Energiecontract opzeggen header Pure Energie v2

Energiecontract opzeggen

Wat jammer dat je jouw energiecontract bij Pure Energie wilt opzeggen. Mede dankzij jou zorgen we er namelijk voor dat er meer groene stroom in Nederland wordt opgewekt. Hierdoor worden we steeds minder afhankelijk van fossiele brandstof. Ga je verhuizen? Dan hoef je jouw contract niet op te zeggen. Een adreswijziging is voldoende. Wanneer je wel je energiecontract moet opzeggen lees je op deze pagina.

Moet ik mijn energiecontract opzeggen?

 Hou er wel rekening mee dat wij een opzegvergoeding in rekening kunnen brengen als je je contract beëindigt vóór de einddatum die we samen hebben afgesproken. De hoogte van deze eventuele opzegvergoeding kun je berekenen in jouw klantportaal of opvragen door te bellen naar 088-1013000.

Energiecontract opzeggen kolommen verhuizen Pure Energie

Ik ga verhuizen

Als je gaat verhuizen en je jouw contract meeverhuisd, dan hoef je niet op te zeggen. Je kunt je verhuizing tot 2 weken van tevoren doorgeven via het verhuisformulier of via Mijn Pure Energie.

Mijn Pure Energie
Energiecontract opzeggen kolommen verlengen Pure Energie

Ik wil verlengen

Als je wilt verlengen hoef je jouw contract niet op te zeggen. Wij regelen jouw verlenging. Wil je advies over je verlenging? Bel dan naar 088-1013000. We helpen je natuurlijk graag.

Verlengen
Energiecontract opzeggen kolommen overstappen Pure Energie

Ik ga overstappen

Je nieuwe energieleverancier regelt je opzegging als je gaat overstappen. Twijfel je of overstappen wel verstandig is? Bekijk dan onze tips bij het vergelijken.

Naar de tips
Energiecontract opzeggen kolommen opzeggen Pure Energie

Ik wil opzeggen

Wil je toch je energiecontract bij ons opzeggen? Vul dan het opzegformulier in. Ligt de opzegdatum na de einddatum van jouw contract? Dan wordt jouw contract omgezet naar een variabel contract.

Opzeggen
Energiecontract opzeggen opzegvergoeding Pure Energie

Energiecontract opzeggen: opzegvergoeding

Beëindig je een vast contract vóór de einddatum? Dan kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. De hoogte verschilt per situatie. Heb je een energiecontract dat na 1 juni 2023 is gestart? Dan kun je in Mijn Pure Energie of de Pure Energie App eenvoudig een indicatie van je opzegvergoeding met het bijbehorende referentieproduct aanvragen. Ga in je account naar 'Contracten', kies 'Bekijk kostenopbouw' en open 'Opzegvergoeding' om de indicatie aan te vragen. Let op: je vraagt de opzegvergoeding apart aan voor stroom en gas.

Referentietarieven

Bekijk hier de referentietarieven voor consumenten en zakelijke klanten voor een vast contract van 1 jaar.

Referentieproduct consument 1 jaar

Referentieproduct zakelijk 1 jaar

Opzegformulier

pure energie medewerkers tim klantgeluk

Tim

Medewerker Klantgeluk

Opzegformulier

Vul de onderstaande gegevens in

Ga je verhuizen, overstappen of wil je verlengen? Dan hoef je jouw contract niet op te zeggen. Bekijk dan de informatie in de kolommen hierboven.

Let op: als je je energiecontract opzegt voor de einddatum, dan kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. Je kunt dit controleren op Mijn Pure Energie of door te bellen naar 088-1013000.

pure energie medewerkers tim klantgeluk

Tim

Medewerker Klantgeluk

Pure Energie reviews

8.5/10 KlantenVertellen.nl
4229 mensen 92 % beveelt ons aan.
Klanten vertellen Klanten vertellen
Voor het terugvorderen van mde BTW op mijn Sigenstor batterij moest het contract in naam omgezet worden naar mijn partner. Eerst kon dat alleen door het contract te beëindigen maar dat werd toch opgelost. Goede gesprekken, geen gezucht. Verder alles prima daar.
Ik voel me gehoord 10
Henk van Schilt, Soest 28 augustus 2025
Klantvriendelijk en aanpassing naar hybride contract werd geregeld.
Prima energieleverancier die zich inzet voor Nederlandse groene energie 10
Miriam, Joppe 14 augustus 2025
Bij aanmelding goede en snelle service, helder contract, fijne telefonische communicatie.
Goede en snelle service 10
Marice, Maarssen 5 juni 2025
Elke maand een overzicht van jouw verbruik. Dat helpt om mijn eigen verbruik te organiseren. Zeker als je zonnepanelen op jouw dak hebt liggen, een op elektriciteit auto rijdt en airco's hebt hangen. En alleen energie uit natuurlijke bronnen.
De groenste en inzichtelijkste leverancier. 10
Jacques, Loon op Zand 25 september 2025
Makkelijk om over te stappen en een duidelijk overzicht in de app. Twee keer contact gehad met de klantenservice en beide keren erg vriendelijk en goed geholpen. Enige wat ik graag nog toegevoegd zou zien is een manier om te vergelijken met vergelijkbare gasloze huishoudens. (Zeker aangezien mijn eigen verbruikgegevens niet bekend zijn van vorig jaar)
Prima! 10
Puck, Tilburg 19 september 2025
Door gasloos zijn slechts aantal maand aangesloten geweest. Toch was periode van begin tot eind goed afgewikkeld. Dynamisch tarief makkelijk opzegbaar. Bedankt!
Kort aangesloten geweest: zeer vriendelijke service! 10
Evert, Bedum 3 december 2025
Zeer tevreden over Pure Energie ! 2 maanden geleden hebben ze mij prima geholpen met de oplossing van een probleem. Bereikbaarheid ook goed.
Duidelijke en betaalbare leverancier 10
Marcel , Amsterdam 15 oktober 2025
De verhuizing liep ongelooflijk goed.
Hoefde niets te doen is allemaal gladjes verlopen.
Alles direct afgehandeld,en kon met het nieuwe contract zelfde voorwaarden als het oude gewoon verder gaan.
Pure Energie heeft al mijn zorgen weg genomen.
CHAPEAU
Pas verhuisd,Pure Energie is mee verhuisd TOP ZONDER ZORGEN 10
Dick, Boxtel 6 november 2025
Doen wat ze beloven. Zijn telefonisch goed bereikbaar. App is ok.

Op dit moment geen enkele reden om over te stappen naar een andere leverancier
Betrouwbaar en voorspelbaar 10
Paul , Enkhuizen 25 november 2025
Hele goede ervaringen met Pure Energie. Als je belt wordt je gelijk geholpen en is degene zaakdeskundig, ook bij complexe vragen.
Bij Pure Energie staan duurzaamheid en klantvriendelijkheid centraal. 10
Jeroen , Ede 20 september 2025

Veelgestelde vragen over het opzeggen van je energiecontract

Wat is de opzegtermijn van mijn energiecontract?

Wil je overstappen naar een andere energieleverancier? Of ga je verhuizen? Dan krijg je te maken met de opzegtermijn van je energiecontract. Deze opzegtermijn vind je in je energiecontract, maar we hebben er ook een blog over geschreven.

Meer informatie
Ik ga verhuizen, moet ik mijn contract opzeggen?

Nee, je hoeft jouw contract niet op te zeggen als je gaat verhuizen. Vul hiervoor het verhuisformulier in. Klanten van Pure Energie kunnen het energiecontract meeverhuizen naar het nieuwe adres. Geef uiterlijk 2 weken voor de verhuizing je nieuwe adres door via Mijn Pure Energie. Heb je een slimme meter? Dan lezen we de meterstanden uit op de datum van de sleuteloverdracht. Klanten met een conventionele meter ontvangen van ons een e-mail met daarin de vraag om de meterstanden van het oude adres en de meterstanden van het nieuwe adres door te geven.

Vervolgens ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van je oude adres én een nieuw termijnbedrag voor je nieuwe adres. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik van de voorgaande bewoners van je nieuwe woning. Indien dit termijnbedrag volgens jou niet voldoende is, kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice.

Hoe lang van tevoren moet ik mijn energiecontract opzeggen?

Heb je een variabel of een dynamisch energiecontract? Dan kun jij jouw energiecontract dagelijks opzeggen. Bij een vast energiecontract werkt het anders. Het beste moment om over te stappen en je energiecontract op te zeggen is dan aan het einde van je contract met een vaste looptijd. Je hoeft dan niet zelf je energiecontract op te zeggen als je overstapt naar een andere energieleverancier. Jouw nieuwe energieleverancier regelt dan de overstap. 

Lees meer over hoe lang van tevoren overstappen
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract in verband met emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.

Contact opnemen
Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?

Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaal gesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.

Krijg ik een boete als ik te vroeg overstap?

Met een variabel energiecontract kun je altijd je energiecontract opzeggen, wanneer je wilt. Als je een vast energiecontract tussentijds wilt beëindigen, kan het zijn dat je een opzegboete voor energie moet betalen. Controleer daarom altijd goed de einddatum van je huidige energiecontract als je van energieleverancier wilt veranderen.

Meer lezen over de overstapboete
Hoe kun je overstappen zonder een opzegvergoeding te betalen?

Je kunt natuurlijk ook overstappen van energie zonder opzegvergoeding. Het beste moment om over te stappen is aan het einde van je contract met een vaste looptijd of als je een variabel contract hebt. Je kunt ook overstappen na de einddatum van je vaste contract. Vaak wordt je contract dan automatisch overgezet naar een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stap jij over naar Pure Energie? Dan houden wij altijd rekening met jouw eventuele opzegtermijn bij je oude energieleverancier. Zo voorkomen we dat jij een opzegvergoeding moet betalen.