Maandelijks Energierapport
Wat is het Maandelijks Energierapport?
We sturen maandelijks een energierapport om jou inzicht te geven in jouw energieverbruik en de kosten. Zo kun jij in één oogopslag zien of jouw verbruik is afgenomen of juist is toegenomen. We leggen uit hoe je zo'n energierapport afleest.
Energieverbruik per huishouden
Elke maand vergelijken we je stroom- en gasverbruik met het gemiddelde verbruik per type woning.
Controleer je termijnbedrag
De kosten in je energierapport vormen samen niet je energierekening of je termijnbedrag. Daarom raden we aan om regelmatig je verbruik te bekijken via Mijn Pure Energie en te controleren of je termijnbedrag nog past bij je energieverbruik.
Start direct met besparen
Er zijn genoeg bespaartips waarmee jij meteen de volgende maand mee aan de slag kan. Waar wacht je op?
Laat het ons weten
Veelgestelde vragen over het energierapport
Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jij jouw Maandelijks Energierapport van de voorgaande maand nog niet hebt ontvangen. Indien geen van onderstaande 5 redenen van toepassing is, adviseren we je om contact op te nemen met onze Klantenservice.
- Je hebt geen slimme meter of je slimme meter is niet op afstand uit te lezen
Indien je geen slimme meter hebt, kunnen we ook niet op afstand de meterstanden uitlezen. In dat geval ontvang je dus geen Maandelijks Energierapport. - Je meterstanden zijn nog niet uitgelezen
Omdat alle energieleveranciers tegelijkertijd de meterstanden proberen uit te lezen kan het zijn dat je netbeheerder een beetje moeite heeft met het verwerken van alle aanvragen. Het kan dus enkele dagen duren voordat we je meterstand binnen hebben. - We hebben niet je juiste e-mailadres
Wij hebben je Maandelijks Energierapport naar een e-mailadres gestuurd dat je niet meer in gebruik hebt. Log in op Mijn Pure Energie of de Pure Energie App om te zien welk e-mailadres wij van jou hebben. Geef meteen het juiste e-mailadres door als deze inderdaad niet correct blijkt te zijn. - We hebben nog niet over een volledige maand jouw verbruik kunnen meten
Dit kan wanneer je contract onlangs is ingegaan op dit adres en je contract is niet gestart op de eerste van de maand. Of wanneer je contract is beëindigd op een andere datum dan de 1e van de maand. - Er is sprake van een storing in de meter
Het kan zijn dat er sprake is van een storing in de meter. In veel gevallen is de storing al bekend bij de netbeheerder en zijn zij bezig om de storing te verhelpen, je zal dus nog even geduld moeten hebben. Helaas kunnen wij de storing niet verhelpen, dit zal je netbeheerder moeten doen. Wanneer we je meterstanden niet hebben kunnen uitlezen zal je minstens 2 maanden geen Maandelijks Energierapport van ons ontvangen, omdat er dan een begin- en een eindmeterstand ontbreekt.
In jouw Maandelijkse Energierapport kun je ook aflezen of jouw energieverbruik overeenkomt met het energieverbruik van een gemiddeld huishouden. Dit zijn huishoudens die elektriciteit én gas verbruiken, maar geen zonnepanelen hebben. Het kan zijn dat de vergelijking dus niet goed aansluit op jouw precieze persoonlijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp, zonnepanelen of een elektrische auto hebt dan is jouw verbruiksprofiel mogelijk sterk afwijkend van dat van een gemiddeld Nederlands huishouden.
Het kan zijn dat je totale kosten lager zijn dan de variabele energiekosten. Dit komt omdat je van de overheid een tegemoetkoming krijgt op je energierekening in de vorm van vermindering energiebelasting. Omdat stroom wordt gezien als een basisbehoefte, wordt over een deel van je verbruik geen belasting geheven. Of beter gezegd: je mag hierover een vast bedrag in mindering brengen.
In tegenstelling tot sommige andere energieleveranciers hebben wij ervoor gekozen om het verbruik van vorig jaar niet te corrigeren met graaddagen. Wij denken dat het verwarrend kan zijn wanneer je de overzichten naast elkaar legt en wij dit jaar (voor het voorgaande jaar) een ander verbruik tonen dan we vorig jaar hebben getoond in het Maandelijks Energierapport. Daarnaast houdt de graaddagenmethode geen rekening met het standaard verbruik dat een huishouden heeft bijvoorbeeld door te douchen of te koken. Hierdoor kan er, ons inziens, een vertekend beeld ontstaan.
Nee, het Maandelijks Energierapport is geen energierekening. Je betaalt gewoon je maandelijkse termijnbedrag. Pas bij de jaarafrekening verrekenen we je daadwerkelijke energieverbruik en de eventueel opgewekte energie.
Een slimme meter is niet verplicht, dat houdt in dat je een slimme meter mag weigeren. Alle huishoudens en kleine bedrijven krijgen de komende jaren een slimme meter aangeboden. De reden daarvoor is simpel: de energierekening is hierdoor veel nauwkeuriger, meterstanden worden automatisch doorgegeven en de gebruiker krijgt beter inzicht in het energieverbruik.
In jouw energierekening staan verschillende kostencomponenten. Sommige hiervan zijn afhankelijk van jouw verbruik (variabele leveringskosten), andere kostencomponenten staan vast, ongeacht jouw verbruik (vaste leveringskosten). In jouw maandelijkse energierapport rapporteren we specifiek over jouw variabele leveringskosten, de kosten waar jij invloed op hebt.