Het TF-signaal verdwijnt: wat moet ik doen?
Per 1 juli 2021 is het Toonfrequent signaal (TF-signaal) uitgeschakeld. Het uitzetten van dit signaal heeft gevolgen voor het afrekenen tegen het dubbeltarief (normaal- en daltarief). Het is nu niet meer mogelijk om afgerekend te worden tegen het dubbeltarief tarief met een conventionele meter. Als je een conventionele meter met dubbel telwerk hebt wordt standaard het enkeltarief gehanteerd vanaf 1 juli 2021.
Wat is een TF-signaal?
Een TF-signaal is het signaal dat ervoor zorgt dat jouw dubbele conventionele meter op het juiste moment overschakelt naar het juiste telwerk. Op deze manier wordt energieverbruik tijdens daluren op het daltelwerk geregistreerd (dubbeltarief) en het verbruik tijdens piekuren op het normaaltelwerk (normaaltarief). Op onze website lees je meer informatie over piek- en daluren.
Het TF-signaal is uitgeschakeld
De benodigde techniek voor het versturen van een TF-signaal is kostbaar en verouderd. Deze wordt niet meer vernieuwd. Netbeheerders hebben geen signaal meer nodig om te voldoen aan de wettelijke netbeheerderstaken. Daarom hebben alle netbeheerders gezamenlijk besloten om niet meer te investeren in deze techniek en dus het TF-signaal uit te schakelen per 1 juli 2021.
Wat betekent het voor jou?
Bij klanten met een conventionele meter schakelt het telwerk van je meter niet meer automatisch tussen het normaal- en daltelwerk. Hierdoor zal je verbruik op het normaaltelwerk geregistreerd worden. Wij als energieleverancier hebben hier geen invloed op en zijn hierdoor genoodzaakt om af te rekenen tegen een enkeltarief. Zonder TF-signaal kun je alleen nog gebruik maken van een dubbeltarief als je een slimme meter hebt. Een slimme meter kan door de ingebouwde klok zelf van dal- naar normaaltarief schakelen.
Het dubbeltarief behouden
Je bent nog steeds niet verplicht om een slimme meter te accepteren, maar deze is wel noodzakelijk als je het dubbeltarief wilt blijven gebruiken. Een slimme meter heeft meerdere voordelen. Behalve dat je nooit meer zelf de meterstanden moet opnemen, weet je ook altijd zeker dat je jaarafrekening klopt. Indien je het dubbeltarief wilt blijven gebruiken, raden wij je aan om contact op te nemen met je netbeheerder.