Meterstanden doorgeven: hoe en wanneer?

Meterstanden doorgeven in 3 stappen

Je meterstanden doorgeven kun je zelf makkelijk regelen via onze app of Mijn Pure Energie. Om jouw energieverbruik zo goed mogelijk af te rekenen, hebben we je meterstanden nodig. Zodra het tijd is om je meterstanden door te geven, ontvang je hierover een e-mail of brief. Tot die tijd hoef je niets te doen. Heb je een slimme meter? Dan worden je meterstanden automatisch doorgegeven.

Hoe moet ik meterstanden doorgeven?

Je meterstanden doorgeven kan op verschillende manieren. Het doorgeven van je meterstanden kan eenvoudig en snel via Mijn Pure Energie en onze app onder ‘meterstanden’ of via een speciaal formulier op onze website. In deze video leggen we je uit hoe meterstanden doorgeven werkt: 

Hoe moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Wanneer meterstanden doorgeven?

Het kan voorkomen dat we je meerdere keren per contractjaar vragen de meterstanden door te geven. Dat kan verschillende redenen hebben.

Bij een jaar- of eindafrekening

Bij een jaar- of eindafrekening

Aan het eind van een contractjaar of als je energiecontract afloopt, hebben we je meterstanden nodig. Daarmee kunnen we je verbruik zo goed mogelijk afrekenen en berekenen of je nog moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt.

Bij de start van een nieuw contract

Bij de start van een nieuw contract

Zodra je een nieuw energiecontract afsluit vragen we je om de begin meterstanden door te geven. Deze meterstanden gebruiken we 12 maanden later voor het opmaken van je jaar- of eindafrekening.

Als je verhuist

Als je verhuist

Ga je verhuizen en wil jij je energiecontract verhuizen? Dan vragen we je om de meterstanden van je oude en nieuwe huis door te geven. Met de meterstanden van het oude adres maken we een eindafrekening en de meterstanden van je nieuwe adres gebruiken we als beginstand voor de jaarafrekening.

Bij een tariefswijziging

Bij een tariefswijziging

Het kan voorkomen dat bepaalde tariefcomponenten, zoals de energiebelasting of netbeheerkosten, tussentijds wijzigen. Of dat je een variabel energiecontract hebt, waardoor je tarieven tussentijds kunnen wijzigen. Bij dit soort wijzigingen vragen we je om tussentijds je meterstanden door te geven, om ervoor te zorgen dat je verbruik tegen het juiste tarief afgerekend wordt.

Hulp bij meterstanden aflezen

Er zijn verschillende meters, maar toch werkt het meterstanden aflezen in alle gevallen bijna hetzelfde. Hoe je de meterstanden precies moet aflezen hangt af van welke meter je hebt. Wij hebben de verschillende meters en de manier waarop je deze moet aflezen op een rijtje gezet.

Meterstanden aflezen Meterstanden aflezen

Meterstanden slimme meter doorgeven

Heb je een slimme meter? Dan hoef je geen meterstanden door te geven. Een slimme meter geeft jouw meterstanden automatisch door aan de netbeheerder als dat nodig is. Wel kan het voorkomen dat jouw slimme meter in storing staat. Dan vragen we je ook de meterstanden door te geven.

Meterstanden doorgeven Pure Energie

Klanten van Pure Energie kunnen eenvoudig hun meterstanden doorgeven via Mijn Pure Energie of onze app. Je ontvangt vanzelf een bericht als het tijd is om je meterstanden door te geven. Kom je er niet uit? Dan kun je ook je meterstanden telefonisch aan ons doorgeven.

Geschreven door
Tess
Tess Content Marketeer