• Zekerheid over je energietarief voor 1 jaar
  • Energietarieven onder het prijsplafond
  • 100% Groene stroom uit Nederland

Wat is een termijnbedrag?

Voorschot op je energierekening

Het termijnbedrag energie is een maandelijks voorschot dat je betaalt voor energie. Je betaalt altijd maandelijks het vaste termijnbedrag aan jouw energieleverancier. Het maakt dus niet uit hoeveel stroom en gas je die maand verbruikt, want aan het eind van een contractjaar wordt berekend hoeveel energie je hebt verbruikt. Het termijnbedrag is dus een voorschot op je energierekening.

Termijnbedrag berekenen

Een termijnbedrag berekenen hoef je gelukkig niet zelf te doen. Dat doen wij voor je! Je termijnbedrag is gebaseerd op je energieverbruik van het afgelopen jaar. Zodra je een jaarafrekening ontvangt, wordt ook je termijnbedrag voor het volgende contractjaar opnieuw berekend. Dit doen we op basis van de nieuwe verbruiksgegevens van jouw woning en de actuele energietarieven.

Het kan dus zijn dat je termijnbedrag wordt verhoogd. Bijvoorbeeld als na één contractjaar blijkt dat je energietarief en/of je energieverbruik is gestegen. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat je termijnbedrag lager wordt. Bijvoorbeeld omdat de energieprijzen zijn gedaald of omdat je energiebesparende maatregelen hebt getroffen. Je termijnbedrag berekenen we dus jaarlijks, maar in de volgende situaties kan je termijnbedrag ook veranderen.

Je termijnbedrag energie uitgelegd | Pure Energie

Je stapt over van energieleverancier

Wanneer je een energiecontract afsluit bij Pure Energie baseren we je termijnbedrag op het bedrag wat we ontvangen bij je aanmelding. We controleren via de netbeheerder het door jouw aangeleverde verbruik met je historische verbruik. Hiermee kijken we of je verbruik overeenkomt met je verbruik over de afgelopen 3 jaar. We passen het door jouw gekozen termijnbedrag alleen aan indien uit deze controle blijkt dat je verbruik in werkelijkheid veel hoger ligt. Dit doen we om te voorkomen dat je moet bijbetalen op je jaarrekening. 

Termijnbedrag verhuizing

Bij een verhuizing berekenen we je termijnbedrag energie op basis van het verbruik van de vorige bewoner. Je verbruik wordt grotendeels bepaald door het type woning waarin je woont, maar ook door het aantal bewoners. Het kan dus zijn dat je jouw termijnbedrag tussendoor kunt aanpassen als blijkt dat je verbruik niet overeenkomt met de vorige bewoners.

Termijnbedrag nieuwbouwwoning

Verhuis je naar een nieuwbouwwoning? Dan kijken we niet naar het historische verbruik, maar naar de type woning en de grootte van een huishouden. Zo kunnen we een realistische schatting maken van jouw gemiddelde energieverbruik en op basis daarvan het termijnbedrag vaststellen.

Termijnbedrag aanpassen

Je termijnbedrag kun je vinden in je energiecontract. Uiteraard kun je altijd je termijnbedrag wijzigen als blijkt dat jouw verbruik niet past bij je termijnbedrag. Dit kun je zelf doen via Mijn Pure Energie of onze Pure Energie App. Onze adviseurs kunnen het historische verbruik van een woning van de afgelopen 3 jaar inzien. Het termijnbedrag wordt dan berekend op basis van het historische verbruik van je woning. 

Voor het opstellen van de jaarafrekening wordt het werkelijke energieverbruik vergeleken met het van tevoren geschatte verbruik. Het kan zijn dat je teveel of te weinig hebt betaald. Je ontvangt of betaalt dat verschil bij de eind- of jaarafrekening. Wanneer je denkt dat je maandelijks structureel teveel of te weinig betaalt, is het slim om je vaste termijnbedrag aan te passen. 

Controleer je termijnbedrag

Met onze budgetmanager houd jij grip op je termijnbedrag. Je vindt hem in onze app of via Mijn Pure Energie. Dankzij de budgetmanager kun jij zien of je termijnbedrag nog past bij je daadwerkelijke verbruik. Dat is handig, want zo weet jij precies of jij je termijnbedrag moet verhogen of misschien juist kunt verlagen.

Waarom een termijnbedrag?

Een vast termijnbedrag zorgt ervoor dat je weet waar je aan toe bent en hoeveel je per maand voor energie moet betalen. Om te voorkomen dat je aan het eind van een contractjaar in één keer alle verbruikte energie moet betalen, bestaat de term termijnbedrag. Je energieverbruik is niet alle maanden in het jaar hetzelfde. In de zomermaanden verbruik je ongetwijfeld minder energie dan in de wintermaanden. Je termijnbedrag wordt berekend op basis van je gemiddelde jaarverbruik en niet per seizoen. Dat zou betekenen dat je in de winter veel meer voor energie betaalt dan in de zomer. Met een maandelijks termijnbedrag weet je waar je aan toe bent en worden grote verschillen in de maandelijkse kosten voorkomen.

Verdeling energieverbruik in Nederland
Waarom gaat mijn termijnbedrag omhoog terwijl ik een vast contract heb?

Je termijnbedrag is een voorschot en staat niet vast in je contract. Wat wel vaststaat, zijn de tarieven voor energie zonder energiebelasting (de 'kale leveringstarieven'), onze vaste leveringskosten en eventuele kortingen.

Er zijn ook variabele kosten die elk jaar kunnen veranderen, zelfs bij een vast contract. Dit kan een reden zijn dat je termijnbedrag verandert, ook al heb je een vast contract.

Een andere reden kan zijn dat je verbruik is veranderd ten opzichte van vorig jaar. Wij berekenen je termijnbedrag elk jaar opnieuw, rekening houdend met de tarieven in je (nieuwe) contract en het verwachte verbruik op jouw adres.


Lees meer over je energierekening
Hoe bepalen jullie mijn nieuwe termijnbedrag?

Het termijnbedrag is berekend op basis van jouw verbruik. Als klant van Pure Energie proberen we je termijnbedrag nauwkeurig vast te stellen, zodat je van tevoren precies weet hoeveel je gaat betalen. Hiervoor gebruiken we de historische verbruiksgegevens van jouw woning. Dit is het energieverbruik op jouw adres over de afgelopen 3 tot 5 jaar. Dit verbruik noemen wij het Standaard Jaarverbruik (SJV).


Meer informatie
Hoe bepalen jullie mijn geschatte verbruik?

Het verbruik van jouw woning wordt geregistreerd in het Centraal Aansluitingen Register (C-AR). Hierin staat het gemiddelde verbruik van jouw woning in de afgelopen drie tot vijf jaar. Op basis hiervan bepalen we jouw geschatte verbruik gedurende je contract.

Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?

Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website berekent, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die vanuit de netbeheerder aan ons worden doorgegeven. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je een zwaardere aansluiting hebt dan normaal. In dat geval kunnen de netbeheerkosten hoger zijn dan wij van tevoren voor je hebben berekend. Ook kan het zijn dat je bij een berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt ingecalculeerd, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Ja, je kunt je termijnbedrag naar boven of beneden wijzigen. Hierbij houden we wel rekening met je energiekosten en daadwerkelijke verbruik om te voorkomen dat je later moet bijbetalen. Let er wel op dat je termijnbedrag realistisch is. Log regelmatig in op Mijn Pure Energie om te kijken of je verbruik past bij je termijnbedrag en pas indien nodig je termijnbedrag aan.  


Mijn Pure Energie
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?

We controleren eens per jaar of je termijnbedrag (nog) wel realistisch is. Dat doen we wanneer je contractjaar verstreken is en je een jaarafrekening krijgt. Tussendoor kun je via Mijn Pure Energie controleren of je daadwerkelijke verbruik past bij je termijnbedrag. Daarnaast ontvangen klanten met een slimme meter maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO) per e-mail. Ook kun je natuurlijk telefonisch contact met ons opnemen voor een tussentijdse berekening. Onze energieadviseurs helpen je graag!


Mijn Pure Energie
Wanneer schrijven jullie het eerste termijnbedrag af?

Wij schrijven standaard rond de 25ste van elke maand af. Als je net klant bij ons bent geworden, hangt het moment van je eerste afschrijving af van de startdatum van je contract. Gaat je contract in rond het midden of einde van de maand? Dan vindt je eerste afschrijving de volgende maand plaats. 

Voorbeeld: je contract gaat in op 23 januari. Je eerste termijnbedrag wordt dan afgeschreven rond 25 februari. De energie die je in januari verbruikt, wordt verrekend op je eerste jaarafrekening.

Moet ik bijbetalen op mijn jaarafrekening?

Dit kun je eenvoudig inzien via Mijn Pure Energie of de Pure Energie App. Onder het kopje ‘termijnbedrag’ zie jouw jaarbudget en de verwachte jaarkosten. Let op, dit is een advies dat altijd gebaseerd is op een schatting van het verbruik. Op de jaarafrekening berekenen we de kosten op basis van jouw daadwerkelijke verbruik.

Tussentijdse tariefswijziging energie

In verband met de sterk fluctuerende marktomstandigheden, kan het voorkomen dat een energieleverancier het variabele energietarief tussentijds moet wijzigen. Dit kan betekenen dat je tarief omlaag of omhoog gaat. Variabele klanten ontvangen altijd minimaal 30 dagen van tevoren een bericht over een eventuele wijziging.

Het kan zijn dat door een tussentijdse variabele tariefwijziging je termijnbedrag niet meer past bij je actuele energieverbruik en energietarieven. In dat geval ontvang je van ons een persoonlijk advies om je termijnbedrag aan te passen. Ook kan het zijn dat jouw energieleverancier zelf jouw termijnbedrag wijzigt. Indien dat het geval is ontvang je natuurlijk ruim van tevoren hierover bericht. Zo proberen we onverwachte hoge kosten op een later moment zoveel mogelijk te voorkomen.

Termijnbedrag bij Pure Energie

Wil je overstappen naar groene energie en ben je benieuwd wat jouw termijnbedrag bij Pure Energie is? Maak dan op basis van je energieverbruik een berekening via onze website.

Bereken je termijnbedrag Bereken je termijnbedrag
Geschreven door
Tess
Tess Content Marketeer