Energiecontract opzeggen header Pure Energie v2

Energiecontract opzeggen

Wat jammer dat je jouw energiecontract bij Pure Energie wilt opzeggen. Mede dankzij jou zorgen we er namelijk voor dat er meer groene stroom in Nederland wordt opgewekt. Hierdoor worden we steeds minder afhankelijk van fossiele brandstof. Ga je verhuizen? Dan hoef je jouw contract niet op te zeggen. Een adreswijziging is voldoende. Wanneer je wel je energiecontract moet opzeggen lees je op deze pagina.

Moet ik mijn energiecontract opzeggen?

 Hou er wel rekening mee dat wij een opzegvergoeding in rekening kunnen brengen als je je contract beëindigt vóór de einddatum die we samen hebben afgesproken. De hoogte van deze eventuele opzegvergoeding kun je berekenen in jouw klantportaal of opvragen door te bellen naar 088-1013000.

Energiecontract opzeggen kolommen verhuizen Pure Energie

Ik ga verhuizen

Als je gaat verhuizen en je jouw contract meeverhuisd, dan hoef je niet op te zeggen. Je kunt je verhuizing tot 2 weken van tevoren doorgeven via het verhuisformulier of via Mijn Pure Energie.

Mijn Pure Energie
Energiecontract opzeggen kolommen verlengen Pure Energie

Ik wil verlengen

Als je wilt verlengen hoef je jouw contract niet op te zeggen. Wij regelen jouw verlenging. Wil je advies over je verlenging? Bel dan naar 088-1013000. We helpen je natuurlijk graag.

Verlengen
Energiecontract opzeggen kolommen overstappen Pure Energie

Ik ga overstappen

Je nieuwe energieleverancier regelt je opzegging als je gaat overstappen. Twijfel je of overstappen wel verstandig is? Bekijk dan onze tips bij het vergelijken.

Naar de tips
Energiecontract opzeggen kolommen opzeggen Pure Energie

Ik wil opzeggen

Wil je toch je energiecontract bij ons opzeggen? Vul dan het opzegformulier in. Ligt de opzegdatum na de einddatum van jouw contract? Dan wordt jouw contract omgezet naar een variabel contract.

Opzeggen
Energiecontract opzeggen opzegvergoeding Pure Energie

Energiecontract opzeggen: opzegvergoeding

Als je een vast energiecontract hebt en deze voor het einde van de contractdatum wil beëindigen, kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. De hoogte van deze opzegvergoeding verschilt per situatie. Klanten met een energiecontract waarvan de startdatum na 1 juni 2023 is, kunnen via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App een indicatie voor de opzegvergoeding met bijbehorend referentie product aanvragen.

Opzegformulier

Tim

Tim

Medewerker Klantgeluk

Opzegformulier

Vul de onderstaande gegevens in

Ga je verhuizen, overstappen of wil je verlengen? Dan hoef je jouw contract niet op te zeggen. Bekijk dan de informatie in de kolommen hierboven.

Let op: als je je energiecontract opzegt voor de einddatum, dan kan het zijn dat je een opzegvergoeding moet betalen. Je kunt dit controleren op Mijn Pure Energie of door te bellen naar 088-1013000.

Tim

Tim

Medewerker Klantgeluk

Pure Energie reviews

8.5/10 KlantenVertellen.nl
4186 mensen 92 % beveelt ons aan.
Klanten vertellen Klanten vertellen
Sinds 1 januari een dynamisch contract bij pure energie.
Vanaf het punt van aanmelden, snelle reactie, duidelijke info wat ik kan verwachten en de vervolgstappen die in het traject genomen gaan worden.
Levering per 1 januari prima, app is duidelijk vrijwel altijd bereikbaar ( 1x onderhoud geweest) tarieven en verbruik zijn erg inzichtelijk per uur, dag, maand jaar wat ook geld voor de teruglevertarieven.
Eenmaal een vraag gesteld per mail aan de klantenservice ( heet daar klantvreugde) en direct dezelfde dag bericht.
Negatieve dingen? Ik kan het niet bedenken
Overzichtelijk, snel in reactie, duidelijke prijsopbouw 9
Fred, Hoogerheide 27 februari 2025
Geen omslachtige vragen; lekker vlot door de aanmelding heen. Goed bereikbare klantenservice en soepel in het aanpassen van het contract.
Snelle intake en goede klantenservice 10
Marco, Koudekerke 8 februari 2025
Uitstekende klantenservice en enorm goed geholpen. Fijn om ook inzicht te hebben in de app
Erg blij mee 10
Anne, Deventer 10 februari 2025
Bij aanmelding goede en snelle service, helder contract, fijne telefonische communicatie.
Goede en snelle service 10
Marice, Maarssen 5 juni 2025
Zie omschrijving. Blije klant!
Laagdrempelig bereikbaar en transparant 10
Sjoerd, Gemeente Venlo 7 maart 2025
Makkelijk en snelle aanmelding voor een goede prijs. aanrader!
Snelle en makkelijke aanmelding 9
Marnette Oosterwijk, ARNHEM 29 april 2025
Zeer hulpvaardige klantenservice en de steeds verse stroom :-)
Heel fijne groene energieleverancier. 10
Eduard Dirkzwager, AMSTERDAM 7 februari 2025
Ik ben ɓlij met een energieleverancier die groen is.
Overgang naar Pure Energie is vlekkeloos verlopen. 10
Tiny De Groot, Maartensdijk 9 april 2025
Goede service. Heel handig dat je via een app alles inzichtelijk hebt en ook bijvoorbeeld je maandbedrag kan aanpassen.
Erg tevreden 9
Brenda , Hengelo 15 maart 2025
Wat ik fijn vind: Pure energie heeft een telefoonnummer. Als je belt krijg je onmiddellijk iemand aan de lijn. Iedere maand word een overzicht gestuurd van je energieverbruik. En last but not least Pure energie verkoopt duurzaam opgewekte energie.
Zeer klantvriendelijk bedrijf dat duurzame energie verkoopt 10
Arielle, Amsterdam 23 mei 2025

Veelgestelde vragen over het opzeggen van je energiecontract

Ik ga verhuizen, moet ik mijn contract opzeggen?

Nee, je hoeft jouw contract niet op te zeggen als je gaat verhuizen. Vul hiervoor het verhuisformulier in. Klanten van Pure Energie kunnen het energiecontract meeverhuizen naar het nieuwe adres. Geef uiterlijk 2 weken voor de verhuizing je nieuwe adres door via Mijn Pure Energie. Heb je een slimme meter? Dan lezen we de meterstanden uit op de datum van de sleuteloverdracht. Klanten met een conventionele meter ontvangen van ons een e-mail met daarin de vraag om de meterstanden van het oude adres en de meterstanden van het nieuwe adres door te geven.

Vervolgens ontvang je binnen 6 weken een eindafrekening van je oude adres én een nieuw termijnbedrag voor je nieuwe adres. Dit termijnbedrag wordt berekend op basis van het gemiddelde verbruik van de voorgaande bewoners van je nieuwe woning. Indien dit termijnbedrag volgens jou niet voldoende is, kun je hiervoor contact opnemen met onze klantenservice.

Hoe lang van tevoren moet ik mijn energiecontract opzeggen?

Heb je een variabel of een dynamisch energiecontract? Dan kun jij jouw energiecontract dagelijks opzeggen. Bij een vast energiecontract werkt het anders. Het beste moment om over te stappen en je energiecontract op te zeggen is dan aan het einde van je contract met een vaste looptijd. Je hoeft dan niet zelf je energiecontract op te zeggen als je overstapt naar een andere energieleverancier. Jouw nieuwe energieleverancier regelt dan de overstap. 

Lees meer over hoe lang van tevoren overstappen
Ik ga emigreren, wat gebeurt er met mijn energiecontract?

Het energiecontract kan niet worden meegenomen naar het buitenland, omdat Pure Energie alleen opwekt en levert binnen Nederland. Daarom is het aannemelijk dat jouw energiecontract wordt opgezegd. Indien je een lopend contract hebt, is er een kans dat je een opzegvergoeding moet betalen. Voor vragen over het opzeggen van je energiecontract in verband met emigratie neem dan contract op met onze afdeling Klantgeluk.

Contact opnemen
Hoe kan ik mijn contract overzetten in het geval van een overname?

Het is niet meer mogelijk om je contract over te zetten in het geval van een overname. In dit geval moet je jouw contract opzeggen. Normaal gesproken is er sprake van een opzegboete als het vaste contract voortijdig wordt opgezegd, maar deze opzegboete komt te vervallen als wij een nieuwe aanmelding ontvangen op het betreffende adres van de nieuwe bewoners. De startdatum van het nieuwe contract en de einddatum van jouw contract moeten dan wel aansluiten.

Krijg ik een boete als ik te vroeg overstap?

Met een variabel energiecontract kun je altijd je energiecontract opzeggen, wanneer je wilt. Als je een vast energiecontract tussentijds wilt beëindigen, kan het zijn dat je een opzegboete voor energie moet betalen. Controleer daarom altijd goed de einddatum van je huidige energiecontract als je van energieleverancier wilt veranderen.

Meer lezen over de overstapboete
Hoe kun je overstappen zonder een opzegvergoeding te betalen?

Je kunt natuurlijk ook overstappen van energie zonder opzegvergoeding. Het beste moment om over te stappen is aan het einde van je contract met een vaste looptijd of als je een variabel contract hebt. Je kunt ook overstappen na de einddatum van je vaste contract. Vaak wordt je contract dan automatisch overgezet naar een variabel contract voor onbepaalde tijd. Stap jij over naar Pure Energie? Dan houden wij altijd rekening met jouw eventuele opzegtermijn bij je oude energieleverancier. Zo voorkomen we dat jij een opzegvergoeding moet betalen.