Veelgestelde vragen
Onderwerpen
Populaire vragen
Ja, dat kan! Je kunt bij Pure Energie een dynamisch energiecontract afsluiten met een vast termijnbedrag per maand. Kies zelf je contract, bereken je termijnbedrag en meld je eenvoudig aan via onze website.
Dynamisch energiecontract afsluiten
Via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App kun je inzien tot wanneer je huidige contract loopt. Indien je contract binnenkort afloopt, ontvang je van ons 3 maanden van tevoren een persoonlijk verlengingsaanbod per mail. Je kunt je persoonlijke verlengingsaanbod eenvoudig bekijken en bevestigen via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Je kunt er voor kiezen om je energiecontract te verlengen voor 1 jaar. Als je niets doet, wordt je aflopende energiecontract automatisch omgezet naar een variabel energiecontract.
Variabel energiecontract
Heb je op dit moment een variabel energiecontract? Dan kun je er ook voor kiezen om je variabele energiecontract vast te zetten voor 1 jaar. Dat kan eenvoudig via Mijn Pure Energie of onze app. Met een vast energiecontract kies je voor zekerheid over je energietarieven en heb je geen last meer van tariefswijzigingen
Verleng je energiecontract
Je kunt altijd en overal je energieverbruik inzien met de Pure Energie App. Download de gratis app op je mobiele telefoon en ga meteen aan de slag. Zo kun je alles zelf regelen. Overal en snel. Precies zoals jij Mijn Pure Energie gewend bent, maar dan op je mobiel. De app is beschikbaar voor Android en iOS.
Download de Pure Energie App
Via het menu in Mijn Pure Energie kun jij zelf je telefoonnummer, e-mailadres, postadres, rekeningnummer, wachtwoord en je e-mail voorkeuren wijzigen. Verder kun je via Mijn Pure Energie toestemming geven om je slimme meter uit te lezen of je verhuizing doorgeven.
Zo kun jij je gegevens wijzigen
Wij bouwen als sinds 1995 windmolens en zonneparken in Nederland. De groene stroom die we opwekken met deze duurzame energiebronnen leveren we aan huishoudens en bedrijven. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windmolens (97,7%). Een kleiner deel wekken we op met onze zonnepanelen (2,2%) en waterkracht (0,1%). Op onze website lees je alles over onze groene stroom en energiebronnen.
Kies ook voor 100% groene stroom
In Nederland wekken we steeds meer groene stroom op met windmolens en zonneparken. Dat is goed nieuws als we kijken naar de energietransitie. Huishoudens en bedrijven met zonnepanelen wekken op zonnige dagen vaak meer stroom op dan er verbruikt wordt, waardoor er veel groene stroom wordt teruggeleverd aan het net. Het terugleveren van deze stroom brengt uitdagingen met zich mee. Om er voor te zorgen dat alle klanten kunnen blijven profiteren van voordelige groene stroom, betalen klanten met zonnepanelen een terugleverbijdrage voor het terugleveren van stroom. Dit is een transparante oplossing om de rekening voor het terugleveren van stroom aan het energienet eerlijk te verdelen.
De terugleverbijdrage is een bijdrage die klanten met zonnepanelen betalen voor het terugleveren van stroom aan het energienet. Hoeveel je bijdraagt, is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks aan het net teruglevert.
Lees hier alles over de terugleverbijdrage
Ja, je kunt je termijnbedrag zelf naar boven of beneden wijzigen via Mijn Pure Energie. Hierbij houden we wel rekening met je energiekosten en daadwerkelijke verbruik om te voorkomen dat je later moet bijbetalen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is en past bij je energieverbruik en tarieven. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan.
Lees hier meer over het termijnbedrag
De productie van gas en het gebruik ervan zorgen voor CO2-uitstoot. Dat is per definitie slecht voor het milieu. Daarom compenseren we jouw gasverbruik en dus CO2-uitstoot met een bijdrage aan duurzame projecten wereldwijd. Dat doen we volgens het Gold Standard keurmerk, opgezet door onder andere het WWF. De projecten met het Gold Standard-keurmerk zorgen voor duurzame ontwikkeling met als doel CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. We streven naar schone energie voor iedereen en kiezen altijd voor een zo groen mogelijke oplossing.
Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Klanten van Pure Energie kunnen het energiecontract meeverhuizen naar het nieuwe adres. Geef uiterlijk 2 weken voor de verhuizing je nieuwe adres door via Mijn Pure Energie. Heb je een slimme meter? Dan lezen we de meterstanden uit op de datum van de sleuteloverdracht. Klanten met een conventionele meter ontvangen van ons een e-mail met daarin de vraag om de meterstanden van het oude adres en de meterstanden van het nieuwe adres door te geven. Op onze website lees je meer over verhuizen en je energiecontract.
Vervolgens ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van je oude adres én een nieuw termijnbedrag voor je nieuwe adres. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik van de voorgaande bewoners van je nieuwe woning. Indien dit termijnbedrag volgens jou niet voldoende is, kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice.
Mijn Pure Energie
Je kan je meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie, via onze Pure Energie App of via het meterstandenformulier op onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstanden nodig hebben. In die e-mail staat precies hoe je jouw meterstanden kan doorgeven. Als je een slimme meter hebt lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven.
Zo geef ik meterstanden door
Aanmelden
Er zijn verschillende mogelijkheden als je gaat verhuizen: je kunt het huidige contract opzeggen of meeverhuizen, maar je kunt ook overstappen en kiezen voor een geheel nieuw contract. Moet je een nieuw energiecontract afsluiten? Dan adviseren we je om drie weken voor ontvangst van de sleutel je aan te melden bij een energieleverancier. Als consument heb je recht op 14 dagen wettelijke bedenktijd. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas wanneer de wettelijke bedenktijd verstreken is, kunnen wij je aanvraag in behandeling nemen.
Alles over verhuizen en je energiecontract
Het is niet verstandig om je al aan te melden wanneer je nog niet zeker weet wanneer je contract in moet gaan. Je loopt dan het risico dat je contract te vroeg of te laat in gaat. Wij adviseren om te wachten met je aanmelding totdat je zeker weet wanneer de woning wordt opgeleverd.
Dat kan! Je kunt eenvoudig zelf je energiepakket samenstellen via onze website. In de eerste stap kun je dan aangeven of je gas, stroom of juist allebei wilt. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze, geschatte energieverbruik en verdere gegevens.
Bereken je energiepakket
Ja hoor, geen probleem. Als je thuis stadsverwarming hebt kies je vanzelfsprekend alleen voor elektriciteit. Stel zelf je energiepakket samen via onze website en meld je aan. Wij regelen de rest.
Bereken je energiepakket
Ja, dat kan! Je kunt bij Pure Energie een dynamisch energiecontract afsluiten met een vast termijnbedrag. Kies zelf je contract, bereken je termijnbedrag en meld je eenvoudig aan via onze website.
Wat is een dynamisch energiecontract?
Het kan voorkomen dat je een opzegvergoeding moet betalen aan je huidige energieleverancier wanneer je naar Pure Energie overstapt. Controleer daarom altijd zelf de einddatum van je huidige energiecontract. Als je besluit eerder over te stappen moet je zelf controleren of je een overstapvergoeding moet betalen. Zo kom je dus nooit voor een onaangename verrassing te staan. Pure Energie betaalt in geen enkel geval de vergoeding, tenzij specifiek vermeldt in de actievoorwaarden.
Het is op dit moment helaas niet mogelijk om een spoedaanvraag voor energie te doen, dit in verband met de onzekerheid op de energiemarkt. We houden daarom altijd rekening met de 14 dagen bedenktijd.
Houd altijd rekening met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Stap je over naar een andere energieleverancier en selecteer je een ingangsdatum binnen 14 dagen? Dan passen wij automatisch de ingangsdatum voor je aan.
Wij houden geen rekening met een eventuele opzegtermijn bij je oude energieleverancier. Controleer daarom altijd goed de einddatum van je huidige contract als je gaat overstappen. De meeste energieleveranciers hanteren een opzegtermijn van 30 dagen. Daarom raden wij je aan om minimaal 6 weken voor de gewenste overstapdatum over te stappen. Je hoeft niet bang te zijn dat je zonder stroom of gas komt te zitten. Zodra de gehele overstap is afgerond, stopt je vorige leverancier met energie leveren.
Hoe lang van te voren overstappen?
Contract
De ingangsdatum van je contract verschilt per situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract gaat of om een overstap. Bij een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum bepalen, waarbij we wel rekening moeten houden met de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Bij een overstap van energieleverancier geef je aan Pure Energie de einddatum van je huidige contract aan. Standaard houden wij rekening met een opzegtermijn en de wettelijke bedenktijd. Op basis van de datum die jij doorgeeft, bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je van ons een welkomstbrief met daarin de definitieve ingangsdatum.
In je welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen, kun je vinden per wanneer je contract ingaat maar ook per wanneer je contract afloopt. Je energiecontract en alle contractinformatie is ook terug te vinden via Mijn Pure Energie of onze app. Als je een aflopend vast contract hebt, ontvang je 3 maanden voordat je contract afloopt van ons een persoonlijk verleningsaanbod per mail.
Mijn Pure Energie
Wanneer je overstapt naar een andere energieleverancier moet je bij een contract met een vaste looptijd rekening houden met een opzegtermijn van 30 dagen. Wij brengen een opzegvergoeding in rekening wanneer je een lopend contract vroegtijdig beëindigt. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van je resterende looptijd van je contract. Als je het contract vroegtijdig beëindigt, pleeg je contractbreuk en daardoor lopen we mogelijk inkoopverlies. Meer informatie over de opzegboete kun je vinden in onze algemene voorwaarden.
Meer lezen over de overstapboete
Je energiecontract opzeggen doe je door het opzegformulier in te vullen. Vervolgens regelen wij de rest. Stap je over naar een andere leverancier? Dan hoef je zelf niets te doen. Je nieuwe energieleverancier regelt in dat geval het opzeggen van je contract.
Naar het opzegformulier
Een variabel energiecontract is een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je dagelijks opzeggen. De tarieven in dit contract kunnen meerdere keren per jaar verschillen. Als de prijs van energie goedkoper wordt, zijn jouw tarieven ook goedkoper. Maar ook andersom: als de energieprijzen stijgen, ga je ook meer betalen voor energie. Bij een variabel energiecontract hanteren wij geen opzegtermijn. Alle tarieven kun je vinden op onze website.
Bekijk onze tarieven
Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Hierdoor moet je je energiecontract opzeggen als je gaat emigreren. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract door emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.
Neem contact op
Na aanmelden heb je 14 dagen wettelijke bedenktijd. In deze periode kun jij je contract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Loopt je oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij je oude leverancier wordt dan tijdelijk verlengd met een variabel contract tot je nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Je komt dus nooit zonder stroom te zitten.
Je energiecontract is heel persoonlijk. Deze is namelijk gekoppeld aan jouw naam en niet aan het huis waar je woont. Het wijzigen van de tenaamstelling van je contract is in principe niet mogelijk, behalve bij uitzonderingen zoals een overlijden. Neem contact met ons op om je situatie te bespreken. We denken graag met je mee.
Neem contact op met onze klantenservice
Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaalgesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.
Je energiecontract opzeggen
Gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die jij met je netbeheerder hebt opzeggen. Je moet zelf de verwijdering van de gasaansluiting aanvragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van de gasaansluiting. Aan het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder in rekening brengt. Het verwijderen van een gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Na het verwijderen van je gasaansluiting kun jouw energiecontract voor gas kosteloos verwijderen. Neem hiervoor contact op met je energieleverancier.
Gasaansluiting verwijderen
Variabele prijscomponenten zijn kosten op je energierekening die gedurende je contractperiode kunnen wijzigen. Hier heeft je energieleverancier geen invloed op. Kosten die hier onder vallen zijn energiebelasting, vermindering energiebelasting en netbeheerkosten. De hoogte van de energiebelasting, De vermindering energiebelasting worden elk kalenderjaar opnieuw vastgesteld door de overheid. De netbeheerkosten worden vastgesteld door de netbeheerders en kunnen dus verschillen per netbeheerder.
Energierekening uitgelegd
Heb je een stroom- en gasaansluiting? Dan heb je twee EAN-codes: één voor stroom en één voor gas. De EAN-code van jouw aansluiting(en) staat vermeld op je jaar- of eindafrekening, maar ook op je energiecontract. Log in op Mijn Pure Energie om je energiecontract te bekijken. Ben je een nieuwe klant? Dan kun je ook de EAN codes terugvinden op de eindafrekening van je vorige energieleverancier.
Mijn Pure Energie
Facturatie
Neem contact met ons op als je moeite hebt met het betalen van je energierekening. Er zijn verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld het treffen van een betalingsregeling. Maar je kunt ook gratis persoonlijk advies aanvragen.
Hulp bij betalen
Ja, natuurlijk is het mogelijk om een contract af te sluiten met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Ook hebben dan we de BIC code van je bank nodig. Je kunt online een contract afsluiten, maar ook telefonisch.
Aanmelden
Dat is heel eenvoudig! Als jij de betaling van je termijnbedrag wilt overzetten naar automatische incasso, stuur je ons een mail met het verzoek om je betaalwijze aan te passen. Daarbij geef je het klantnummer en de juiste IBAN door.
Neem contact op
De automatische incasso vindt altijd plaats op de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus jouw energierekening van de maand januari. De incassodatum kun je niet wijzigen.
Een betalingsregeling is alleen mogelijk bij je jaar- of eindafrekening. In dat geval kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden. Neem contact op met onze afdeling Klantgeluk om de mogelijkheden te bespreken of bekijk onze 'hulp bij betalen' pagina.
Neem contact op
De welkomstkorting wordt verrekend op de jaarafrekening. We hebben maximaal 6 weken nodig om jouw jaarafrekening op te maken.
Alle facturen zijn beschikbaar in Mijn Pure Energie. Inloggen kan via de onderstaande button. De facturen zijn nu ook zichtbaar in de Pure Energie App.
Mijn Pure Energie
Contracten die voor 1 januari 2020 zijn afgesloten bevatten regiotoeslag. Dit was een extra prijscomponent op het gascontract voor de transport van je gas. Hoe kleiner de afstand tussen jouw woning en Slochteren (plaats in Groningen waar de gaswinning plaatsvindt), hoe lager de regiotoeslag. Nederland was opgedeeld in 10 gasregio’s die allen een eigen regiotoeslag hadden. Regiotoeslag is per 1 januari 2020 komen te vervallen.
Bij ons heb je verschillende betaalmogelijkheden. De eenvoudigste manier is via automatische incasso. We incasseren dan elke 25ste van de maand het termijnbedrag. Je kunt ook kiezen voor betaling per factuur, zonder extra kosten. De factuur ontvang je elke 10e van de maand per e-mail en deze dient voor de 25ste betaald te worden. Als klant kun je op elk moment je betaalwijze aanpassen.
Bereken je energiepakket
Het is gebruikelijk dat je voor de levering van onze groene stroom en/of gas iedere maand een termijnbedrag aan ons betaalt. Dit is een voorschot op je jaar/eindafrekening. Wanneer je een van deze facturen een keer niet (tijdig) betaalt dan treedt ons incassoproces in werking. Wij zullen je dan betalingsherinneringen versturen.
Meer over onze incassoprocedure
Pure Energie App
Kun je niet inloggen? De gemakkelijkste manier om dit te verhelpen is door je wachtwoord opnieuw aan te vragen. Klik op het inlogscherm op 'Ik kan niet inloggen' en volg de stappen in het scherm. Als inloggen daarna nog steeds niet lukt, raden we je aan om contact op te nemen met team Klantgeluk.
Account activeren
De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Als je toestemming hebt gegeven om jouw slimme meter uit te lezen, dan is dit in de meeste gevallen voor stroom ieder kwartier en voor gas één keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben.
Heb je een hoog sluipverbruik? Daar kun je wat aan doen. Je kunt sluipverbruik vermijden door je apparaten echt goed uit te zetten. Hebben je apparaten een uitknop? Gebruik die dan liever dan de stand-by knop. Trek de stekkers uit de apparaten die je een langere periode niet gebruikt. Als je meerdere apparaten bij elkaar hebt staan, stop de stekkers dan in een stekkerdoos met een aan-/uitknop en schakel de stekkerdoos na gebruik uit.
We vinden privacy enorm belangrijk. Daarom houden we alleen de gegevens bij die we nodig hebben om jou een uitstekende ervaring te geven met de Pure Energie Meter en de Pure Energie App. Alle bewaarde gegevens worden veilig opgeslagen volgens strikte procedures en privacyvoorwaarden. Meer informatie vind je in de privacyverklaring op onze website.
Je kunt je verbruik inzien via Mijn Pure Energie of via de Pure Energie App. Heb je een slimme meter? Zorg er dan voor dat je ons toestemming geeft voor het uitlezen van je slimme meter. Je geeft ons dan toestemming om jouw slimme meterstanden vier keer per uur uit te lezen. Je gebruiksgegevens worden dan weergegeven in een mooi overzicht waarin je kan zien wat je per maand, per week, per dag en zelfs per uur verbruikt. Voor zakelijke klanten is deze mogelijkheid er nog niet.
Heb je een conventionele meter? Dan kun je jouw verbruik niet inzien via Mijn Pure Energie. Je kunt wel jouw verbruik zelf berekenen aan de hand van je meterstanden.
Mijn Pure Energie
Gebruik je de Pure Energie App? Dan kun je rechts onderin via 'meer' kiezen voor de optie 'uitloggen'. Ben je ingelogd op Mijn Pure Energie? Dan staat er links onderin een icoontje met een pijltje om uit te loggen.
Meterstanden
Je kan eenvoudig je meterstand(en) doorgeven in Mijn Pure Energie of via onze website. Wij sturen je een e-mail wanneer wij de meterstand(en) nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Tenzij jouw slimme meter een (tijdelijke) storing heeft. Dan vragen we je wel om jouw meterstanden door te geven.
Mijn Pure Energie
Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die het verbruik vanuit je meterkast automatisch doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is daarmee dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, per week, per dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. Daarvoor moet je wel eerst toestemming geven om je slimme meter uit te lezen. Daarmee geef je ons toestemming om je meterstanden per kwartier uit te lezen. Dit kun je doen in het dashboard in Mijn Pure Energie. Heb je nog geen slimme meter? Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dat doet de netbeheerder en hier zitten geen kosten aan verbonden. Wil je weten wat het kost om een slimme meter aan te vragen? Neem dan contact op met je netbeheerder.
Ga naar Mijnaansluiting.nl
Je netbeheerder is eigenaar van het leidingennetwerk in jouw regio en van de meters in je meterkast. Als je een meter wil laten plaatsen of verwijderen kan je dit aanvragen via je netbeheerder. Weet je niet wie je netbeheerder is? Kijk dan op mijnaansluiting.nl. Ga je gasloos wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met je netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding.
Bekijk de website
Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina. Het is belangrijk om de meterstanden goed te noteren voor een correcte afrekening bij je vorige leverancier en bij Pure Energie. Zo voorkom je dat de meterstanden geschat worden door de netbeheerder. Geschatte standen kunnen afwijken van je daadwerkelijke meterstanden.
Meterstanden doorgeven
Iedere regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder. Deze kun je zelf niet kiezen. Benieuwd welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl.
Bekijk website
Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.
Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Geen stress. Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om je meterstand(en) door te geven. Lukt dit niet? Dan zijn wij genoodzaakt om de meterstand(en) te berekenen. Dit kan nadelige gevolgen hebben voor je afrekening. Probeer daarom altijd op tijd je meterstand(en) door te geven.
Over Pure Energie
Onze stroom is groen, echt groen. Opgewekt via duurzame energiebronnen zoals wind en zon. Onze klanten kunnen ervan op aan dat onze stroom geen sjoemelstroom is. Vandaar: pure energie. Voorheen heette het bedrijf Raedthuys, het moederbedrijf van Pure Energie. De twee bedrijven zijn in 2019 verder gegaan onder 1 naam, met als doel synergie en uiteraard te profiteren van de naamsbekendheid.
De gedragscode ‘Consument en energieleverancier’ is opgesteld door Energie Nederland. Ook wij hebben ons hieraan verbonden. Het document ‘informatievoorziening op de Consumentenmarkt voor Energie’ van onze Toezichthouder, de ACM, heeft o.a. als leidraad gediend voor het opstellen van deze gedragscode.
We hebben verschillende keurmerken, zoals: het groenste stroom keurmerk, milieukeur van SMK, de Lean and Green Award. Deze kun je vinden op onze zakelijke pagina's. Daarnaast zijn we al 9 keer op rij uitgeroepen tot de beste energieleverancier van Nederland!
We doen natuurlijk ons best je zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het zijn dat je ergens ontevreden over bent en dat is erg vervelend. Indien jij denkt dat je met jouw probleem niet bij onze afdeling Klantgeluk terecht kunt, dan kan je een klacht indienen. Om jou zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat je een volledige omschrijving van je probleem aan ons geeft. Wij hebben de volgende gegevens van jou nodig: - Je naam - Je klantnummer - Je adres - Je contactgegevens (telefoonnummer en e-mailadres) - Een duidelijke omschrijving van jouw klacht - Wat er ondertussen is gedaan met je klacht - Een duidelijke omschrijving van de gewenste oplossing - Eventuele relevante documenten. Stuur jouw klacht bij voorkeur naar klachten@pure-energie.nl, of naar het volgende postadres: Pure Energie Betreft: Klacht Postbus 3141 7500 DC Enschede
Pure Energie zal binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging sturen en je klacht zo snel mogelijk in behandeling nemen. Binnen 10 werkdagen na ontvangst van de klacht informeren wij je over een mogelijke oplossing. Wat kan je doen als wij de klacht ongegrond verklaren? Als wij de klacht ongegrond verklaren, kan het zijn dat je het niet eens bent met onze beslissing. Je kunt dan contact opnemen met de Geschillencommissie Energie en Water. Het adres is: Geschillencommissie Energie en Water Postbus 90600 2509 LP Den Haag Tel: 070-3105310 Website: www.degeschillencommissie.nl
Heb je vragen? Neem contact op! Binnen onze openingstijden is onze klantenservice bereikbaar via telefoonnummer 088 10 13 000. Daarnaast zijn we ook bereikbaar via het vragenformulier of via info@pure-energie.nl. Bekijk al onze contactgegevens op onderstaande pagina.
Naar contact
Tarieven
Het verschil in de kosten bij een vast- of variabel energiecontract zit hem in de leveringskosten voor stroom en gas. De overige kosten, zoals energiebelasting, netbeheerkosten en de vaste leveringskosten zijn hetzelfde voor vaste en variabele energiecontracten.
Vaste en variabele leveringskosten uitgelegd
Dat hangt af van het type contract dat je hebt. Bij een vast energiecontract blijven de energietarieven gedurende de gehele contractperiode ongewijzigd. Heb je een variabel energiecontract? Dan wijzigen je variabele tarieven minimaal 2 keer per jaar, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Naast deze 2 gebruikelijke jaarlijkse momenten kunnen de variabele tarieven ook op andere momenten in het jaar wijzigen. Hierover informeren we je minimaal 1 maand van te voren.
Bekijk onze tarieven
Het normaal- en daltarief is in heel Nederland tijdens dezelfde uren van toepassing. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 uur tot 07:00 uur, in het weekend en op nationale feestdagen. De provincie Limburg en Noord-Brabant en delen van Zuid-Holland zijn een uitzondering. Hier geldt het daltarief van 21:00 uur tot 07:00. Het normaaltarief geldt op werkdagen van 07:00 tot 23:00.
Meer informatie over piek- en daluren
Je kan jouw huidige tarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Onder het kopje "Contracten" zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat vermeld welke tarieven je gedurende jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).
Bekijk mijn energietarieven
Onze klanten ontvangen een terugleververgoeding voor de teveel opgewekte groene stroom. Ben je al klant? Log dan in op Mijn Pure Energie of onze app om jouw actuele teruglevertarieven te bekijken. Op onze tarievenpagina vind je de actuele leveringstarieven en teruglevertarieven voor nieuwe klanten.
Bekijk tarieven
Netbeheerkosten zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor het transport van energie naar jouw adres. De hoogte van deze kosten variëren per netbeheerder en per type aansluiting. Je betaalt bij iedere energieleverancier dezelfde netbeheerkosten.
Wat zijn de netbeheerkosten?
De vaste leveringskosten is een vast bedrag dat je aan ons betaalt. De hoogte van dit bedrag is onafhankelijk van hoeveel energie je verbruikt. Je betaalt de vaste leveringskosten voor administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van facturen en het doorvoeren van wijzigingen in je contract.
Meer informatie
Voor de teveel opgewekte zonne-energie ontvang je als consument een terugleververgoeding. De terugleververgoeding verschilt per energieleverancier. Bij het vaststellen van de terugleveringstarieven kijken we nauwlettend naar de markt en de concurrentie. De sterke fluctuaties op de energiemarkt hebben als gevolg dat op specifieke momenten de leveringsprijs veel lager ligt dan het gemiddelde van die dag, bijvoorbeeld bij veel zon. Op deze piekmomenten is er veel aanbod van energie en juist weinig vraag, deze situatie ontstaat omdat veel consumenten overdag stroom opwekken en 's avonds juist verbruiken. Het gevolg hiervan is dat de prijs overdag veel lager ligt dan in de avond, en dat wij als Pure Energie de stroom overdag verkopen tegen een lager tarief.
Net als de meeste energieleveranciers salderen we bij Pure Energie de teruglevering per telwerk. Dat betekent dat de stroom die tijdens de normale uren is opgewekt en verbruikt met elkaar wordt verrekend en de stroom die tijdens de daluren is opgewekt en verbruikt met elkaar wordt verrekenend. De stroom die je dus overdag verbruikt, wordt dus verrekend met de stroom die je overdag opwekt. En andersom. Meer informatie hierover en een rekenvoorbeeld vind je in onze voorwaarden netto teruglevering.
Je kunt er ook voor kiezen om jouw teruggeleverde stroom tegen het enkeltarief te verrekenen, dus op één telwerk. In dat geval wordt alle opgewekte en teruggeleverde stroom verrekend op basis van één tarief: het enkeltarief.
Wil jij jouw teruggeleverde stroom tegen het enkeltarief salderen? Neem dan contact op met onze klantenservice. Zij passen het graag voor je aan.
Bekijk voorwaarden
Het enkeltarief veranderen in een dubbeltarief is alleen mogelijk als je een slimme meter hebt. Dit kun je aanpassen door een e-mail te sturen naar Klantgeluk (info@pure-energie.nl). Helaas is het met een conventionele meter niet mogelijk om te switchen tussen dubbeltarief en enkeltarief.
Neem contact op
Zonnepanelen
In een zonnepaneel zijn meerdere zonnecellen verwerkt die zijn gemaakt van silicium. Wanneer er zonlicht op deze zonnecellen valt, wordt daarmee elektrische spanning opgewekt. Deze elektrische spanning is gelijkstroom. Om deze gelijkstroom nuttig te maken voor jouw huis zet een omvormer gelijkstroom om in wisselstroom. Dat is de stroom die uiteindelijk uit jouw stopcontact komt. Op dagen met veel licht, zoals in de lente en de zomer, wekken zonnepanelen meer stroom op dan dagen met weinig licht, zoals in de winter. Maar dat betekent niet dat zonnepanelen in de winter – bijvoorbeeld op dagen wanneer het bewolkt is – geen stroom opwekken. In de lente wekken zonnepanelen vaak de meeste stroom op. Dit komt omdat er in de lente vaak veel licht is en de temperatuur relatief laag. Veel warmte is namelijk niet gunstig voor het opwekvermogen van de zonnepanelen en de omvormer. Als zonnepanelen (te) warm worden wekken ze dus minder elektriciteit op.
Salderen is het verrekenen van je teruggeleverde stroom met de verbruikte stroom. Wek je meer op dan dat je verbruikt, dan houd je eigenlijk nog stroom over. Deze stroom lever je terug aan het net. Dat noemen we stroom terugleveren. Voor de teruggeleverde stroom ontvang je aan het einde van een contractjaar een netto terugleververgoeding per kWh.
Meer informatie over de salderingsregeling
Wanneer je met jouw zonnepanelen méér groene stroom opwekt dan je verbruikt, dan lever je dit terug aan het elektriciteitsnet. Er wordt op jaarbasis gekeken naar hoeveel energie van het elektriciteitsnet je hebt verbruikt en hoeveel je aan het elektriciteitsnet hebt teruggeleverd. Voor de teveel opgewekte stroom die je teruglevert aan het net ontvang je een terugleververgoeding.
Meer informatie
De meeste daken zijn geschikt voor zonnepanelen. De mogelijkheden en opbrengst zijn afhankelijk van verschillende factoren. Tijdens een gratis adviesgesprek stellen onze adviseurs vragen om een goed beeld te krijgen van jouw situatie. Wij berekenen op afstand precies wat de prestaties van jouw installatie zijn en geven je een advies op basis van kennis en expertise. Doe de gratis zonnepanelen scan en vul je gegevens in, dan nemen onze specialisten contact met je op voor een gratis adviesgesprek.
Doe de zonnepanelen scan
Ja, zonnepanelen wekken ook stroom op wanneer de zon niet schijnt. Zonnepanelen zetten namelijk - in tegenstelling tot wat veel mensen denken - licht om in elektriciteit en geen warmte. Op een warme dag wordt er vaak meer stroom opgewekt omdat er dan over het algemeen meer licht is dan wanneer het kouder (bewolkt) is. Maar ook op een zonnige winterdag kun je veel stroom opwekken.
Meer informatie
Ja, je moet eerst je zonnepanelen aanmelden. Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden bij de netbeheerder. Deze zorgt ervoor dat het administratief wordt afgehandeld waardoor de teruglevering van jouw zonnepanelen verrekend kan worden door jouw energieleverancier. Via de website energieleveren.nl kun je eenvoudig jouw installatie aanmelden. Jouw netbeheerder controleert daarna of jouw meter geschikt is voor teruglevering. Zo niet, dan wordt deze met spoed kosteloos vervangen.
Installatie aanmelden
Als je zonnepanelen vuil zijn en je ziet dat de opbrengst terugloopt, dan is het verstandig om de zonnepanelen schoon te (laten) maken. Het is van belang dat je rekening houdt met enkele voorschriften zodat de zonnepanelen niet beschadigen: Reinig de panelen niet met schoonmaakmiddelen of gewone zeep; gebruik lauw (zacht) kalkvrij water en een zachte spons. Regenwater is ook bruikbaar. Gebruik nooit een schuurspons of hogedrukreiniger.
Meer informatie
Ga je aan de slag met het verduurzamen van je huis? Goed bezig! Je gaat dan een overeenkomst en samenwerking aan met de installateurs van homeQgo. HomeQgo regelt verder alles: van advies op maat tot installatie. Alle offertes zijn geheel vrijblijvend totdat de installatie staat ingepland. Je zit dus nergens onverwachts aan vast.
Voor alle aanbiedingen en diensten zijn de algemene voorwaarden van homeQgo van toepassing, tenzij anders overeengekomen.
Meer over de samenwerking
Groene Stroom
Door te kiezen voor 100% groene stroom help je de Nederlandse energietransitie. De energie die jij verbruikt wordt gemaakt door de wind en zon. Onuitputtelijke energiebronnen, zonder vervuiling. Ondertussen blijven wij werken aan nieuwe duurzame energiebronnen met een duidelijk doel: schone energie voor iedereen. Doe jij mee?
Stap over naar 100% groene stroom
Groene energie wordt opgewekt uit duurzame energiebronnen. Duurzame energiebronnen zijn hernieuwbaar en raken nooit op, zoals bijvoorbeeld zon, wind en water. Bij het opwekken van groene energie uit duurzame energiebronnen komt weinig tot geen CO2 vrij. Daarom wordt het steeds belangrijker dat we met zijn allen overstappen van fossiele en vervuilende energiebronnen naar duurzame alternatieven. Zo beperken we de impact op het milieu en kunnen we nog langer van deze aarde genieten.
Wat is groene stroom?
Er zijn verschillende soorten groene energie. Bij Pure Energie wekken we groene energie op uit zon, wind en water. Met onze Nederlandse zonnepanelen en windmolens wekken we zonne-energie en windenergie op. Sinds kort wekken we ook waterenergie op door middel van waterkracht. Ook dit is een vorm van groene energie. De stroom uit windenergie, zonne-energie en waterkracht noemen we groene stroom.
Wat is groene stroom?
Alle Nederlandse huishoudens zijn aangesloten op hetzelfde elektriciteitsnetwerk. Of je nu voor grijze stroom kiest of voor groene stroom: iedereen krijgt dezelfde circa 230 volt uit het stopcontact. Het verschil tussen grijze en groene stroom is de manier waarop de stroom is opgewekt. Groene stroom komt uit onuitputtelijke energiebronnen als zonne-energie, windenergie of waterkracht. Grijze stroom wordt gemaakt van fossiele brandstoffen, zoals gas en steenkool, of kernenergie.
Het verschil tussen groene en grijze stroom
Overstappen op groene stroom en dus duurzame energie is heel eenvoudig. Bekijk ons actuele aanbod en stel je pakket samen, controleer de einddatum bij je huidige leverancier en daarna regelen wij de rest. Heb je nog een lopend contract bij een andere energieleverancier? Geen probleem. Wij zorgen er voor dat dit contract wordt opgezegd en dat jij nooit zonder stroom komt te zitten. Zelf hoef je niets meer te doen.
Overstappen naar groene stroom
Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windenergie (97,7%). Een kleiner deel wekken we op met zonne-energie (2,2%) en waterkracht (0,1%).
Bekijk ons stroometiket
De productie van gas en het gebruik ervan zorgen voor CO2-uitstoot. Dat is per definitie slecht voor het milieu. Daarom compenseren we jouw gasverbruik en dus CO2-uitstoot met een bijdrage aan duurzame projecten wereldwijd. Dat doen we volgens het Gold Standard keurmerk, opgezet door onder andere het WWF. De projecten met het Gold Standard-keurmerk zorgen voor duurzame ontwikkeling met als doel CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. We streven naar schone energie voor iedereen en kiezen altijd voor een zo groen mogelijke oplossing.
Meer informatie over CO2-gecompenseerd gas
Klant worden bij Pure energie is heel eenvoudig. Bereken je nieuwe termijnbedrag en kies je energiepakket via onze website. Als we je aanmelding hebben ontvangen hoef je zelf niets te doen. Wij regelen alles voor je.
Meld je aan
Termijnbedrag
Het termijnbedrag is berekend op basis van jouw verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je termijnbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV).
Meer informatie
Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.
Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekent, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.
Ja, je kunt je termijnbedrag naar boven of beneden wijzigen. Hierbij houden we wel rekening met je energiekosten en daadwerkelijke verbruik om te voorkomen dat je later moet bijbetalen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan.
Mijn Pure Energie
We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt. Tussendoor kun je via Mijn Pure Energie controleren of je daadwerkelijke verbruik past bij je termijnbedrag. Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO) per e-mail. Ook kun je natuurlijk telefonisch contact met ons opnemen voor een tussentijdse berekening. Onze energieadviseurs helpen je graag!
Mijn Pure Energie
Dit kun je eenvoudig inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Onder het kopje ‘termijnbedrag’ zie jouw jaarbudget en de verwachte jaarkosten. Let op, dit is een advies dat altijd gebaseerd is op een schatting van het verbruik. Op de jaarafrekening berekenen we de kosten op basis van jouw daadwerkelijke verbruik.
Jaar- en eindafrekening
Geschatte meterstanden kunnen we helaas niet meer voor je aanpassen. De meterstanden zijn al gebruikt voor de jaarafrekening. Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Laat dan een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.
Als je geld terug krijgt op je jaarrekening betekent dat in principe dat je minder energie hebt verbruik dan van tevoren is ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met een stijging in de prijs van energie of door het veranderen van de energiebelasting en/of netbeheerkosten. Om te voorkomen dat je aan het einde van een contractjaar moet bijbetalen, passen we je termijnbedrag aan bij een nieuw energiecontract. Heb je een vraag over je nieuwe termijnbedrag? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Contact opnemen
Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid energie die gedurende het contract is verbruikt. Is er meer energie verbruikt dan er van tevoren is ingeschat? Dan moet je bijbetalen. Is er minder verbruikt? Dan krijg je geld terug. Op basis van het verbruik maken we direct een nieuwe schatting voor het termijnbedrag van je nieuwe contractjaar. Je ontvangt de jaarafrekening binnen zes weken na de einddatum van je contractjaar. Dit geldt ook bij een verlenging.
Als je contract is beëindigd maken we binnen 6 weken een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.
Maandelijks Energierapport
Een slimme meter is niet verplicht, dat houdt in dat je een slimme meter mag weigeren. Alle huishoudens en kleine bedrijven krijgen de komende jaren een slimme meter aangeboden. De reden daarvoor is simpel: de energierekening is hierdoor veel nauwkeuriger, meterstanden worden automatisch doorgegeven en de gebruiker krijgt beter inzicht in het energieverbruik.
Het verschil in de kosten bij een vast- of variabel energiecontract zit hem in de leveringskosten voor stroom en gas. De overige kosten, zoals energiebelasting, netbeheerkosten en de vaste leveringskosten zijn hetzelfde voor vaste en variabele energiecontracten.
De variabele en vaste leveringskosten uitgelegd
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jij jouw Maandelijks Energierapport van de voorgaande maand nog niet hebt ontvangen. Indien geen van onderstaande 5 redenen van toepassing is, adviseren we je om contact op te nemen met onze Klantenservice.
- Je hebt geen slimme meter of je slimme meter is niet op afstand uit te lezen
Indien je geen slimme meter hebt, kunnen we ook niet op afstand de meterstanden uitlezen. In dat geval ontvang je dus geen Maandelijks Energierapport. - Je meterstanden zijn nog niet uitgelezen
Omdat alle energieleveranciers tegelijkertijd de meterstanden proberen uit te lezen kan het zijn dat je netbeheerder een beetje moeite heeft met het verwerken van alle aanvragen. Het kan dus enkele dagen duren voordat we je meterstand binnen hebben. - We hebben niet je juiste e-mailadres
Wij hebben je Maandelijks Energierapport naar een e-mailadres gestuurd dat je niet meer in gebruik hebt. Log in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om te zien welk e-mailadres wij van jou hebben. Geef meteen het juiste e-mailadres door als deze inderdaad niet correct blijkt te zijn. - We hebben geen volledige maand je verbruik kunnen meten
Dit kan wanneer je contract onlangs is ingegaan op dit adres en je contract is niet gestart op de eerste van de maand. Of wanneer je contract is beëindigd op een andere datum dan de 1e van de maand. - Er is sprake van een storing in de meter
Het kan zijn dat er sprake is van een storing in de meter. In veel gevallen is de storing al bekend bij de netbeheerder en zijn zij bezig om de storing te verhelpen, je zal dus nog even geduld moeten hebben. Helaas kunnen wij de storing niet verhelpen, dit zal je netbeheerder moeten doen. Wanneer we je meterstanden niet hebben kunnen uitlezen zal je minstens 2 maanden geen Maandelijks Energierapport van ons ontvangen, omdat er dan een begin- en een eindmeterstand van jou ontbreekt.
In jouw Maandelijkse Energierapport kun je ook aflezen of jouw energieverbruik overeenkomt met het energieverbruik van een gemiddeld huishouden. Dit zijn huishoudens die elektriciteit én gas verbruiken, maar geen zonnepanelen hebben. Het kan zijn dat de vergelijking dus niet goed aansluit op jouw precieze persoonlijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp, zonnepanelen of een elektrische auto hebt dan is jouw verbruiksprofiel mogelijk sterk afwijkend van dat van een gemiddeld Nederlands huishouden.
Gemiddeld stroomverbruik per jaar
De data die je omvormer toont komt zelden overeen met de data in je Maandelijkse Energierapport. Dat komt doordat je tijdens het opwekken van energie, natuurlijk ook energie direct verbruikt. Je slimme meter toont alleen hoeveel stroom je teveel hebt opgewekt. Dus de stroom die je opwekt, maar op dat moment niet verbruikt. In je Maandelijkse Energierapport lees je dus af hoeveel stroom je hebt teruggeleverd aan het net. Terwijl je omvormer de bruto stroomproductie weergeeft.
Het kan zijn dat je totale kosten lager zijn dan de variabele energiekosten. Dit komt omdat je van de overheid een tegemoetkoming krijgt op je energierekening in de vorm van vermindering energiebelasting. Omdat stroom wordt gezien als een basisbehoefte, wordt over een deel van je verbruik geen belasting geheven. Of beter gezegd: je mag hierover een vast bedrag in mindering brengen.
Bekijk Energiebelastingtarieven
In tegenstelling tot sommige andere energieleveranciers hebben wij ervoor gekozen om het verbruik van vorig jaar niet te corrigeren met graaddagen. Wij denken dat het verwarrend kan zijn wanneer je de overzichten naast elkaar legt en wij dit jaar (voor het voorgaande jaar) een ander verbruik tonen dan we vorig jaar hebben getoond in het Maandelijks Energierapport. Daarnaast houdt de graaddagenmethode geen rekening met het standaard verbruik dat een huishouden heeft bijvoorbeeld door te douchen of te koken. Hierdoor kan er, ons inziens, een vertekend beeld ontstaan.
Nee, het Maandelijks Energierapport is geen energierekening. Je betaalt gewoon je maandelijkse termijnbedrag. Pas bij de jaarafrekening verrekenen we je daadwerkelijke energieverbruik en de eventueel opgewekte energie.
Dynamisch energiecontract
Bij ons betaal je een vast termijnbedrag per maand bij een dynamisch energiecontract in plaats van dat de verbruikte stroom en gas maandelijks wordt verrekend. Wij berekenen je termijnbedrag op basis van het gemiddelde jaarverbruik. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van uurtarieven op basis van een door onze toezichthouder bepaalde methodiek. Deze prijzen geven geen garantie voor de toekomst. De daadwerkelijke kosten zullen op een later moment hoger of juist lager uitvallen, doordat de definitieve tarieven per uur en jouw verbruik onbekend zijn. Op jouw jaarafrekening worden de daadwerkelijke kosten per uur berekend en verrekend met jouw betaalde termijnbedragen.
Bereken je termijnbedrag
Ja, om een dynamisch energiecontract af te sluiten, heb je een slimme meter nodig. Een slimme meter houdt ieder moment van de dag jouw energieverbruik en teruggeleverde energie bij en stuurt deze gegevens door naar de netbeheerder. Zonder een slimme meter kun je dus geen dynamisch energiecontract afsluiten.
Meer informatie over een slimme meter
Bij een dynamisch energiecontract zijn de energietarieven afhankelijk van vraag en aanbod. Daardoor kan het soms voorkomen dat de prijs per 1 kWh sommige uren zelfs negatief is. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren op momenten waarop het hard waait én zonnig is. Dan wordt er veel groene stroom opgewekt waardoor er meer aanbod is dan vraag naar stroom. Ook bij een negatieve stroomprijs betaal je nog steeds energiebelasting en overheidsheffingen op het gebruik van elektriciteit.
Wat is een negatieve stroomprijs
Jouw energietarief is opgebouwd uit verschillende prijsonderdelen, denk aan de leveringskosten, de energiebelasting, de netbeheerkosten en de btw. Voor zowel vaste, variabele en dynamische energiecontracten zijn de energiebelastingtarieven en de netbeheerkosten hetzelfde. Heb je een dynamisch energiecontract? Dan zijn alleen de leveringskosten en de terugleveringskosten dynamisch.
Zo is een energierekening opgebouwd
Als je slimme meter in storing komt, sturen wij de klant een bericht. Is dit na een maand niet opgelost, dan wordt het contract op die datum omgezet naar een variabel energiecontract. Voor de tussenliggende periode wordt voor de jaarnota of eindnota het standaard (jaar)verbruik gebruikt. Het verbruik wordt lineair verdeeld over de periodes waarover wij niet of niet tijdig de informatie hebben ontvangen tegen de op die betreffende uren geldende tarieven.
De inkoopvergoeding is een vergoeding voor de inkoopkosten, administratiekosten en de kosten voor de Garantie van Oorsprong (GVO). GVO's zijn het bewijs dat de afgenomen stroom is opgewekt vanuit een duurzame energiebron in Nederland. Deze GVO's hebben een waarde en deze wordt meegenomen in de inkoopvergoeding. De inkoopvergoeding betaal je boven op de beursprijzen en kan voor stroom en gas verschillen. De hoogte van de inkoopvergoeding kan wijzigen. Een wijziging wordt minimaal 30 dagen van tevoren gecommuniceerd.
Ja, dat kan! Natuurlijk kun jij als bestaande klant ook een dynamisch energiecontract afsluiten. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. We helpen je graag.
Contact opnemen
Nee, klanten met een dynamisch energiecontract hoeven geen terugleverbijdrage te betalen, omdat de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk is aan de inkoopprijs op dat moment.
Kies voor een dynamisch energiecontract