Hoe werkt de budgetmanager?
Pure Energie App en Mijn Pure EnergieVia onze Pure Energie App of Mijn Pure Energie kun je met behulp van onze budgetmanager zien of je termijnbedrag nog past bij je verbruik. Dat is handig, want zo weet jij precies of jij je termijnbedrag moet verhogen of misschien juist kunt verlagen. Maar hoe werkt het precies en welke kosten zitten hier allemaal bij in? Wij hebben alle begrippen en de meest gestelde vragen over ons termijnbedrag advies en de budgetmanager op een rijtje gezet.
De verschillende kosten in de budgetmanager
In de budgetmanager voor het termijnbedrag advies vind je 2 verschillende jaarlijkse kosten: namelijk je jaarbudget en de verwachte jaarkosten. Het jaarbudget is een optelsom van alle termijnbedragen die jij gedurende één afrekenperiode betaalt. De verwachte jaarkosten zijn een optelsom van wat je daadwerkelijk gaat betalen op basis van jouw daadwerkelijke verbruik.

De verschillende kosten in de budgetmanager voor het termijnbedrag advies
De verwachte jaarkosten zijn een optelsom van de verschillende kosten die je moet betalen voor het verbruiken van stroom en gas, namelijk:
- De vaste kosten op je energierekening, zoals de netbeheerkosten, overheidsheffingen, de vaste leveringskosten en de vermindering energiebelasting.
- De verbruikskosten. De verbruikskosten zijn een samenstelling van jouw verwachte verbruik en eventuele teruglevering. Dit noemen we ook wel het Standaard Jaar Verbruik (SJV). Het standaard jaar verbruik vragen we als energieleverancier op bij het C-AR (Centraal Aansluitingen Register). Dit gemiddelde verbruik berekenen ze op basis van het historische verbruik in jouw woning van de afgelopen drie tot vijf jaar.
Jouw Standaard Jaar Verbruik (SJV) verdelen we met verdeelsleutel over een contractjaar, waardoor we een verwacht verbruik per maand kunnen berekenen en dus ook jouw verwachte jaarkosten en de verwachte maandkosten. We gebruiken een verdeelsleutel voor je stroomverbruik per maand, omdat jouw stroomverbruik niet iedere maand het zelfde is.
Elke maand ontvangen wij van de netbeheerder de meterstanden waarmee we je verbruik in kaart kunnen brengen. Deze meterstanden overschrijven het Verwachte Jaar Verbruik (VJV), waardoor we nog beter jouw verwachte energieverbruik voor de komende maanden kunnen vaststellen. Het Verwachte Jaar Verbruik wordt gebaseerd op het verbruik wat wij als energieleverancier hebben geregistreerd van jouw woning. De budgetmanager wordt elke maand dat jouw afrekening dichterbij komt, hierdoor een stukje nauwkeuriger.
Verschillende contractperiodes
Handig om te weten: de periode van je energiecontract bepaalt niet altijd de looptijd van de berekening in het termijnbedrag advies. In sommige situaties kan het voorkomen dat de begin- en einddatum van je huidige energiecontract afwijkt van de periode waarin de budgetmanager de verwachte jaarkosten berekent. Bijvoorbeeld:
- Bij een verhuizing
Er is dan een ander verwacht verbruik van toepassing in jouw nieuwe woning ten opzichte van je oude woning. - Bij een contractwijziging
Bijvoorbeeld als je een lopend variabel energiecontract tussentijds verlengd met een vast energiecontract.
Hoe wordt het termijnbedrag advies berekend?
Eerst worden de door jou betaalde termijnbedragen (binnen de afrekenperiode) bij elkaar opgeteld. De som van die bedragen wordt afgetrokken van de verwachte jaarkosten. Wat er overblijft delen we door het aantal termijnbedragen dat je nog moet betalen tot de jaarafrekening. De uitkomst van deze som is het termijnbedrag advies. Die kan hoger of lager zijn dan je huidige termijnbedrag. We adviseren altijd om het door ons berekende termijnbedrag aan te houden zodat je bij de jaarafrekening waarschijnlijk niet hoeft bij te betalen.

Voorbeeld termijnbedrag advies met de budgetmanager
Na je aanmelding wordt het historische verbruik van jouw woning bij het C-AR opgevraagd. Indien dit historische verbruik hoger is dan de schatting die jij bij het aanmelden hebt gedaan, kan dus jouw Standaard Jaar Verbruik (SJV) hoger uitvallen. Hierdoor denken wij als energieleverancier dat jij als klant meer energie gaat verbruiken dan jij hebt ingevuld. Het termijnbedrag in de budgetmanager wordt nog wel weergegeven op basis van het geschatte verbruik dat jij als klant hebt ingevuld en dit kan dus resulteren in een hoge inschatting van de budgetmanager, waardoor je dus moet bijbetalen.
Wij blokkeren altijd de Budgetmanager en het termijnbedrag advies wanneer er een afrekening wordt opgemaakt.Terwijl jouw afrekening opgemaakt wordt, is de budgetmanager klaar en zal het komende jaar alvast worden getoond. Het komende jaar is natuurlijk geen representatie van de periode waarover jouw afrekening opgemaakt. Om verwarring te voorkomen is de budgetmanager dus tijdelijk niet beschikbaar.
De looptijd van het opmaken van jouw afrekening is afhankelijk van de te ontvangen informatie zoals de meterstanden van de netbeheerder. Dit kan variëren van een paar weken tot een maand of 2.
De volgende kosten worden meegenomen in de berekening: de vaste leveringskosten, netto teruglevering, de terugleverbijdrage, Vermindering Energiebelasting, Energiebelasting en de netbeheerkosten. Een eventuele korting op je energiecontract wordt niet meegerekend in de budgetmanager, omdat deze pas aan na een afrekenperiode wordt uitgekeerd.
Zodra we de meterstanden hebben ontvangen van jouw netbeheerder, overschrijven we jouw Standaard Jaar Verbruik met de daadwerkelijke meterstanden. Dit zorgt ervoor dat het termijnbedrag advies kan veranderen, bijvoorbeeld doordat je meer of minder energie hebt verbruikt dan we van te voren hebben ingeschat.
Ook kan het zijn dat er tussentijds kosten wijzigen op jouw energierekening. Denk aan de Energiebelasting of de netbeheerkosten. Dit soort wijzigingen worden meegenomen in je nieuwe termijnbedrag advies.
Een andere reden kan zijn dat je jaarbudget wijzigt door een nieuw termijnbedrag, maar dat de verwachte jaarkosten hetzelfde zijn gebleven. In dat geval wijzigt dan wel het jaarbudget ten opzichte van de verwachte jaarkosten, waardoor het termijnbedrag advies kan wijzigen.
De budgetmanager houdt bij het berekenen van een advies rekening met de periode tussen de start- en einddatum van jouw contract. Daarnaast betaal je 12 maanden een termijnbedrag, de afrekenperiode. Het kan zijn dat jouw afrekenperiode korter is dan 12 maanden en dus verschilt met de contractperiode. Bijvoorbeeld omdat je bent verhuisd of omdat je tussentijds je variabel contract hebt omgezet naar een vast contract. De budgetmanager zal in dat geval zijn periode vergroten en rekening houden tot de eerstvolgende afrekening.
Als jouw verlenging een stijging heeft in het contracttarief ten aanzien van jouw huidige contracttarieven, dan betekent dit dat de budgetmanager hier rekening mee gaat houden. Het zou kunnen zijn dat je dan moet bijbetalen. Als jouw verlenging een daling heeft in het contracttarief ten aanzien van jouw huidige contracttarieven, dan zal je mogelijk geld terug kunnen verwachten.
Heb je nog vragen over de budgetmanager?
Heb je toch nog vragen over de budgetmanager en het termijnbedrag advies? Neem dan contact op met team Klantgeluk. We helpen je graag.