Je klantnummer - Je adres - Je contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) - Een duidelijke omschrijving van jouw klacht - Wat er ondertussen is gedaan met je klacht - Een duidelijke omschrijving van de gewenste oplossing - Eventuele relevante documenten. Stuur jouw klacht bij voorkeur naar klachten@pure-energie.nl, of naar het volgende postadres: Pure Energie Betreft: Klacht Postbus 3141 7500 DC Enschede

Hoe verloopt de klachtenprocedure bij Pure Energie?

Pure Energie zal binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging sturen en je klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van de klacht informeren wij je over een mogelijke oplossing. Wat kan je doen als wij de klacht ongegrond verklaren? Als wij de klacht ongegrond verklaren, kan het zijn dat je het niet eens bent met onze beslissing. Je kunt dan contact opnemen met de Geschillencommissie Energie en Water. Het adres is: Geschillencommissie Energie en Water Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Website: www.degeschillencommissie.nl

Waar vind ik alle contactgegevens van Pure Energie?

Heb je vragen? Neem contact op! Binnen onze openingstijden is onze klantenservice bereikbaar via telefoonnummer 088 10 13 000. Daarnaast zijn we ook bereikbaar via het vragenformulier of via info@pure-energie.nl. Bekijk al onze contactgegevens op onderstaande pagina.


Naar contact

Tarieven

Hoe wordt jullie terugleververgoeding bepaald?

Voor de teveel opgewekte zonne-energie ontvang je als consument een terugleververgoeding. De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Bij het vaststellen van de terugleveringstarieven kijken we nauwlettend naar de markt en de concurrentie. De sterke fluctuaties op de energiemarkt hebben als gevolg dat op specifieke momenten de leveringsprijs veel lager ligt dan het gemiddelde van die dag, bijvoorbeeld bij veel zon. Op deze piekmomenten is er veel aanbod van energie en juist weinig vraag, deze situatie ontstaat omdat veel consumenten overdag stroom opwekken en 's avonds juist verbruiken. Het gevolg hiervan is dat de prijs overdag veel lager ligt dan in de avond, en dat wij als Pure Energie de stroom overdag verkopen tegen een lager tarief. 

Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?

Het soort tarief kun je aanpassen door contact op te nemen met onze afdeling Klantgeluk. Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt of een conventionele meter met 2 meters (voor normaal en dal). Wil je jouw tarief aanpassen? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk.


Neem contact op
Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?

Dat hangt af van het type contract dat je hebt. Bij een vast energiecontract blijven de energietarieven gedurende de gehele contractperiode ongewijzigd. Heb je een variabel energiecontract? Dan wijzigen je variabele tarieven minimaal 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Hierover informeren we je minimaal 1 maand van te voren.


Bekijk onze tarieven
Waarom is mijn termijnbedrag in mijn verlengingsaanbod hoger?

Grote kans dat de tarieven tijdens je huidige contract dat nu afloopt flink zijn gestegen. Om te voorkomen dat je volgend jaar een bijbetaling ontvangt, hebben we jouw termijnbedrag verhoogd. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van je geschatte verbruik en de actuele energietarieven. Je actuele tarieven kun je bekijken via Mijn Pure Energie. 

Wanneer geldt mijn piektarief en wanneer geldt mijn daltarief?

Het normaal- en daltarief is in heel Nederland van toepassing met uitzondering van Noord-Brabant, Limburg en delen van Zuid-Holland. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. De provincie Limburg en Noord-Brabant en delen van Zuid-Holland zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00. Het piek-verbruik wordt geregistreerd door teller 1(I) en het dal-verbruik wordt geregistreerd door teller 2 (II).


Meer informatie over piek- en daluren
Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?

Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).


Mijn Pure Energie
Wat is jullie vergoeding voor teruglevering?

Onze klanten ontvangen een terugleververgoeding voor de teveel opgewekte groene stroom. Ben je al klant? Log dan in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om jouw actuele teruglevertarieven te bekijken. Op onze tarievenpagina vind je de actuele leveringstarieven en teruglevertarieven voor nieuwe klanten.


Bekijk tarieven
Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.

Wat zijn de vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.


Meer informatie
Hoe zijn de energieprijzen opgebouwd?

De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen: levering, energiebelasting, netbeheer. Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid. Stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van het contract dat je hebt gekozen. Tot slot betaal je nog netbeheerkosten. De netbeheerder betaal je voor een aantal verschillende diensten: een vast bedrag voor het gebruik van het stroom- en gasnetwerk, een vast bedrag voor het onderhouden en de instandhouding van je stroom- en gasaansluiting en een vast bedrag voor de huur van je stroom- en/of gasmeter. De btw, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden vastgesteld door de overheid.


Hoe is mijn energierekening opgebouwd?

Zonnepanelen

Hoe werken zonnepanelen?

In een zonnepaneel zijn meerdere zonnecellen verwerkt die zijn gemaakt van silicium. Wanneer er zonlicht op deze zonnecellen valt, wordt daarmee elektrische spanning opgewekt. Deze elektrische spanning is gelijkstroom. Om deze gelijkstroom nuttig te maken voor jouw huis zet een omvormer gelijkstroom om in wisselstroom. Dat is de stroom die uiteindelijk uit jouw stopcontact komt. Op dagen met veel licht, zoals in de lente en de zomer, wekken zonnepanelen meer stroom op dan dagen met weinig licht, zoals in de winter. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen in de winter – bijvoorbeeld op dagen wanneer het bewolkt is – geen stroom opwekken. In de lente wekken zonnepanelen vaak de meeste stroom op. Dit komt omdat er in de lente vaak veel licht is en de temperatuur relatief laag. Veel warmte is namelijk niet gunstig voor het opwekvermogen van de zonnepanelen en de omvormer. Als zonnepanelen (te) warm worden wekken ze dus minder elektriciteit op.


Meer informatie
Leveren zonnepanelen stroom als de gewone stroom uitvalt?

Nee, wanneer de stroom uitvalt schakelen omvormer(s) uit veiligheidsoverwegingen automatisch uit. Daardoor wordt de gelijkstroom uit jouw zonnepanelen niet meer omgezet in wisselstroom waardoor jij de energie uit jouw zonnepanelen niet kan verbruiken.

Leveren de zonnepanelen stroom als het bewolkt of koud is?

Ja, zonnepanelen wekken ook stroom op wanneer de zon niet schijnt. Zonnepanelen zetten namelijk - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - licht om in elektriciteit en geen warmte. Op een warme dag wordt er vaak meer stroom opgewekt omdat er dan over het algemeen meer licht is dan wanneer het kouder (bewolkt) is. Maar ook op een zonnige winterdag kun je veel stroom opwekken.


Meer informatie
Moet ik mijn installatie aanmelden bij de netbeheerder?

Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier. Via de website Energieleveren.nl kun je eenvoudig jouw installatie aanmelden. Jouw netbeheerder controleert daarna of jouw meter geschikt is voor teruglevering. Zo niet, dan wordt deze met spoed kosteloos vervangen.

Mijn zonnepanelen werken niet goed. Wat moet ik doen?

Werken jouw zonnepanelen niet goed? Neem contact op met onze afdeling Zon. Via 088 101 3000 of zonnepanelen@pure-energie.nl. Je servicemelding wordt dan direct in behandeling genomen. We gaan in de eerste instantie op afstand bekijken hoe we jouw probleem kunnen verhelpen. Bij dringende problemen kun je contact opnemen met de installateur. Het telefoonnummer van jouw installateur staat op de sticker in je meterkast en op je omvormer.

Hoe moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?

Als je zonnepanelen vuil zijn en je ziet dat de opbrengst terugloopt, dan is het verstandig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Het is van belang dat je rekening houdt met enkele voorschriften zodat de zonnepanelen niet beschadigen: Reinig de panelen niet met schoonmaakmiddelen of gewone zeep; gebruik lauw (zacht) kalkvrij water en een zachte spons. Regenwater is ook bruikbaar. Gebruik nooit een schuurspons of hogedrukreiniger.


Meer informatie

Groene energie

Wat is groene energie?

Groene energie wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen. Duurzame energiebronnen zijn hernieuwbaar en raken nooit op, zoals bijvoorbeeld zon, wind en water. Bij het opwekken van groene energie uit duurzame energiebronnen komt weinig tot geen CO2 vrij. Daarom wordt het steeds belangrijker dat we met zijn allen overstappen van fossiele en vervuilende energiebronnen naar duurzame alternatieven. Zo beperken we de impact op het milieu en kunnen we nog langer van deze aarde genieten.


Welke energiebronnen zijn duurzaam?
Welke soorten groene energie zijn er?

Er zijn verschillende soorten groene energie. Bij Pure Energie wekken we groene energie op uit zon, wind en water. Met onze Nederlandse zonnepanelen en windmolens wekken we zonne-energie en windenergie op. Sinds kort wekken we ook waterenergie op door middel van waterkracht. Ook dit is een vorm van groene energie. De stroom uit windenergie, zonne-energie en waterkracht noemen we groene stroom.


Welke energiebronnen zijn duurzaam?
Wat is het verschil tussen groene energie en grijze energie?

Alle Nederlandse huishoudens zijn aangesloten op hetzelfde elektriciteitsnetwerk. Of je nu voor grijze stroom kiest of voor groene stroom: iedereen krijgt dezelfde circa 230 volt uit het stopcontact. Het verschil tussen grijze en groene stroom is de manier waarop de stroom is opgewekt. Groene stroom komt uit onuitputtelijke energiebronnen als zonne-energie, windenergie of waterkracht. Grijze stroom wordt gemaakt van fossiele brandstoffen, zoals gas en steenkool, of kernenergie.


Het verschil tussen groene en grijze stroom
Hoe stap je over op groene energie?

Overstappen op groene energie is heel eenvoudig. Bekijk ons actuele aanbod en stel je pakket samen, controleer de einddatum bij je huidige leverancier en daarna regelen wij de rest. Heb je nog een lopend contract bij een andere energieleverancier? Geen probleem. Wij zorgen er voor dat dit contract wordt opgezegd en dat jij nooit zonder stroom komt te zitten. Zelf hoef je niets meer te doen.


Overstappen naar groene energie
Wat is de verdeling tussen de wind- en zonne-energie van Pure Energie?

Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (98%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (2%).


Bekijk ons stroometiket
Wat is CO2-gecompenseerd gas?

Groen gas (biogas) wordt gemaakt uit biomassa. Je kan hier energie van maken door het te vergisten. Groen gas is schaars in Nederland. Op dit moment kunnen wij geen groen gas inkopen en leveren wij het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard: Gold Standard van het WNF. De hoeveelheid CO2 die we hier uitstoten, wordt dan geneutraliseerd door ergens anders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 te verminderen. Zo speel je dus quitte. Onze CO2-compensatie certificaten komen uit duurzame projecten van over de hele wereld. Wil je weten welke projecten? Klik dan op de onderstaande button.


Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Hoe word ik klant bij Pure Energie?

Klant worden bij Pure energie is heel eenvoudig. Bereken je nieuwe termijnbedrag en kies je energiepakket via onze website. Als we je aanmelding hebben ontvangen hoef je zelf niets te doen. Wij regelen alles voor je.


Meld je aan

Termijnbedrag

Hoe bepalen jullie mijn nieuwe termijnbedrag?

Het termijnbedrag is berekend op basis van jouw verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je termijnbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV).


Meer informatie
Hoe bepalen jullie mijn geschatte verbruik?

Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.

Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?

Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekent, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Ja, je kunt je termijnbedrag tot maximaal 20% naar beneden wijzigen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan. Je termijnbedrag aanpassen kan via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App.


Mijn Pure Energie
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?

We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt. Tussendoor kun je via Mijn Pure Energie controleren of je daadwerkelijke verbruik past bij je termijnbedrag. Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO) per e-mail. Ook kun je natuurlijk telefonisch contact met ons opnemen voor een tussentijdse berekening. Onze energieadviseurs helpen je graag!


Mijn Pure Energie
Moet ik bijbetalen op mijn jaarafrekening?

Dit kun je eenvoudig inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Onder het kopje ‘termijnbedrag’ zie jouw jaarbudget en de verwachte jaarkosten.  

Jaar- en eindafrekening

Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?

Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.

Ik heb geld terug gekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?

Als je geld terug krijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie of door alvast rekening te houden met een strenge winter. Dit doen we om er voor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen.

Wat is een jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?

Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid energie die gedurende het contract is verbruikt. Is er meer energie verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Is er minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van het verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor het termijnbedrag van je nieuwe contractjaar. Je ontvangt de jaarafrekening binnen zes weken na de einddatum van je contractjaar. Dit geldt ook bij een verlenging.

Wanneer ontvang ik een eindafrekening?

Als je contract is beëindigd maken we binnen 6 weken een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.

Pure Energie Meter

Kan ik de Pure Energie Meter gebruiken als ik geen klant meer ben?

Nee, dit is niet mogelijk. De Pure Energie Meter werkt alleen als je een energiecontract bij ons hebt. Indien je geen klant meer bij ons bent, kun je de meter niet meer gebruiken. Het is ook niet mogelijk om iemand anders blij te maken met jouw Pure Energie Meter. Iedere Pure Energie Meter heeft namelijk een unieke EAN code welke door ons gekoppeld wordt aan een unieke EAN code van de aansluiting van de klant die de Pure Energie Meter bij ons aanschaft.

Ik heb een andere vraag over de Pure Energie Meter

Heb je een andere vraag over de Pure Energie Meter? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag. 


Stel je vraag
Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Standaard is dit meestal voor elektra 1 keer per 10 seconden en gas 1 keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben. Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.

Hoe verwerkt Pure Energie mijn gegevens?

We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.


Meer informatie
Waarom komt de data in de PEM niet overeen met de Pure Energie App?

De verbruiksgegevens via de PEM kunnen afwijken van de data in de Pure Energie App. De Pure Energie App gebruikt P4 standen, de Pure Energie Meter gebruikt P1 standen. Doordat beide datastromen niet op exact gelijke momenten meten kan het zijn dat er een klein verschil ontstaat.

Waarom zie ik geen verbruiksdata bij gas?

De frequentie waarmee gas wordt uitgelezen varieert soms van 5 minuten tot 1 uur. Dit is afhankelijk van jouw slimme meter. Het duurt daarom ook langer voordat het verbruik zichtbaar is. Het kan ook zijn dat jouw gas slimme meter niet gekoppeld is aan de slimme meter van elektra. Hierdoor ontvangen wij geen standen van gas en kunnen we hier ook geen data van tonen. Als de gas meter wel gekoppeld is neem dan contact op met de klantenservice.

Hoe wordt het maandbudget berekend?

Het budget is het door jou te verbruiken bedrag in die maand. Wij gebruiken het standaard jaarverbruik dat wij ontvangen van de netbeheerder voor het berekenen van jouw budget. We tonen zowel je budget als je termijnbedrag omdat jouw jaarbudget niet evenredig verdeeld is over het jaar. In de zomer verbruik je relatief minder energie dan in de winter. Als je iedere maand meer verbruikt dan je termijnbedrag adviseren we om je termijnbedrag te verhogen. Dat kan je zelf doen via Mijn Pure Energie. Om te voorkomen dat je moet bijbetalen op de jaarafrekening. Je termijnbedrag is je jaarbudget evenredig verdeeld over twaalf maanden en je budget is je jaarbudget verdeeld over twaalf maanden op basis van hoeveel we verwachten dat je in die maand gaat verbruiken. De tarieven die gebruikt worden voor je budget zijn gelijk aan de tarieven van jouw actieve contract. Het maandbudget wordt als volgt berekend: 12 x jouw termijnbedrag is jouw jaarlijkse termijnbedrag. Het jaarlijkstermijnbedrag wordt verminderd met de vaste leveringskosten. Het restbedrag (bedoeld voor jouw verbruik) wordt verdeeld op basis van jouw jaarlijkse verbruik x een maandfractie. De maandfractie is percentage van het verbruiksprofiel (een spreiding van het verbruik van een grote groep aansluitingen over een jaar) en verschilt van maand tot maand.

Stijgende energieprijzen

Is Pure Energie een gezond energiebedrijf, ben ik verzekerd van levering?

Gezien de ontwikkelingen op de energiemarkt is het niet zo gek dat veel consumenten zich afvragen of hun energieleverancier wel financieel gezond is en dat er behoefte is aan informatie. Al meer dan 25 jaar is Pure Energie een zelfstandig opererend energiebedrijf. Wij hebben een hoge solvabiliteit en zijn een financieel gezond energiebedrijf. Met een solvabiliteitsratio van 38% behoren wij zelfs tot één van de meest gezonde energieleveranciers van Nederland. Bij ons hoef je dus niet bang te zijn dat je zonder energie komt te zitten of dat lopende leveringscontracten eenzijdig worden omgezet of zelfs opgezegd.


Meer informatie
Wat zijn de gevolgen van de huidige marktomstandigheden voor jullie solvabiliteit?

De inkoopstrategie van Pure Energie is erop gericht om zo goed mogelijk aan te sluiten op de samenstelling van onze klantenportefeuille. Wij kopen dus vooruit gas in op basis van het geschatte volume dat wij verwachten te moeten gaan leveren. Rondom de inkoopstrategie hanteren wij ook nog een risicostrategie. Deze risicostrategie is afgestemd op onze financiële draagkracht.

Daarbij komt dat Pure Energie meer is dan alleen een energieleverancier. Wij produceren tevens elektriciteit uit door ons zelf ontwikkelde en gerealiseerde wind- en zonneparken, voorzien woningen en bedrijven van duurzame installaties en bieden daarnaast nog ondersteunende diensten aan voor het ontwikkelen en beheren van duurzame projecten.

Het aanbieden van verschillende diensten en producten maakt ons als onderneming minder afhankelijk van alleen het leveren van energie aan particulieren en bedrijven. We genereren onder andere dus ook inkomsten uit de verkoop van geproduceerde energie op de energiemarkt. Pure Energie is mede daardoor een zeer solvabele onderneming met een solvabiliteitsratio van 38%.  


Meer informatie
Komt er compensatie vanuit de overheid voor de stijgende energietarieven?

De belastingtarieven voor consumenten en het mkb zijn al op 1 januari 2022 gewijzigd voor de duur van een jaar. Per 1 januari 2022 is dus de energiebelasting al verlaagd. In verband met de aanhoudende prijsstijgingen ter gevolge van de oorlog in Oekraïne, besloot de overheid om per 1 juli 2022 ook de btw op energie te verlagen. Uiteraard hebben wij dit automatisch voor alle lopende contracten gewijzigd.

 

Op dit moment liggen er plannen om de hoge energierekening verder te compenseren. Wij houden de nieuwe ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Zodra er meer bekend is over aanvullende maatregelen, brengen wij onze klanten hiervan op de hoogte.


Lees hier wat de overheid nog meer doet
Zijn we minder afhankelijk van aardgas als we kiezen voor duurzame energiebronnen?

Ja, we zijn minder afhankelijk van aardgas als we kiezen voor duurzame energiebronnen. Als je kiest voor duurzame energie uit Nederland, dan kies je bewust voor lokale, groene energie. De energie die jij verbruikt, helpt ons weer bij het realiseren van nieuwe duurzame energieprojecten. Bovendien zijn er verschillende alternatieven om op een duurzame manier je woning te verwarmen. Denk aan stadswarmte, de elektrische warmtepomp en groen gas. Hoe meer mensen bewust voor duurzaamheid kiezen, hoe minder we allemaal afhankelijk we zijn van aardgas.

Waarom stijgen de prijzen van groene stroom?

De productie van stroom uit eigen opwek en het leveren van deze stroom aan de consument zijn twee van elkaar gescheiden trajecten. Dat komt door de wijze waarop in Nederland de energiemarkt is georganiseerd. Daardoor is het helaas niet mogelijk om rechtstreeks onze eigen opwek te leveren aan- en te verrekenen met de eindgebruiker. In dit geval dus onze klanten. De garantie van oorsprong certificaten (GVO’s) behouden wij natuurlijk zelf, zodat wij kunnen aantonen dat de door de klant verbruikte stroom duurzaam is opgewekt in Nederland door middel van wind & zon uit door ons ontwikkelde wind- en zonneparken.

Het gros van de energie wordt in Nederland nog steeds opgewekt met gas- en kolencentrales. Elektriciteit opgewekt door gascentrales is, vanwege de hoge gasprijzen, op dit moment de duurste vorm van elektriciteitsproductie. In ons land wordt maar één prijs gehanteerd voor elektriciteit, ongeacht de manier waarop deze wordt opgewekt. Zolang de productie van elektriciteit door gasgestookte centrales nodig is, zal een hoge gasprijs dan ook leiden tot een hoge elektriciteitsprijs. Ook de prijs van onze groene stroom afkomstig van onze eigen windmolens- en zonnepalen is afhankelijk van de prijs op de elektriciteitsmarkt (APX beurs).

Wij zouden dit heel graag anders zien, maar helaas hebben wij daar geen invloed op.

Waar komt ons gas vandaan?

Wij kopen ons gas in via een groothandel die wereldwijd inkoopt uit verschillende landen. Zelf hebben wij geen contracten met gasleveranciers uit het buitenland. Een netwerkbedrijf voor gas mengt vervolgens deze ‘gasstromen’ en vult daarmee de gasleidingen. Het gas dat wij leveren aan onze klanten bestaat dus uit een internationale mix, met gas afkomstig uit verschillende bronnen. Hierdoor is het onmogelijk om te achterhalen welk deel van het gas waarvandaan komt.

Wij zouden graag zien dat de herkomst van gas net als bij elektriciteit certificaten van herkomst krijgen en de gasmarkt transparanter wordt. Zoals bij ons alle stroom 100% groen is omdat we het in Nederland opwekken met door onszelf ontwikkelde wind- en zonneparken. Het gas dat wij verkopen is altijd 100% CO2 gecompenseerd volgens de hoogst mogelijke kwaliteit. De zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds.

Laadpalen

Wat zijn de voordelen van de slimme Blue Current laadpalen?

Met de slimme oplossingen van Blue Current benut jij je laadpaal voor thuis optimaal. Denk aan het instellen van een maximum vermogen over een groep laadpunten of het automatisch aanpassen van andere apparaten in huis waardoor je jouw elektrische auto sneller kunt opladen. Bovendien kun jij jouw slimme laadpaal op afstand bedienen en monitoren. Veel standaard laadpalen hebben deze functionaliteiten niet en kun je vaak niet beheren op afstand of bijsturen o.b.v. je daadwerkelijke stroomverbruik.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?

Bij het installeren van een laadpaal heb je een extra aansluiting nodig in de meterkast, waardoor er vaak aanpassingen gedaan moeten worden. Bijvoorbeeld het toevoegen van een aparte aardlekschakelaar en groepsschakelaar. Blue Current bekijkt of jouw meterkast geschikt is voor een laadpaal en of deze eventueel naar wens verzwaard moet worden. Dit is nodig om de veiligheid te waarborgen. Dit kan Blue Current voor je regelen. Daarna bekijkt Blue Current ook of jouw slimme meter geschikt is voor de extra optie smart charging. Daarnaast moet er een stroomkabel en een datakabel naar het laadpunt worden gelegd, ook dit wordt door Blue Current verzorgd.

Krijg ik subsidie als ik een laadpaal voor thuis koop?

Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor de aanschaf van een laadpaal voor thuis. Wel kan je subsidie krijgen voor de aanschaf van een elektrische auto, meer informatie hierover lees je op de website van de Rijksoverheid. 


Meer informatie over subsidies
Sluit ik een overeenkomst met Blue Current of met Pure Energie?

Bij Pure Energie geloven wij in samen verduurzamen en daarom werken wij samen met Blue Current. Zodra je jouw laadpaal gekozen hebt, sturen wij jouw gegevens door naar Blue Current. Zij nemen vanaf dan het stokje over. De adviseurs van Blue Current nemen met jou je keuze door en stellen een persoonlijke offerte voor je op. Blue Current verzorgt ook de installatie van jouw laadpaal. De overeenkomst ga je aan met Blue Current en niet met Pure Energie.

Zijn de laadpalen van Blue Current geschikt voor mijn auto?

De laadpalen van Blue Current zijn geschikt voor alle type elektrische auto's en er zit vast een duurzame oplossing tussen die past bij jouw situatie. Alle laadpunten van Blue Current zijn geschikt voor een laadvermogen van 3,7 - 22 kW.

Werken de laadpalen van Blue Current op groene energie?

De laadpalen van Blue Current werken alleen op groene energie als jij ook een energiecontract hebt bij een groene energieleverancier. Elektrisch rijden is duurzaam, maar je doet het helemaal goed als je ook nog eens rijd op groene stroom. Met een laadpaal op groene stroom ga je namelijk 100% groen op pad. Een duurzaam energiecontract kun je eenvoudig afsluiten via onze website.

Kan ik mijn auto elektrisch opladen met stroom van mijn zonnepanelen?

Ja, dat kan! De energie uit jouw zonnepanelen wordt omgevormd naar wisselspanning zodat het teruggeleverd kan worden uit het net. Tegelijkertijd kan deze energie worden gebruikt om de auto op te laden. Als het energieverbruik inclusief opladen van de auto hoger is dan de hoeveelheid energie die wordt opgewekt, dan wordt er geen energie teruggeleverd.

Ontvang ik ook een laadpas bij mijn laadpaal?

Ja, je kunt ook een laadpas bij jouw laadpaal aanvragen. Deze laadpas kun je aanvragen zodra je een laadpaal thuis laat installeren en wordt geleverd door Blue Current via Last Mile Solutions.

Waarom moet ik een abonnement bij Blue Current afsluiten?

Voor de juiste werking van jouw laadpunt levert Blue Current een aantal diensten gedurende de hele levensduur van het apparaat. Blue Current verzorgt de transactieverwerking en de vergoeding van je stroomkosten. De extra optie Smart Charging vereist communicatie en rekenkracht op de server van Blue Current. Zo kunnen ze je een hogere laadsnelheid bieden. De specialisten van Blue Current staan altijd voor je klaar bij vragen of technische problemen. Er is voor gekozen om al deze diensten in een abonnementsvorm aan te bieden en niet in de aankoopprijs.


Meer informatie

Btw verlaging op energie

Voor welke onderdelen op de energierekening geldt de btw verlaging naar 9%?

Het lagere btw tarief van 9% is van toepassing op aardgas, elektriciteit, stadsverwarming, maar ook op onderdelen op de energierekening die te maken hebben met de levering van energie zoals netbeheerkosten en administratiekosten. Onderdelen die niet te maken hebben met de levering van energie, vallen niet onder het lagere btw-tarief. Hiervoor geldt nog gewoon het btw tarief van 21%.


Hoe is mijn energierekening opgebouwd?
Voor wie geldt de btw verlaging op energie?

De btw verlaging naar 9% geldt voor iedereen die energie (aardgas, elektriciteit of stadsverwarming) verbruikt. Dus ook voor bedrijven.

Is mijn nieuwe termijnbedrag inclusief 9% of 21% btw?

Ontvang je in de periode 01-07-2022 t/m 31-12-2022 een jaarrekening van ons inclusief nieuw termijnbedrag? Dan is dit termijnbedrag inclusief 9% btw. Voor deze klanten zullen we in januari 2023 het termijnbedrag weer opnieuw berekenen waarbij we de 21% btw zullen toepassen. Uiteraard ontvang je hierover dan bericht van ons.

Wordt de btw verlaging automatisch verwerkt?

De btw verlaging op energie wordt automatisch verwerkt op je energierekenng. Je hoeft hier niets voor te doen of aan te vragen. De energiebelasting is aangepast en is onderdeel van je tarief. Daarnaast gaat de vermindering van de energiebelasting omhoog. Iedereen die elektra en/of gas afneemt, wordt op deze manier gecompenseerd. Je hoeft hier zelf niets voor te doen.

Staan er straks 2 verschillende btw-tarieven op mijn jaarrekening?

Als je een jaarrekening krijgt over een periode die zowel voor als na 1 juli 2022 ligt, staan er inderdaad 2 btw-tarieven op. Jouw energieleverancier maakt een splitsing tussen je energieverbruik in de periode tot 1 juli 2022 (btw-tarief van 21%) en erna (btw-tarief van 9%). Het maakt niet uit of je een slimme meter hebt of niet. Onze klanten met een conventionele meter ontvangen van ons een mail met daarin de vraag om de meterstanden tussentijds door te geven.

Waarom verlagen jullie mijn termijnbedrag niet naar aanleiding van de btw verlaging?

We gaan je termijnbedrag niet automatisch wijzigen naar aanleiding van de tijdelijke btw verlaging, omdat de persoonlijke situatie per klant uniek is. Niet iedere klant betaalt op dit moment een termijnbedrag dat toereikend is om het energieverbruik grotendeels te dekken. Daarom heeft Pure Energie ervoor gekozen om niet voor iedere klant het termijnbedrag te wijzigen. Wel kan het zijn dat we je later nog informeren over een eventuele wijziging op basis van jouw persoonlijke situatie. 

Je kunt er dus zelf voor kiezen om nu al te profiteren van de btw verlaging door je termijnbedrag te verlagen, maar het kan juist ook verstandig zijn om je termijnbedrag niet aan te passen. Wil je weten of het verstandig is om je termijnbedrag nu al aan te passen? Log dan in op Mijn Pure Energie of gebruik onze Pure Energie App om te bekijken in hoeverre je huidige termijnbedrag verlaagd kan worden. De tijdelijke btw verlaging wordt bij alle klanten automatisch verrekend op je jaar- of eindafrekening.


Inloggen
Zijn alle tarieven op de website inclusief 21%?

Ja, alle tarieven die worden getoond op onze website, in Mijn Pure Energie en onze Pure Energie App zijn inclusief 21% btw.

Ik heb een conventionele meter, kan ik mijn termijnbedrag aanpassen?

Heb je een conventionele meter maar wil je toch graag advies of je je termijnbedrag kan aanpassen? Dat kan, neem dan contact met ons op. Hou je meterstanden bij de hand en onze energieadviseurs helpen je graag met het maken van een tussentijdse berekening

 

 

Maandelijks Energierapport

Wanneer krijg ik een maandelijks energierapport?

Onze klanten met een slimme meter ontvangen maandelijks een energierapport. Hiermee kan je jouw huidige verbruik gemakkelijk vergelijken met het verbruik in de voorgaande maanden en met het landelijke gemiddelde. We beginnen in de eerste week van elke maand met het uitlezen van je meterstanden. Iedere dag versturen we enkele honderden Energierapporten naar onze klanten. Vaak hebben we in de derde week van de maand alle Maandelijkse Energierapporten verstuurd.

Waarom heb ik nog geen Maandelijks Energierapport ontvangen

 Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jij jouw Maandelijks Energierapport van de voorgaande maand nog niet hebt ontvangen:

  1. Je hebt geen slimme meter of je slimme meter is niet op afstand uit te lezen
    Indien je geen slimme meter hebt, kunnen we ook niet op afstand de meterstanden uitlezen. In dat geval ontvang je dus geen Maandelijks Energierapport.

  2. Je meterstanden zijn nog niet uitgelezen
    Omdat alle energieleveranciers tegelijkertijd de meterstanden proberen uit te lezen kan het zijn dat je netbeheerder een beetje moeite heeft met het verwerken van alle aanvragen. Het kan dus enkele dagen duren voordat we je meterstand binnen hebben.

  3. We hebben niet je juiste e-mailadres
    Wij hebben je Maandelijks Energierapport naar een e-mailadres gestuurd dat je niet meer in gebruik hebt. Log in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om te zien welk e-mailadres wij van jou hebben. Geef meteen het juiste e-mailadres door als deze inderdaad niet correct blijkt te zijn.

  4. we hebben geen volledige maand je verbruik kunnen meten
    Dit kan wanneer je contract onlangs is ingegaan op dit adres en je contract is niet gestart op de eerste van de maand. Of wanneer je contract is beëindigd op een andere datum dan de 1e van de maand.

  5. Er is sprake van een storing in de meter
    Het kan zijn dat er sprake is van een storing in de meter. In veel gevallen is de storing al bekend bij de netbeheerder en zijn zij bezig om de storing te verhelpen, je zal dus nog even geduld moeten hebben. Helaas kunnen wij de storing niet verhelpen, dit zal je netbeheerder moeten doen. Wanneer we je meterstanden niet hebben kunnen uitlezen zal je minstens 2 maanden geen Maandelijks Energierapport van ons ontvangen, omdat er dan een begin- en een eindmeterstand van jou ontbreekt.
Wat wordt er verstaan onder een gemiddeld huishouden?

In jouw Maandelijkse Energierapport kun je ook aflezen of jouw energieverbruik overeenkomt met het energieverbruik van een gemiddeld huishouden. Dit zijn huishoudens die elektriciteit én gas verbruiken, maar geen zonnepanelen hebben. Het kan zijn dat de vergelijking dus niet goed aansluit op jouw precieze persoonlijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp, zonnepanelen of een elektrische auto hebt dan is jouw verbruiksprofiel mogelijk sterk afwijkend van dat van een gemiddeld Nederlands huishouden.


Gemiddeld stroomverbruik per jaar
Mijn omvormer toont andere data, hoe kan dat?

De data die je omvormer toont komt zelden overeen met de data in je Maandelijkse Energierapport. Dat komt doordat je tijdens het opwekken van energie, natuurlijk ook energie direct verbruikt. Je slimme meter toont alleen hoeveel stroom je teveel hebt opgewekt. Dus de stroom die je opwekt, maar op dat moment niet verbruikt. In je Maandelijkse Energierapport lees je dus af hoeveel stroom je hebt teruggeleverd aan het net. Terwijl je omvormer de bruto stroomproductie weergeeft.

Hoe kan het dat mijn totale kosten lager zijn dan mijn variabele energiekosten?

Het kan zijn dat je totale kosten lager zijn dan de variabele energiekosten. Dit komt omdat je van de overheid een tegemoetkoming krijgt op je energierekening in de vorm van vermindering energiebelasting. Omdat stroom wordt gezien als een basisbehoefte, wordt over een deel van je verbruik geen belasting geheven. Of beter gezegd: je mag hierover een vast bedrag in mindering brengen. In 2022 bedraagt die vermindering maar liefst € 824,77 per jaar inclusief btw.

Waarom werken jullie niet met een graadcorrectie?

In tegenstelling tot sommige andere energieleveranciers hebben wij ervoor gekozen om het verbruik van vorig jaar niet te corrigeren met graaddagen. Wij denken dat het verwarrend kan zijn wanneer je de overzichten naast elkaar legt en wij dit jaar (voor het voorgaande jaar) een ander verbruik tonen dan we vorig jaar hebben getoond in het Maandelijks Energierapport. Daarnaast houdt de graaddagenmethode geen rekening met het standaard verbruik dat een huishouden heeft bijvoorbeeld door te douchen of te koken. Hierdoor kan er, ons inziens, een vertekend beeld ontstaan.

Moet ik het bedrag op mijn Maandelijks Energieraport betalen?

Nee, het Maandelijks Energierapport is geen energierekening. Je betaalt gewoon je maandelijkse termijnbedrag. Pas bij de jaarafrekening verrekenen we je daadwerkelijke energieverbruik en de eventueel opgewekte energie.