header slimme meter pure energie

Alles over de slimme meter

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale energiemeter die automatisch je energieverbruik via je netbeheerder doorstuurt naar je energieleverancier. Je hoeft dus zelf geen meterstanden door te geven. Met een slimme meter kun je jouw energieverbruik eenvoudig inzien via de Pure Energie app. Verder ontvang je maandelijks een energierapport. Zo houd jij overzicht. Wel zo handig.

Header pure energie slimme meter aanvragen

Besparen met een slimme meter

Een slimme meter helpt je met het besparen van energie. Een slimme meter wordt dagelijks uitgelezen, mits je daar toestemming voor hebt gegeven. Goed inzicht in je energieverbruik zorgt voor energiebesparing!

Veelgestelde vragen over de slimme meter

Hoe weet ik of ik een slimme meter heb?

Een slimme meter heeft een digitaal scherm en een P1-poort, en kan vaak worden herkend aan het bouwjaar (2012 of later).

Hoe vaak worden de meterstanden van gas en elektriciteit bijgewerkt?

De actuele meetwaarden zijn afhankelijk van de frequentie van de slimme meter. Als je toestemming hebt gegeven om jouw slimme meter uit te lezen, dan is dit in de meeste gevallen voor stroom ieder kwartier en voor gas één keer per uur. De nieuwste slimme meters kunnen zelfs een hogere frequentie hebben.

Wat zijn de voordelen van een slimme meter?

Een slimme meter biedt gemak, inzicht en helpt je om bewuster met energie om te gaan. Met een slimme meter hoef je niet meer zelf je meterstanden door te geven. Zo kun jij je verbruik nóg beter inzien. Doordat je je verbruik goed kunt inzien, kom je later niet voor verrassingen te staan. 

Wel of geen slimme meter plaatsen?
Is een slimme meter verplicht?

Nee, je bent niet verplicht om een slimme meter te accepteren. Je mag de plaatsing weigeren of de meter laten installeren met de communicatiefunctie uitgeschakeld (dan wordt je verbruik niet automatisch doorgestuurd).

Is een slimme meter verplicht?
Mijn slimme meter heeft een storing, wat moet ik doen?

Neem contact op met je energieleverancier als je slimme meter een storing heeft. Zij pakken dit dan verder op met je netbeheerder. Werkt het display op je slimme meter helemaal niet? Dan kun je het beste het nationale storingsnummer bellen (0800-9009). 

Wie is mijn netbeheerder?
Kan ik een slimme meter uitzetten?

Ja, je kunt de automatische uitleesfunctie van de slimme meter uitzetten, maar dan moet je zelf je meterstanden blijven doorgeven. Bij Pure Energie kun je eenvoudig je meterstanden doorgeven via onze app of Mijn Pure Energie. Wil jij je slimme meter helemaal uitschakelen? Neem dan contact op met de netbeheerder.