Ik kan mijn energierekening niet betalen

Hoe kan ik dit oplossen?

Door het stijgen van de energieprijzen is de energierekening voor veel huishoudens een stuk hoger geworden. Vooral huishoudens met lagere inkomens en slecht geïsoleerde woningen zullen hier veel last van hebben. Het kan natuurlijk gebeuren dat je de energierekening niet (op tijd) kunt betalen.

Wat moet je doen als je je energierekening niet kunt betalen?

Wat gebeurd er als je je energierekening niet kunt betalen? Als je een energierekening niet op tijd betaalt, ontvang je eerst een betalingsherinnering van je energieleverancier. Deze moet je in de meeste gevallen binnen 2 weken betalen. Als het niet lukt om je energierekening tijdig te betalen, kun je het beste zo snel mogelijk contact opnemen met je energieleverancier om:

  • Een betalingsregeling te treffen;
  • Aan te geven dat je een schuldhulpverlener hebt;
  • Een bewijs aan te leveren dat er sprake is van ernstige gezondheidsrisico’s.

Als je geen contact opneemt mag jouw energieleverancier overgaan tot het overdragen van je gegevens aan de gemeente om een schuldhulpverleningstraject te starten. Dit kun je doen om tot een oplossing te komen:

1. Neem contact op met je energieleverancier

Wanneer je een van deze facturen een keer niet (tijdig) betaalt dan treedt ons incassoproces in werking. Als het niet lukt om je achterstand in één keer te betalen, kun je het beste tijdig contact opnemen met je energieleverancier. Vaak kun je in overleg met je energieleverancier een betalingsregeling treffen.

2. Meld je aan bij een schuldhulpverlener

Lukt het niet om met je energieleverancier een betalingsregeling te treffen, meld je dan aan bij een schuldhulpverlener. Een schuldhulpverlener kan je helpen om een schuld bij een energieleverancier te betalen. Doe dit voor de datum die staat vermeld op de betalingsherinnering. Op de website van Het Juridisch Loket staat uitgelegd hoe je schuldhulpverlening kunt aanvragen.

3. Neem opnieuw contact op met je energieleverancier

Als je bent aangemeld bij een schuldhulpverlener, ontvang je hiervan een bewijs. Stuur dit bewijs zo snel mogelijk naar je energieleverancier. Zolang een schuldhulpverlener nog in de beslissingsfase zit, mag een energieleverancier jouw energiecontract niet beëindigen.

Maatregelen tegen energiearmoede

Het kabinet neemt verschillende maatregelen om energiearmoede tegen te gaan. De overheid stelt 150 miljoen euro ter beschikking aan gemeenten, die in buurten waar veel energiearmoede voorkomt, gericht aan de slag kunnen gaan. Dit kan bijvoorbeeld door het uitdelen van tegoedbonnen waarmee bewoners energiebesparende producten kunnen kopen.

Wijziging energiebelasting

Een groot deel van jouw energierekening bestaat uit energiebelasting. Om de stijgende energieprijzen te verminderen, past het kabinet de belastingtarieven voor consumenten en MKB aan per 1 januari 2022. Een huishouden met een gemiddeld gas- en stroomverbruik betaalt hierdoor jaarlijks circa € 400,- euro minder aan belasting. Onze experts leggen in een ander artikel over Energiebelasting uit wat dit voor jou betekent.

Mogen wij je helpen?

Kom je er niet helemaal uit en lijkt het er op dat jij je energierekening niet (op tijd) kunt betalen? Neem dan contact op met afdeling Klantgeluk. We kijken dan samen met jou naar een mogelijke oplossing.

Kom in contact voor een oplossing Kom in contact voor een oplossing