Onderwerpen

Contract

Waar is het maandbedrag op gebaseerd?
Het maandbedrag is gebaseerd op jouw verbruik. Als je klant wordt proberen we je maandbedrag zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Daarom gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV). Voordat je aanmelding is verwerkt kunnen wij jouw SJV nog niet zien. Je berekent dus een maandbedrag op basis van de gegevens die jij invult. Op basis daarvan maken wij een inschatting van de kosten. Dit bedrag kan verschillen van de werkelijke kosten.
Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?
Alle energieleveranciers in Nederland zijn aangesloten bij het 'Centraal Aansluitingen Register' (C-AR). Wij raadplegen dit register om specifieke gegevens omtrent jouw aansluiting op te vragen. In het C-AR kunnen wij zien wanneer jouw huidige contract afloopt. Deze gegevens gebruiken we om de ingangsdatum van je contract te bepalen. We houden rekening met de opzegtermijn bij je huidige leverancier om een eventuele opzegboete te voorkomen. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.
Wanneer loopt mijn huidige contract af?
In je welkomstbrief die je hebt ontvangen van ons kun je vinden per wanneer je contract ingaat maar ook per wanneer je contract afloopt. Je kunt ook je contract vinden in je klantenportaal.
Mijn Pure Energie
Wat is een opzegboete?
De opzegboete is een boete die wij in rekening brengen wanneer je een langlopend contract vroegtijdig beëindigd. De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van je contract. Wij geven je een opzegboete omdat wij voor jou een verwacht verbruik aan energie reserveren. Omdat je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en lopen wij daardoor mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.
Wat is een variabel contract?
Een variabel contract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je maandelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen ieder halfjaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Zo betaal je nooit te veel. Alle tarieven kun je vinden op onze website.
Bekijk onze tarieven
Wat is de afkoelperiode?
Na je aanmelding krijg je van ons nog 14 dagen wettelijke bedenktijd. Dit noemen we de afkoelperiode. Tijdens deze periode kun je op ieder moment beslissen om je aanmelding kosteloos en zonder opgave van reden te annuleren. Na die 14 dagen is je contract rechtsgeldig.
Hoe hoog is de opzegboete?
De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van je contract. Meer informatie kun je vinden in de productvoorwaarden. Deze vindt je op de voorwaarden pagina.
Bekijk de voorwaarden
Waarom moet ik een opzegboete betalen?
Als je een vast contract hebt, reserveren we voor jou een verwacht verbruik aan energie. Als je het contract vroegtijdig beëindigd pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Daarom brengen wij een opzegboete in rekening.
Kan ik zomaar worden afgesloten?
Je wordt nooit zomaar afgesloten. De netbeheerder kan jouw meter(s) afsluiten, maar dat gebeurt alleen wanneer een woning leeg is of als er geen energieleverancier bekend is op dat adres. De netbeheerder stuurt dan brieven naar de woning. Wanneer de bewoner daar niet tijdig gehoor aan geeft, kan de netbeheerder de meter(s) afsluiten. De exacte voorwaarden voor afsluiting kun je vinden op de website van je netbeheerder.
Kan ik zelf mijn netbeheerder kiezen?
Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Check de website mijnaansluiting.nl.
Bekijk website
Wat doet een netbeheerder?
Je netbeheerder zorgt er voor dat het leidingsnetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis goed is.
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?
Wanneer je gaat emigreren is het aannemelijk dat je jouw energiecontract bij Pure Energie opzegt. Het energiecontract kan namelijk niet mee worden genomen naar het buitenland omdat wij alleen opwekken en leveren binnen Nederland. Indien je nog een lopend contract hebt is het mogelijk dat je vanwege ''contractbreuk'' een boete moet gaan betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.
Neem contact op
Hanteren jullie een overstapboete?
Wanneer je een langlopend contract vroegtijdig wil beëindigen pleeg je contractbreuk. In dat geval brengen wij een overstapboete in rekening. De hoogte van de overstapboete is afhankelijk van de contractduur.
Hoe bepalen jullie mijn geschatte verbruik?
Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.

Tarieven

Wat is het enkeltarief en dubbeltarief?
Bij Pure Energie kun je kiezen tussen één enkeltarief en één dubbeltarief. Het enkeltarief houdt in dat je hetzelfde tarief betaalt over de gehele dag. Bij het dubbeltarief betaal je overdag een hoger tarief, dit worden ook wel de piekuren genoemd. In de nacht en het weekend betaal je een lager tarief ook wel daltarief genoemd. In de meeste gevallen geldt het daltarief van 23:00 tot 07:00, in sommige regio’s gaat het eerder in. Wil je precies weten wanneer voor jou het daltarief ingaat? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk.
Neem contact op
Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?
Het soort tarief kun je aanpassen door contact op te nemen met onze afdeling Klantgeluk. Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt of een conventionele meter met 2 meters (voor normaal en dal). Wil je jouw tarief aanpassen? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk.
Neem contact op
Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?
Dat hangt af van het soort contract dat je kiest. Je kunt bij Pure Energie kiezen tussen een variabel of een vast contract voor één, drie of vijf jaar. Bij een vast contract gelden er in die periode dezelfde tarieven. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven 2 keer per jaar (in januari en in juli). De vaste leveringskosten zijn € 6,05 per product per maand.
Bekijk onze tarieven

Aanmelden

Hoe word ik klant bij Pure Energie?
Klant worden is heel eenvoudig. Kies je energiepakket via onze website en je weet direct wat jouw nieuwe maandbedrag wordt. Het enige wat je moet doen is je aanmelden. Wij regelen de rest.
Meld je aan
Kan ik een spoedaanmelding doen?
Je kan een spoedaanmelding doen door schriftelijk af te zien van de 14 dagen wettelijke bedenktijd. In dat geval stuur je een e-mail naar info@pure-energie.nl met daarin jouw verzoek. Bereken je energiepakket via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.
Bereken je energiepakket
Kan ik me ook aanmelden wanneer ik stadsverwarming heb?
Ja hoor, geen probleem. Als je thuis stadsverwarming hebt kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit. Bereken je energiepakket via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.
Bereken je energiepakket
Waarom moet ik klant worden bij Pure Energie?
Pure Energie is energie waar je blij van wordt! We zijn het enige energiebedrijf in Nederland dat alléén stroom verkoopt die we zelf hebben opgewekt. Dat doen we met met onze eigen windmolens en zonnepanelen, gewoon hier in Nederland. Daarom zijn we als enige al zes keer op rij uitgeroepen tot groenste energieleverancier van Nederland. Onze winst geven we terug. 10% van de winst gaat naar het Pure Energie Fonds. Daarmee steunen we duurzame initiatieven door heel Nederland. De overige 90% gebruiken we om nieuwe wind- en zonne-energieprojecten te realiseren. Als klant van Pure Energie draag je dus bij aan meer duurzame energie in Nederland. Zo maken we Nederland samen groener!
Meld je aan
Krijg ik bij Pure Energie een overstapkorting?
Al onze voordelige acties en eerlijke tarieven kun je vinden op onze website.
Bekijk acties en tarieven
Kan ik me ook aanmelden voor alleen stroom?
Als je een contract voor alleen groene stroom wil afsluiten kies je bij de bereken alleen voor "stroom".
Bereken je energiepakket
Kan ik me ook aanmelden voor alleen gas?
Als je een contract voor alleen CO2 gecompenseerd gas wilt afsluiten klik je bij je bij de tariefberekening het vinkje van "Ik kies voor stroom" weg. Je kunt een tariefberekening maken als je op de onderstaande button klikt.
Bereken je energiepakket
Kan ik klant worden als ik de opleverdatum van mijn woning nog niet weet?
Het is niet verstandig om je al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer je contract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat je contract te vroeg te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met je aanmelding totdat je zeker weet wanneer de woning wordt opgeleverd.
Waarom gaat mijn contract over zes weken pas in?
Wanneer jij je aanmeldt bij een (nieuwe) energieleverancier krijg je altijd 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Na de opzegging gaat je opzegtermijn in. Dit duurt in de meeste gevallen 30 dagen. Bij elkaar opgeteld duurt het dus zo'n 6 weken voordat je contract in gaat. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier zal dan tijdelijk verlengd worden met een variabel contract, tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.
Waarom moet ik een windpark kiezen bij Pure Energie?
Bij Pure Energie kun je zelf een energiebron kiezen. Zo weet je altijd waar jouw stroom vandaan komt. Echt groene energie noemen we dat. Wil je ook je eigen energiebron kiezen? Bereken je energiepakket en meld je aan.
Bereken je energiepakket
Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?
Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! We adviseren je om drie weken voor ontvangst van je sleutel aan te melden. Als consument heb je recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je verhuizing in behandeling nemen.
Meld je aan
Kan ik me aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?
Ja, uiteraard is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Dit kan zowel online als telefonisch.

Populaire vragen

Hoe stap ik over naar Pure Energie?
Overstappen is heel gemakkelijk want wij regelen alles voor je. Heb je nog een contract bij een andere leverancier? Dan nemen we contact op om er zeker van te zijn dat je niet een onverwachte opzegboete krijgt. Wil je nu overstappen? Bereken je energiepakket en stap over.
Bereken je energiepakket
Wat is mijn klantnummer?
Jouw klantnummer staat op je welkomstbrief, jaarrekening of in e-mails die we je sturen. Het klantnummer heeft altijd zes cijfers, deze noemen we ook wel 'relatiekenmerk'. Kun je je klantnummer nergens vinden? Neem gerust contact met ons op.
Neem contact op
Hoe geef ik een verhuizing door?
Ga je verhuizen? Gefeliciteerd! Via Mijn Pure Energie kun je een verhuizing gemakkelijk zelf doorgeven. Lukt dat niet? Stuur dan een e-mail naar info@pure-energie.nl.
Mijn Pure Energie
Hoe geef ik mijn meterstanden door?
Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie of via het meterstandenformulier op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.
Wat is het btw-nummer van Pure Energie?
Ons btw-nummer is NL8123.048.83B.01
Wat is het KvK-nummer van Pure Energie
Ons KvK-nummer is 08117244
Wat is jullie IBAN-nummer?
Ons IBAN nummer is NL05RABO0166295310
Wat is het maandelijks energie rapport (VKO)
Met behulp van het Maandelijks Energierapport (voorheen verbruikskostenoverzicht of VKO) geven we inzicht in jouw energieverbruik. Daarmee helpen we jou energie te besparen. De allergroenste energie is immers de energie die je niet verbruikt. Elke klant met een slimme meter ontvangt automatisch maandelijks dit overzicht per e-mail.

Lees hier alles over het maandelijkse energierapport (VKO)

Geldzaken

Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?
Je kan bij ons op verschillende manieren betalen. De gemakkelijkste manier is per automatische incasso. We incasseren dan iedere 25ste van de maand jouw maandbedrag. Je kan er ook voor kiezen om te betalen per factuur. Je krijgt dan iedere 10e van de maand een factuur per mail. Deze dien je dan voor de 25ste van de maand te voldoen. Als klant kun je de betaalwijze op ieder moment wijzigen. Bereken je energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest
Bereken je energiepakket
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats?
De automatische incasso vindt plaats op de 25ste van iedere maand. Je betaalt voor energie altijd achteraf. Op 25 januari betaal je dus voor jouw energierekening van januari.
Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?
Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.
Neem contact op
Kan ik de incassodatum wijzigen?
Wij incasseren standaard op de 25e van de maand. De incassodatum kun je niet wijzigen.
Wat als ik niet genoeg geld op mijn rekening heb op de dag dat mijn maandbedrag geïncasseerd moet worden?
Wanneer we op de 25ste van de maand niet kunnen incasseren omdat er te weinig geld op je bankrekening staat, sturen wij je een verzoek om het verschuldigde bedrag handmatig over te maken. We sturen je altijd een betaalherinnering.
Welke wijzigingen in energietarieven zijn er in 2019 doorgevoerd en zijn deze ook van invloed op mijn lopende energiecontract?
In 2019 gaat iedereen in Nederland meer betalen voor energie. Dat komt door stijgende overheidsheffingen. In een slimme grafiek leggen we precies uit welke kosten er zijn gewijzigd en wat jij in 2019 kan doen om te voorkomen dat je moet bijbetalen op de jaarafrekening. Klik op de link voor meer informatie over de stijging van de energie.
Wat zijn netbeheerkosten?
Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaald bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.
Waarom moet ik borg betalen?
Bij iedere aanmelding voeren we een standaard kredietwaardigheidstoetsing uit. We maken hiervoor gebruik van de diensten van EDR Credit Services. Wanneer je een negatieve EDR-score krijgt, vragen wij je om borg te betalen. Voor consumenten (huishoudens) rekenen we per aansluiting €300,00 borg.

Klantenportaal

Mijn account in Mijn Pure Energie is geblokkeerd, wat moet ik doen?
Als je te vaak het verkeerde wachtwoord invoert, wordt jouw account voor Mijn Pure Energie geblokkeerd. Geen probleem, dat kan gebeuren. Stuur in dat geval even een e-mail naar info@pure-energie.nl of bel met onze afdeling Klantgeluk met het verzoek om jouw account te deblokkeren, dan zorgen we er voor dat je zo snel mogelijk weer kan inloggen.
Wat moet ik doen als ik niet kan inloggen in Mijn Pure Energie?
Kun je niet inloggen? Dat kan verschillende redenen hebben. De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je account opnieuw te activeren. Je kan dit doen door op de onderstaande button te klikken en hier je klantennummer in te vullen. Kan je daarna nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Neem contact op
Hoe kan ik mijn maandbedrag aanpassen?
Je kan jouw maandbedrag gemakkelijk zelf aanpassen in Mijn Pure Energie. Wil je het maandbedrag aanpassen maar kun je dit zelf niet? Bel dan onze afdeling Klantgeluk of stuur een mail naar info@pure-energie.nl.
Mijn Pure Energie
Wat kan je allemaal vinden in Mijn Pure Energie?
Je kunt inloggen op Mijn Pure Energie door rechtsboven op onze website op 'inloggen' te klikken. In het klantenportaal van Pure Energie kun je een aantal onderdelen terugvinden, zoals je gegevens, contracten, meterstanden, nieuwsbrieven, verbruiksoverzichten, je verlengingsaanbod facturen, je maandbedrag en je kunt hier een verhuizing doorgeven. Je kunt ook inloggen door hieronder op de button te klikken.
Mijn Pure Energie
Kan ik online mijn verbruik inzien?
Je kan je verbruik inzien via Mijn Pure Energie. Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik zien op basis van je meterstanden. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je een P4-machtiging afgeeft. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt. Voor zakelijke klanten is deze mogelijkheid er nog niet.
Mijn Pure Energie
Hoe kan ik mijn eigen windmolen kiezen?
Bij Pure Energie kun je zelf kiezen uit welke windmolen jouw stroom komt. Het wordt daarmee ook een beetje jouw windmolen. Via "gegevens wijzigen" in Mijn Pure Energie kun je jouw eigen windmolen kiezen.
Mijn Pure Energie
Ik ben mijn gebruikersnaam voor Mijn Pure Energie vergeten, wat nu?
Je gebruikersnaam is altijd je klantnummer. Je klantnummer heeft zes cijfers en je kan deze vinden op alle officiële correspondentie, zoals de welkomstbrief. Kun je deze echt niet vinden? Neem dan contact op met onze afdeling Klantgeluk (klantenservice).
Mijn Pure Energie
Wat is de opzegtermijn?
Wanneer je overstapt van een andere energieleverancier moet je rekening houden met een opzegtermijn. De meeste energieleveranciers hebben een opzegtermijn van 30 dagen. Hier moeten wij als nieuwe leverancier verplicht op wachten voordat je contract officiëel ingaat. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Bereken je energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest voor je.
Bereken je energiepakket
Hoe kan ik inloggen in Mijn Pure Energie?
Via de onderstaande button kun je inloggen in je eigen persoonlijke klantenportaal. De inloggegevens voor je persoonlijke account krijg je na je aanmelding via de e-mail toegestuurd. In deze mail krijg je instructies over het activeren van jouw persoonlijke Pure Energie account.
Mijn Pure Energie
Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?
Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).
Mijn Pure Energie

Overstappen

Betaalt Pure Energie mijn overstapboete?
Pure Energie betaalt in geen enkel geval de overstapboete.
Moet ik een boete betalen wanneer ik overstap naar Pure Energie?
Het kan voorkomen dat je een overstapboete moet betalen aan je huidige energieleverancier wanneer je naar Pure Energie overstapt. Wij vermelden je altijd van tevoren of je een overstapboete moet betalen of niet. Zo kom je dus nooit voor een onaangename verrassing te staan.

FC Twente

Waarom sponsoren jullie FC Twente?
Sporten is gezond en sport is voor iedereen. We willen dat iedereen in Nederland kan genieten van 100% groene stroom. Noem het onze droom. Als we onze droom werkelijkheid willen laten worden moet iedereen in Nederland weten wie wij zijn en wat wij doen. We zien het sponsorcontract met FC Twente als een kans om onze merkbekendheid op landelijk niveau te vergroten.
Betaal ik als klant voor het sponsorcontract met FC Twente?
Nee, het sponsorcontract is een contract tussen Raedthuys B.V. en FC Twente. Raedthuys is het moederbedrijf van Pure Energie. Raedthuys is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van duurzame energieprojecten en Pure Energie is het commerciële consumentenmerk (bij Raedthuys kun je niet direct klant worden). Daarom schuiven we de naam Pure Energie naar voren. Pure Energie heeft geen winstoogmerk. 90% van onze winst herinvesteren we in ons bedrijf. Daardoor kunnen we weer nieuwe duurzame energieprojecten realiseren. De overige 10% gaat naar het Pure Energie Fonds. Daarmee steunen we duurzame initiatieven in heel Nederland. Het is dus niet zo dat je (in)direct betaalt voor het sponsorcontract tussen Raedthuys B.V. en FC Twente.
Hebben jullie speciale acties voor FC Twente supporters?
Bekijk onze FC Twente acties op de FC Twente Stroom actiepagina.
Bekijk FC Twente Stroom

Facturatie

Hoe wordt mijn maandbedrag bepaald?
Je maandbedrag bestaat uit verschillende kosten: het leveringstarief, de vaste kosten, de netbeheerkosten, energiebelasting en BTW. Daarnaast heb je ook recht op voordelen, zoals de heffingskorting en eventuele actiekortingen. Deze worden in mindering gebracht op de bovenstaande kosten.
Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?
Dat is heel eenvoudig! Als jij je betaling wil overzetten naar automatische incasso stuur je ons een mail met het verzoek om je betaalwijze te wijzigen. Daarbij geef je jouw klantnummer en IBAN door.
Neem contact op
Waarom wijkt mijn maandbedrag af van het tarief op jullie website?
Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekend, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.
Mag ik zelf mijn eigen maandbedrag aanpassen?
Bij Pure Energie kan je zelf je maandbedrag bepalen. Je kan het maandbedrag aanpassen in Mijn Pure Energie. Let er wel op dat je wijziging realistisch is. We willen namelijk niet dat je voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening.
Mijn Pure Energie
Controleren jullie of mijn maandbedrag realistisch is?
We controleren eens per jaar of je maandbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt.
Hoe kan ik mijn maandbedrag aanpassen?
Je kan je maandbedrag aanpassen via Mijn Pure Energie.
Mijn Pure Energie
Op welke dag vindt de automatische incasso plaats?
De automatische incasso vindt plaats op de 25ste van iedere maand. Je betaalt voor energie altijd achteraf. Op 25 januari betaal je dus voor jouw energierekening van januari.
Zijn er extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'?
Op dit moment zijn er (nog) geen extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'.
Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?
Een betalingsregeling is in principe mogelijk. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken.
Neem contact op
Kan ik de incassodatum wijzigen?
De incassodatum kun je niet wijzigen. Wij incasseren altijd op de 25e van de maand.
Wat als ik niet genoeg geld op mijn rekening heb op de dag dat mijn maandbedrag geïncasseerd moet worden?
Wanneer we op de 25ste van de maand niet kunnen incasseren omdat er te weinig geld op je bankrekening staat, sturen wij je een verzoek om het verschuldigde bedrag handmatig over te maken. We sturen je altijd een betaalherinnering.
Hoeveel ga ik betalen per maand?
Op onze website kun je berekenen wat je maandelijks gaat betalen op basis van jouw actuele verbruiksgegevens. Als je de gegevens niet bij de hand hebt, kun je via onze website een schatting maken aan de hand van gegevens zoals type woning en gezinsgrootte.
Bereken jouw energiepakket
Wat zijn de vaste leveringskosten?
De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract. Je vindt de vaste leveringskosten op onze tarieven pagina.
Hoe zijn de energieprijzen opgebouwd?
De energieprijs is opgebouwd uit drie onderdelen: levering, belasting, netbeheer. Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid. Stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (m³). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt is afhankelijk van het contract dat je hebt gekozen. Tot slot betaal je nog netbeheerkosten. De netbeheerder betaal je voor een aantal verschillende diensten: een vast bedrag voor het gebruik van het stroom- en gasnetwerk, een vast bedrag voor het onderhouden en de instandhouding van je stroom- en gasaansluiting en een vast bedrag voor de huur van je stroom- en/of gasmeter. De BTW, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden vastgesteld door de overheid.
Ik heb geld terug gekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn maandbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?
Als je geld terug krijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je maandbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie of door alvast rekening te houden met een strenge winter. Dit doen we om er voor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen.
Wanneer krijg ik een jaarafrekening?
Je ontvangt de jaarafrekening gemiddeld vier weken na de einddatum van je contract. Dit geldt ook bij een verlenging.
Wanneer ontvang ik een eindafrekening?
Als je contract is beëindigd maken we binnen 42 dagen een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier of bij een opzegging.
Wat is een jaarafrekening?
Bij de jaarafrekening kijken we naar hoeveel energie je gedurende je contract hebt verbruikt. Heb je meer verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Heb je minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van je verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor je maandbedrag van je nieuwe contractjaar.
Wanneer wordt de welkomstbonus afgerekend?
De welkomstbonus wordt verrekend bij de jaarafrekening. Na het einde van je contract kan het maximaal acht weken duren voordat je de welkomstbonus op je bankrekening krijgt. Maar in de meeste gevallen duurt het niet langer dan vier weken.
Waar kan ik mijn facturen inzien?
Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button.
Mijn Pure Energie
Wat is de calorische waarde?
De calorische waarde is de hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas kan halen. De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas je verbruikt, maar je betaalt voor de hoeveelheid energie die je eruit haalt. Dat komt omdat gas een natuurproduct is. De hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas haalt, kan daarom per dag, week of maand verschillen.

Pure Energie

Wie is Pure Energie?
We zijn een energiebedrijf met een missie. Wij willen samen met onze klanten de Nederlandse energiemarkt verduurzamen. Dit doen wij door middel van het bouwen van windpark en zonneparken. We maken schone energie, lokaal opgewekt en wij verkopen niet meer dan we opwekken. Jij kiest je eigen energiebron dus je weet altijd waar je stroom vandaan komt. Als klant bij Pure Energie help je om onze missie waar te maken. Wij investeren 90% van onze winst in nieuwe duurzame energieprojecten in Nederland. De overige 10% gaat via het Pure Energie Fonds naar duurzame initiatieven in heel Nederland. Duizenden Nederlanders gingen je al voor. Doe je mee?
Meld je aan
Is jullie groene stroom echt groen?
Ja, als klant weet je bij ons altijd dat jouw stroom 100% groen is. Wij verkopen alleen stroom die we zelf hebben opgewekt met onze eigen windmolens en zonnepanelen in Nederland. Meer niet. Je kan zelfs je eigen windmolen kiezen. Je weet dus altijd waar jouw stroom vandaan komt!
Bereken je energiepakket
Hoe ziet jullie stroometiket er uit?
Ons stroometiket bestaat voor 99% uit windenergie en voor 1% uit zonne-energie.
Meer informatie
Compenseren jullie gas?
De CO2 uitstoot van ons gas compenseren we tegen de hoogste mogelijk standaard: CO2 Gold Standard certificaten van het Wereld Natuur Fonds (WNF).
Meer informatie
Hebben jullie ook grijze stroom?
Nee, wij verkopen alleen wind- en zonne-energie uit eigen energiebronnen.
Bekijk energiebronnen
Wat is grijze stroom?
Grijze stroom is elektriciteit die is opgewekt met fossiele brandstoffen, zoals kolen, gas en olie. Ook elektriciteit uit kerncentrales valt onder grijze stroom.
Wat is echt groene stroom?
Groene stroom wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen, zoals de zon en de wind. Deze bronnen raken nooit op en het is niet schadelijk voor het milieu.
Waar komt jullie stroom vandaan?
Onze stroom komt gegarandeerd uit één van onze windmolens in Nederland. Als je klikt op de onderstaande button kun je zien waar onze wind en zonneparken zich bevinden.
Bekijk onze energiebronnen
Passen jullie de gedragscode 'Consument en Energie' toe?
Pure Energie is aangesloten bij het ACM en we passen de Gedragscode Consument en Energieleverancier toe.
Welke keurmerken heeft Pure Energie?
We hebben verschillende keurmerken, zoals: het groenste stroom keurmerk, milieukeur van SMK, de Lean and Green Award. Deze kun je vinden op onze zakelijke pagina's.
Bekijk zakelijke energie
Hoe kan ik jullie bereiken?
Je kan ons bereiken via Facebook, Twitter, e-mail en telefonisch via 088 10 13 000. Onze afdeling Klantgeluk staat van maandag t/m vrijdag voor je klaar van 08:30 tot 17:00.
Neem contact op
Hoe kan ik een klacht indienen?
Als je een klacht hebt mag je die per e-mail sturen naar info@pure-energie.nl. We vinden het belangrijk om te verbeteren. Daarom nemen we je klacht snel in behandeling en proberen we het altijd netjes voor je op te lossen. Daarom hebben we een aantal gegevens van je nodig: naam, leveringsadres, klantnummer, contactgegevens (telefoonnummer, e-mail adres en postadres), een duidelijke omschrijving van je klacht, factuurnummer(s) (indien van toepassing), relevante documenten (als bijlage).
Wat is Raedthuys?
Pure Energie is een dochteronderneming en het consumentenmerk van Raedthuys. Raedthuys is al sinds 1995 actief als ontwikkelaar van duurzame energieprojecten. Sinds 2012 is Pure Energie als onderdeel van Raedthuys actief als energieleverancier en leveren we onze eigengemaakte schone energie aan onze klanten. Van weiland tot stopcontact.
Over ons
Wat zijn jullie openingstijden?
Je kan onze afdeling Klantgeluk (klantenservice) bereiken op maandag t/m vrijdag van 08:30 tot 17:00.
Neem contact op

Meterstanden

Hoe geef ik mijn meterstanden door?
Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie of via het op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.
Mijn Pure Energie
Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Als je een conventionele meter hebt, geef je je meterstanden twee keer per jaar door. Eén keer wanneer je contract ingaat, en één keer wanneer je contractjaar is verstreken. Als je een slimme meter hebt, hoef je geen meterstanden door te geven. Een slimme meter kunnen we op afstand voor je uitlezen.
Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Als je een conventionele meter hebt, geef je je meterstanden twee keer per jaar door. Eén keer wanneer je contract ingaat, en één keer wanneer je contractjaar is verstreken. Als je een slimme meter hebt, hoef je geen meterstanden door te geven. Een slimme meter kunnen we op afstand voor je uitlezen.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. Een slimme meter geeft je ook inzicht in je werkelijke energieverbruik. In <a href="http://mijn.pure-energie.nl">Mijn Pure Energie</a> kun je per maand, week, dag en zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst de P4-machtiging afgeven. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie.
Mijn Pure Energie
Hoe zit het met mijn privacy als ik een slimme meter heb?
Betrouwbaarheid en veiligheid van data en gegevens vinden we erg belangrijk. Al jouw gegevens worden dan ook vertrouwelijk behandeld. De slimme meter voldoet aan alle eisen die het College Bescherming Persoonsgegevens stelt op het gebied van privacy.
Wat zijn de kosten van de slimme meter?
Als je oude conventionele meter vervangen moet worden krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden.
Wat zijn de voordelen van een slimme meter?
Een slimme meter heeft veel voordelen. Je hoeft je meterstanden bijvoorbeeld niet meer door te geven en je hoeft niet meer thuis te blijven voor een meteropnemer. Daarnaast geeft een slimme meter je inzicht in je verbruik. Daardoor kan je gemakkelijker kosten besparen.
Welk telwerk registreert mijn normaalverbruik en mijn dalverbruik?
Bij de meeste meters registreert teller 1/I het dal-verbruik en teller 2/II het normaal-verbruik. Indien de verdeling op je meter niet duidelijk is, kan je dit eenvoudig controleren met de volgende test: neem op een doordeweekse dag ergens tussen 07:00 uur en 22:00 uur (niet op een feestdag) beide standen op. Doe dit een paar uur later weer. Het telwerk dat is veranderd, is de teller van het normaal-verbruik.
Hoe moet ik een meter laten plaatsen of verwijderen?
Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl.
Bekjik de website
Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?
Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.
Moet ik de meterstanden opnemen als ik overstap naar Pure Energie?
Het is belangrijk om de meterstanden goed te noteren voor een correcte afrekening bij je vorige leverancier en bij Pure Energie. Zo voorkom je dat de meterstanden geschat worden door de netbeheerder. Geschatte standen kunnen afwijken van je daadwerkelijke meterstanden.
Waarom vraagt de netbeheerder mijn meterstanden op?
De netbeheerder is de eigenaar van jouw meter en wil op nauwkeurige wijze jouw verbruik aan je energieleverancier kunnen doorberekenen. Daarom vragen ze jouw meterstanden op.
Wanneer geldt mijn normaaltarief en wanneer geldt mijn daltarief?
Het normaal- en daltarief is in heel Nederland van toepassing met uitzondering van Noord-Brabant en Limburg. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. Limburg en Noord-Brabant zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00.
Moet ik mijn meterstanden doorgeven wanneer ik overstap naar een andere leverancier?
Wanneer je overstapt naar een andere leverancier moet jij de meterstanden zo snel mogelijk doorgeven aan de nieuwe leverancier. Zij zullen de meterstanden doorgeven aan de vorige leverancier, zodat deze een eindafrekening op kan maken.
Moet ik de getallen in het rood ook doorgeven?
Nee, de getallen achter de komma/in het rood hoef je niet door te geven. Mocht je toch een foutmelding krijgen bij het invoeren van je meterstand(en), dan mag je proberen de standen achter de komma alsnog in te voeren.
Moet ik de getallen in het rood ook doorgeven?
Nee, de getallen achter de komma/in het rood hoef je niet door te geven. Mocht je toch een foutmelding krijgen bij het invoeren van je meterstand(en), dan mag je proberen de standen achter de komma alsnog in te voeren.
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?
Mocht je afwezig zijn (bijvoorbeeld wegens vakantie of een ziekenhuisopname) en niet in de gelegenheid zijn om je meterstand(en) door te geven dan zijn wij helaas genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen heb je maximaal drie weken de tijd om meterstand(en) door te geven. Wanneer je een slimme meter hebt worden je standen uitgelezen vanaf een afstand.
Hoe herken ik een gasmeter?
Veel mensen halen de gasmeter en de watermeter door elkaar (beiden geven de meeteenheid m³ aan). De watermeter is rond en de gasmeter in de meeste gevallen groter, rechthoekig en gemaakt van metaal.
Hoe kan ik de andere telwerken zien op mijn digitale elektriciteitsmeter?
Wanneer je een digitale elektriciteitsmeter hebt dan bevat deze vaak een knop waar je op kan drukken om van telwerk te wisselen.

Zonnepanelen

Wat is de terugleververgoeding?
Als je zonnepanelen hebt, wek je zelf groene stroom op. Als je meer stroom opwekt dan dat je verbruikt, lever je die stroom automatisch terug naar het Nederlandse elektriciteitsnet. Dat noemen we netto teruglevering. Voor die teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding: de 'terugleververgoeding' of 'vergoeding voor netto teruglevering'. Onze terugleververgoeding is de hoogste van Nederland: €0,1452 per kWh.
Meer informatie
Wat is jullie vergoeding voor netto teruglevering?
Onze terugleververgoeding is €0,1452 per kWh. Dat is de hoogste terugleververgoeding van Nederland!
Meer informatie
Verkopen jullie ook zonnepanelen?
Ja, je kunt bij ons vrijblijvend een offerte aanvragen voor zonnepanelen op jouw dak. We verkopen ook zonnepanelen voor de zakelijke markt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan of neem contact op.
Nu aanvragen
Ik heb zonnepanelen en wil klant worden bij Pure Energie. Wat betekent dit voor mijn energierekening?
Als je zonnepanelen hebt, wek je zelf groene stroom op. De stroom die je opwekt wordt verrekend met je energierekening. Daarvoor hoef je niet te betalen. Dit noemen we salderen. Als je meer stroom opwekt dan dat je verbruikt, lever je die stroom automatisch terug aan het Nederlandse energienet. Daarvoor krijg je een vergoeding: de terugleververgoeding. Onze teruglevering is de hoogste van Nederland: €0,12 per kWh excl. btw.
Meer informatie
Hoe werken zonnepanelen?
In een zonnepaneel zijn meerdere zonnecellen verwerkt die zijn gemaakt van silicium. Wanneer er zonlicht op deze zonnecellen valt, wordt daarmee elektrische spanning opgewekt. Deze elektrische spanning is gelijkstroom. Om deze gelijkstroom nuttig te maken voor jouw huis zet een omvormer gelijkstroom om in wisselstroom. Dat is de stroom die uiteindelijk uit jouw stopcontact komt. Op dagen met veel licht, zoals in de lente en de zomer, wekken zonnepanelen meer stroom op dan dagen met weinig licht, zoals in de winter. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen in de winter – bijvoorbeeld op dagen wanneer het bewolkt is – geen stroom opwekken. In de lente wekken zonnepanelen vaak de meeste stroom op. Dit komt omdat er in de lente vaak veel licht is en de temperatuur relatief laag. Veel warmte is namelijk niet gunstig voor het opwekvermogen van de zonnepanelen en de omvormer. Als zonnepanelen (te) warm worden wekken ze dus minder elektriciteit op.
Bekijk onze kennisbank
Is mijn huis geschikt voor zonnepanelen?
De meeste daken in Nederland zijn geschikt voor zonnepanelen. De mogelijkheden en vooral de opbrengst, zijn afhankelijk van verschillende factoren. In welke richting licht je dak? Heb je een plat dak of een schuin dak? Of misschien heb je een stuk grond waar zonnepanelen op kunnen? Heb je veel schaduwvorming op jouw dak, wat misschien effect kan hebben op de prestaties van de installatie? Dit zijn zomaar een aantal vragen die onze zonnepanelen adviseurs met jou gaan beantwoorden tijdens een gratis adviesgesprek. Wij berekenen op afstand precies wat de prestaties van jouw installatie kunnen zijn en geven je een advies op basis van onze kennis en expertise. Doe de gratis dak-check op onze website en vul je gegevens in, dan nemen onze specialisten contact met je op voor een gratis adviesgesprek.
Doe de dakcheck
Welk effect hebben zonnepanelen op de waarde van mijn woning?
De kans is groot dat de waarde van jouw woning stijgt als je zonnepanelen laat installeren. Met zonnepanelen zorg je er namelijk voor dat het energielabel - dat aangeeft hoe energiezuinig jouw huis is - verbetert. Dat heeft een positief effect op de waarde van jouw woning.
Welke zonnepanelen kan ik het beste nemen voor mijn dak?
Wanneer je investeert in zonnepanelen wil je natuurlijk kwalitatief de beste zonnepanelen. Dat begrijpen wij als geen ander. Daarom hebben wij producten geselecteerd die voldoen aan onze kwaliteitscriteria. Om te bepalen welke zonnepanelen het best voor jouw situatie zijn, kijken we naar jouw dakoppervlak. Heb je slechts een klein dakoppervlak beschikbaar? Dan is het verstandig om te kiezen voor zonnepanelen met een hoge opwekcapaciteit (Wp). Daardoor haal je het hoogste rendement per m², waardoor je zo veel mogelijk op jouw energierekening bespaart.
Doe de dak-check
Wat leveren zonnepanelen gemiddeld op?
De aanschaf van 10 zonnepanelen levert al snel een voordeel op van ongeveer 500 euro per jaar. Deze berekening is gebaseerd op een leveringstarief van € 0,19 per kWh. De werkelijke besparing is afhankelijk van de opwek van de installatie en jouw huidige stroomprijs.
Meer informatie
Leveren zonnepanelen stroom als de gewone stroom uitvalt?
Nee, wanneer de stroom uitvalt schakelen omvormer(s) uit veiligheidsoverwegingen automatisch uit. Daardoor wordt de gelijkstroom uit jouw zonnepanelen niet meer omgezet in wisselstroom waardoor jij de energie uit jouw zonnepanelen niet kan verbruiken.
Meer informatie
Hoeveel zonnepanelen moet ik op mijn dak leggen?
Het vermogen van een zonnepaneel wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Om te kunnen berekenen wat een zonnepaneel opbrengt moet je het vermogen (in Wp) vermenigvuldigen met 0,88. Rekenvoorbeeld: een paneel van 295 Wp levert op jaarbasis gemiddeld 295 x 0,88 = 260 kWh op. Een gemiddeld huishouden heeft een jaarverbruik van 2.500 kWh. Om dit zelf op te wekken zijn per jaar 2500/260 = 10 zonnepanelen nodig.
Meer informatie
Leveren de zonnepanelen stroom als het bewolkt of koud is?
Ja, zonnepanelen wekken ook stroom op wanneer de zon niet schijnt. Zonnepanelen zetten namelijk - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - licht om in elektriciteit en geen warmte. Op een warme dag wordt er vaak meer stroom opgewekt omdat er dan over het algemeen meer licht is dan wanneer het kouder (bewolkt) is.
Meer informatie
Waarom heb ik een omvormer nodig?
De stroom die wordt opgewekt door een zonnepaneel is gelijkstroom. Om deze stroom bruikbaar te maken voor jouw huishouden moet deze gelijkstroom worden omgezet naar wisselstroom. Dit gaat met behulp van een omvormer.
Meer informatie
Kost het produceren van zonnepanelen meer energie dan de besparing?
Nee. De energie die nodig is om een zonnepaneel te produceren en de bijkomende CO2 uitstoot (de energetische terugverdientijd) wordt tussen 1 en 2 jaar geschat. Onze zonnepanelen gaan minimaal 25 jaar mee.
Meer informatie
Passen de zonnepanelen van Pure Energie op elk type dak?
Onze zonnepanelen zijn geschikt voor de meeste type daken. Wil je direct weten of jouw dak geschikt is voor zonnepanelen? Vraag dan een gratis offerte aan.
Meer informatie
Wat moet ik doen als ik met zonnepanelen energie terug ga leveren?
Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier.
Meld je aan
Mijn zonnepanelen werken niet goed. Wat moet ik doen?
Werken jouw zonnepanelen niet goed? Neem contact op met onze klantenservice of rechtstreeks met de installateur. In je meterkast is een sticker geplakt met het telefoonnummer. Let op: als jouw zonnepanelen niet via Pure Energie zijn besteld, kunnen wij je helaas niet helpen. In dat geval neem je contact op met de leverancier waar jij jouw zonne-installatie hebt aangeschaft.
Neem contact op
Hoe moet ik mijn zonnepanelen schoonmaken?
Als je zonnepanelen vuil zijn en je ziet dat de opbrengst terugloopt, dan is het verstandig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Het is van belang dat je rekening houdt met enkele voorschriften zodat de zonnepanelen niet beschadigen: Reinig de panelen niet met schoonmaakmiddelen of gewone zeep; gebruik lauw (zacht) kalkvrij water en een zachte spons. Regenwater is ook bruikbaar. Gebruik nooit een schuurspons of hogedrukreiniger.
Meer informatie

Energie

Wat betekent klimaatneutraal?
De term 'klimaatneutraal' geeft aan dat iets niet bijdraagt aan klimaatverandering. Je bent klimaatneutraal als je geen CO2 uitstoot of als je dit ergens anders compenseert. Klimaatneutraal wordt daarom ook wel CO2-neutraal genoemd.
Is Pure Energie klimaatneutraal?
Pure Energie werkt 100% klimaatneutraal. We proberen onze CO2 uitstoot zo veel mogelijk te beperken. De CO2 uitstoot die gepaard gaat met onze bedrijfsactiviteiten compenseren we volgens de hoogst mogelijke kwaliteit: de zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds. De CO2-credits worden geleverd door de Climate Neutral Group, ook wel CNG genoemd.
Wat zijn CO2 Gold Standard Certificaten?
CO2 Gold Certificaten zijn certificaten die wij gebruiken om de uitstoot van CO2 van ons gas te compenseren. Dit is een initiatief van o.a. het Wereld Natuur Fonds (WNF). De hoeveelheid CO2 die we hier uitstoten, wordt dan geneutraliseerd door ergens anders op de wereld dezelfde hoeveelheid CO2 te verminderen. Zo speel je dus quitte. Onze CO2-compensatie certificaten komen uit duurzame projecten van over de hele wereld. Wil je weten welke projecten? Klik dan op de onderstaande button.
Wat is de Climate Neutral Group?
De Climate Neutral Group is een organisatie die bedrijven, producten en diensten helpt om klimaatneutraal te worden. Dat doen ze door CO2-credits te verkopen. Bedrijven kunnen investeren in duurzame projecten en daar krijgen ze CO2-credits voor terug. Deze credits zijn het bewijs dat een bepaalde hoeveelheid CO2 ergens op de wereld wordt gecompenseerd. Meer weten? Bekijk de website van CNG.
Bekijk website
In welke Gold Standard projecten investeren jullie om het gas te compenseren?
Wij investeren in een mix van Gold Standard projecten. Dit zijn duurzame projecten over de hele wereld. Welke projecten? Dat verandert constant. Op dit moment investeren we vooral in een nieuw windpark in India en in Keniaanse cookstoves.
Wat is groen gas?
Groen gas (biogas) wordt gemaakt uit biomassa. Je kan hier energie van maken door het te vergisten. Groen gas is schaars in Nederland. Op dit moment kunnen wij geen groen gas inkopen en leveren wij het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard.
Meer informatie
Verkopen jullie groen gas?
Wij verkopen geen groen gas of biogas. Wij verkopen het groenste alternatief: CO2-gecompenseerd gas tegen de hoogste standaard: Gold Standard van het WNF. Groen gas is in Nederland schaars, en daardoor moeilijk om consistent te leveren. We houden de ontwikkelingen op dit gebied nauwlettend in de gaten. Zodra wij de mogelijkheid krijgen om groen gas in te kopen zullen we dit doen.
Waar komt jullie gas vandaan?
Gas kopen we in bij een Nederlandse gasleverancier. Het gas dat wij verkopen is altijd 100% CO2 gecompenseerd volgens de hoogst mogelijke kwaliteit. De zogenaamde 'Gold Standard' van het Wereld Natuur Fonds.
Verkoopt Pure Energie ook stroom uit biomassa?
Wij verkopen geen stroom uit biomassa. We verkopen alleen stroom uit wind- en zonne-energie.
Leveren jullie ook in België?
Nee, we leveren alleen de groenste energie binnen Nederland.
Kan ik door meerdere leveranciers tegelijk beleverd worden?
Nee, het is niet mogelijk om door twee leveranciers tegelijkertijd beleverd te worden.

Zakelijk

Kan ik ook zakelijk klant worden bij Pure Energie?
Ook bedrijven kunnen zich aanmelden voor de groenste stroom van Nederland. Daarvoor klikt u rechtsbovenin naar onze zakelijke website. Bij 'Zakelijke energie' kunt u een energiepakket afsluiten. Bent u een grootverbruiker? Dan vragen wij u om een offerte op maat aan te vragen.
Bekijk zakelijke energie
Wat is een grootverbruik aansluiting?
Een grootverbruik aansluiting is een krachtige aansluiting met hogere verbruiksmogelijkheden dan een kleinverbruik aansluiting. Grootverbruik aansluitingen zijn elektriciteitsaansluitingen van meer dan 3 x 80 ampère en gasaansluitingen van meer dan 40m³ per uur. Voor een grootverbruik aansluiting sluit u een overeenkomst met de netbeheerder, een energieleverancier en een meetbedrijf.
Bekijk zakelijke energie
Wat is een kleinverbruik aansluiting?
Een kleinverbruik aansluiting is een aansluiting die u doorgaans ziet bij woonhuizen en andere kleinverbruikers. Een kleinverbruik aansluiting is een minder krachtige aansluiting dan een grootverbruik aansluiting. Kleinverbruik aansluitingen zijn elektriciteitsaansluitingen van minder dan 3 x 80 Ampère en gasaansluitingen met een capaciteit tot en met 40m³. Voor een kleinverbruik aansluiting sluit u alleen een overeenkomst met een energieleverancier.
Bekijk zakelijke energie
Hoe kan ik een zakelijke offerte opvragen?
U kan een zakelijke offerte aanvragen via de zakelijke offertetool. U hoeft alleen uw gegevens in te vullen. We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op om samen de mogelijkheden te bespreken.
Offerte aanvragen
Kan ik de tenaamstelling van mijn energiecontract zelf bepalen?
Bij een zakelijke overeenkomst wordt uw energiecontract gekoppeld aan uw KvK-nummer. De tenaamstelling van uw energiecontract is dan automatisch de naam van het bedrijf. Het is niet mogelijk om zelf een tenaamstelling voor uw energiecontract te bepalen.
Bekijk zakelijke energie

CO2-prestatieladder

Voortgangsrapportage CO2-prestatieladder 2018
In de CO2 voortgangsrapportage lees je informatie over onze CO2-footprint in 2018 en de voortgang op de doelstellingen om onze CO2-uitstoot te verminderen.
Openen
Beleid en actieplan CO2-prestatieladder 2018
In dit document lees je over ons CO2 beleid en de doelstellingen die wij daarin als bedrijf hebben.
Nu openen
Energie en kwaliteitsmanagement CO2-prestatieladder 2018
In dit plan lees je over onze Plan, Do, Check, Act cyclus ten behoeve van de CO2-prestatieladder.
Openen
Keteninitiatieven CO2-prestatieladder
Duurzaamheid en CO2-besparing gaat verder dan alleen eigen bedrijfsactiviteiten. Daarom proberen we anderen met onze keteninitiatieven ook te inspireren om in actie te komen.
Openen
Pure Energie: certificaat CO2-prestatieladder
Bekijk ons CO2-bewust (niveau 5) certificaat voor de CO2-prestatieladder van ontwikkeling, financiering, verzekering, bouw en beheer van duurzame energieprojecten tot de levering van duurzame energie.
Openen
Voortgangsrapportage CO2-prestatieladder 2019
In de CO2 voortgangsrapportage lees je informatie over onze CO2-footprint in 2019 en de voortgang op de doelstellingen om onze CO2-uitstoot te verminderen.
Openen