• Binnen 14 dagen gratis annuleren
  • Overstappen zonder problemen
  • In 1 minuut inzicht in jouw maandbedrag

Maandelijks energierapport (VKO)

Jouw energieverbruik

Onze klanten ontvangen van ons elke maand een energierapport. Dit noemen we ook wel het Maandelijks Energierapport (voorheen verbruikskostenoverzicht of VKO). In dit energierapport geven we inzicht in jouw energieverbruik van de afgelopen maand.

Wanneer krijg ik een Maandelijks Energierapport?

Als jij een slimme meter hebt sturen we jou iedere maand een Maandelijks Energierapport. Hiermee kan je jouw huidige verbruik gemakkelijk vergelijken met het verbruik in de voorgaande maanden en met het landelijke gemiddelde. We beginnen in de eerste week van elke maand met het uitlezen van je meterstanden. Vaak hebben we in de derde week van de maand alle Maandelijkse Energierapporten verstuurd.

Ik heb geen Maandelijks energierapport ontvangen

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom jij jouw Maandelijks Energierapport van de voorgaande maand nog niet hebt ontvangen:

  • Je hebt geen slimme meter, of je slimme meter is niet op afstand uitleesbaar.
  • Je meterstand is nog niet uitgelezen. Omdat alle energieleveranciers tegelijkertijd de meterstanden proberen uit te lezen kan het zijn dat je netbeheerder een beetje moeite heeft met het verwerken van alle aanvragen. Het kan dus enkele dagen duren voordat we je meterstand binnen hebben.
  • We hebben geen volledige maand je verbruik kunnen meten. Dit kan wanneer je contract onlangs is ingegaan op dit adres en je contract is niet gestart op de eerste van de maand. Of wanneer je contract is beëindigd op een andere datum dan de 1e van de maand.
  • Wij hebben je Maandelijks Energierapport naar een e-mailadres gestuurd dat je niet meer in gebruik hebt. Log in op Mijn Pure Energie om te zien welk e-mailadres wij van jou hebben. Geef meteen het juiste e-mailadres door als deze inderdaad niet correct blijkt te zijn.
  • Je meter staat mogelijk in storing. In veel gevallen is de storing al bekend bij de netbeheerder en zijn zij bezig om de storing te verhelpen, je zal dus nog even geduld moeten hebben. Helaas kunnen wij de storing niet verhelpen, dit zal je netbeheerder moeten doen. Wanneer we je meterstanden niet hebben kunnen uitlezen zal je minstens 2 maanden geen Maandelijks Energierapport van ons ontvangen, omdat er dan een begin- en een eindmeterstand van jou ontbreekt.

Hoe ziet een Maandelijks Energierapport eruit?

In jouw Maandelijkse Energierapport kun jij verschillende dingen aflezen. Allereerst krijg je een overzicht van je energieverbruik van de afgelopen maand en vertellen we je of je verbruik is afgenomen of juist toegenomen ten opzichte van de maand daarvoor. We tonen het stroom- en gasverbruik in 2 verschillende overzichten. Vervolgens kun je aflezen of jouw energieverbruik overeenkomt met het gemiddelde verbruik per huishouden in Nederland. Indien je zonnepanelen hebt, dan ontvang je ook een overzicht van je teruggeleverde stroom. Alle tarieven in een Maandelijks Energierapport zijn inclusief 21% BTW.

De totale verbruiksbedragen die genoemd worden in het Maandelijks Energierapport kunnen geen indicatie geven voor een gepast termijnbedrag, enerzijds omdat het niet alle prijscomponenten bevat die van invloed zijn op de factuur en anderzijds omdat het slechts inzage geeft in het verbruik over 1 maand (en er dus geen rekening gehouden wordt met seizoensinvloeden). Je kan echter wel zelf via Mijn Pure Energie of onze Pure Energie App kijken of je termijnbedrag in lijn ligt met je verbruik.

Wat wordt verstaan onder een gemiddeld huishouden?

We vergelijken je verbruik met gemiddelde Nederlandse huishoudens. Dit zijn huishoudens die elektriciteit en gas verbruiken en geen zonnepanelen hebben. Het kan zijn dat de vergelijking dus niet goed aansluit op jouw persoonlijke situatie. Wanneer je bijvoorbeeld een warmtepomp hebt, zonnepanelen of een elektrische auto dan is jouw verbruiksprofiel mogelijk sterk afwijkend van dat van een gemiddeld Nederlands huishouden.

Verschil verbruiksafhankelijke en -onafhankelijke kosten

In je Maandelijks Energierapport spreken we geregeld over verbruiksafhankelijke en verbruiksonafhankelijke kosten. Maar wat is dat nou eigenlijk?

Je energierekening bestaat uit verschillende kostenposten. Sommigen daarvan staan vast: of je nou veel of weinig verbruikt, deze kosten wijzigen niet. Dit zijn verbruiksonafhankelijke kosten.

De verbruiksafhankelijke kosten zijn kosten die je betaald per gebruikte kWh of m³ gas. Hoe minder energie (elektriciteit en/of gas) je hebt verbruikt hoe minder je hoeft te betalen.

Verbruiksonafhankelijke kosten  Verbruiksafhankelijke kosten 
Vaste leveringskosten (vastrecht)  Leveringstarieven 
Netbeheerkosten  Energiebelasting (EB) 
Vermindering Energiebelasting (elektriciteit)           Opslag Duurzame Energie (ODE) 
Eventuele kortingen  Regiotoeslag (gas) 

Wil je flink besparen op je energierekening? Dan is het dus belangrijk dat je minder gaat verbruiken. Want hoe minder je verbruikt, hoe minder verbruiksafhankelijke kosten er in rekening gebracht worden bij jou. Besparen op energie is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook goed voor het milieu! Weten wat jij kan doen om energie te besparen? Neem eens een kijkje bij onze bespaartips.

Minder energie verbruiken is minder energie betalen

Zo'n 88% van je energierekening gaat op aan kosten waar je zelf invloed op hebt. Dankzij het Maandelijks Energierapport zie jij precies wat je per maand verbruikt. Je kan zelfs jouw energieverbruik vergelijken met de maand ervoor en het verbruik van andere huishoudens. Indien je langer dan een jaar een Maandelijks Energierapport ontvangen hebt dan zullen we een vergelijking maken met dezelfde maand het jaar ervoor.

Minder energie verbruiken is minder energie betalen! In ieder Maandelijks Energierapport geven wij bespaartips waarmee jij meteen de volgende maand aan de slag kan. De tips zijn seizoensgebonden, generiek, gemakkelijk, maar helaas nog niet specifiek op jouw situatie afgestemd. 

Grip op je energiekosten

In je Maandelijks Energierapport geven we aan hoeveel geld jouw energieverbruik die maand gekost heeft. Je kunt dit helaas niet één op één doortrekken naar je termijnbedrag. Dit omdat je termijnbedrag gebaseerd is op je gemiddelde jaarverbruik (je SJV). Je verbruik zal, dankzij de seizoensinvloeden, gedurende het jaar iedere maand wijzigen. In de winter zal je meer verbruiken dan in de zomer. Om te voorkomen dat je in de winter een hoog termijnbedrag betaalt en in de zomer een laag termijnbedrag, betaal je het hele jaar één en hetzelfde bedrag, waarmee je hopelijk gemiddeld gezien voldoende zal betalen.

Wil je zien of jouw termijnbedrag toereikend is, dan moet je kijken of de maandkosten procentueel gezien, voor die maand, in lijn lopen met jouw termijnbedrag. De volgende rekensom kan jou hierbij helpen:

Stap 1 – Bereken je jaarkosten o.b.v. je huidige termijnbedrag: Vermenigvuldig het termijnbedrag dat jij maandelijks betaalt maal 12 om erachter te komen wat jij op jaarbasis betaald o.b.v. je huidige termijnbedrag.

Bijvoorbeeld: €175 x 12 = €2100

Stap 2 – Bereken de verhouding tussen gas en elektriciteit: Heb je zowel gas als ook elektra? Maak dan deze som, zo niet, ga naar Stap 3. Ongeveer 62% van je energierekening gaat op aan je kosten voor gas. De overige 38% gaat op aan kosten voor elektriciteit. Deel je verwachte kosten op jaarbasis door 100 en vermenigvuldig dit met 62 om te bepalen hoeveel je op jaarbasis voor gas verbruikt. Deel vervolgens je verwachte kosten op jaarbasis door 100 en vermenigvuldig dit met 38 om je elektrakosten in kaart te brengen.

Bijvoorbeeld: €2100/100=€21 x 62 = €1302 per jaar voor gas. €2100/100=€21 x 38 = €798 per jaar voor elektriciteit.

Stap 3 – Bekijk wat jouw daadwerkelijke verbruik heeft gekost: Zoek in jouw Maandelijks Energierapport het totaalbedrag incl. de verbruiksonafhankelijke kosten (bij de grafieken op de eerste pagina aan de rechterkant). Heb je zowel gas als elektra? Noteer dan beide bedragen.

Bijvoorbeeld: Gas: €38 Elektriciteit: €43

Stap 4 – Bekijk wat je die maand gemiddeld procentueel zou verbruiken: Kijk in je Maandelijkse Energierapport over welke maand je verbruik heeft plaatsgevonden. En kijk in onderstaande tabel hoeveel procent van het verbruik in die maand gemiddeld plaatsvindt.

Bijvoorbeeld: juni gas 1,7% elektriciteit 7,2%

Maand  Verdeling elektriciteitsverbruik  Verdeling gasverbruik 
Januari  10%  18,1% 
Februari  8,6% 15,6% 
Maart  8,9% 13% 
April 7,5%  7,4%
Mei  7,9% 2,9% 
Juni  7,2% 1,7% 
Juli  7,1% 1,5% 
Augustus  7,1% 1,6% 
September           7,6%  2,1% 
Oktober  8,8%  6,8% 
November  9,0%  12,3% 
December  10,3%  17,0% 

Bron: ECN, 2017

Stap 5 - Bereken wat je op basis van je huidige termijnbedrag procentueel gezien in de betreffende maand zou verbruiken: Pak het jaarverbruik per product die je in Stap 2 hebt berekend. Deel dit door 100 en vermenigvuldig dit met het percentage wat je in stap 4 hebt opgezocht.

Bijvoorbeeld: Gas jaarverbruik: €1302/100=€13,02 x 1,7 = €22,13

Elektriciteit jaarverbruik: €798/100=€7,98 x 7,2 = €57,46

Van het termijnbedrag dat je iedere maand betaalt (€175) gaat slechts €79,59 daadwerkelijk ‘op’ aan de energie wat je in juni verbruikt. Je reserveert zodoende €95,41 voor de winterperiode waarin je naar verwachting meer zal verbruiken.

Stap 6 – Vergelijk je daadwerkelijke kosten met de verwachte kosten: Vergelijk je daadwerkelijke kosten die je in stap 3 hebt genoteerd met de kosten die je in stap 5 hebt berekend.

Bijvoorbeeld: Gas: Kosten daadwerkelijk verbruik: €38,00 – Kosten verwacht verbruik: €22,13.

Met jouw termijnbedrag betaal je dus €22,13 voor deze maand, maar je hebt voor maar liefst €38,00 verbruikt aan gas. Dat betekent dat je €15,87 te weinig hebt betaald.

Elektra: Kosten daadwerkelijke verbruik: €43,00 – Kosten verwacht verbruik: €57,46.

Met jouw termijnbedrag betaal je dus €57,46 voor deze maand, en je hebt voor €43,00 elektraverbruik gehad. Dat betekent dat je €14,46 te veel hebt betaald.

Al met al heb je deze maand €1,41 te weinig betaald (€15,87 te weinig voor gas min €14,46 te veel voor gas = €1,41 te weinig). Dit verschil is dusdanig laag dat het niet nodig is om je termijnbedrag aan te passen. Je ligt dus voor deze maand in lijn met je verbruik.

Om echt een goed beeld te krijgen van je energiekosten dien je deze berekening vaker te maken. Het verbruik over een periode van slechts één maand zegt immers niet zo heel veel, maar vanaf ongeveer 6 maanden heb je een aardig beeld van je verbruik.

Wil je jouw termijnbedrag wijzigen? Dat kan je eenvoudig zelf doen via Mijn Pure Energie.

Mijn omvormer laat andere data zien

De data die je omvormer toont komt zelden overeen met de data die je in dit Maandelijks Energierapport ziet. Dat komt omdat je terwijl je produceert ook energie verbruikt. Op je slimme meter is alleen te zien hoeveel je hebt over geproduceerd – wat er aan productie over is gebleven nadat het verbruik eraf is gehaald (en je dus hebt terug geleverd aan het net), terwijl je op de omvormer de totale (bruto) stroomproductie ziet.

Waarom heb ik minder totale kosten dan verbruiksafhankelijke kosten?

Als je goed oplet zie je bij je elektriciteitsverbruik staan dat je minder Totale kosten hebt dan Verbruiksafhankelijke kosten. Dat komt omdat je van de overheid een tegemoetkoming krijgt op je energierekening, in de vorm van vermindering energiebelasting. De vermindering energiebelasting (voorheen heffingskorting genoemd) geldt voor panden met een verblijfsfunctie, zoals een woonhuis of kantoor. Deze heffingskorting of vermindering energiebelasting is een vast bedrag over 365 dagen per elektriciteitsaansluiting dat in mindering wordt gebracht op je energierekening.

Geen graadcorrectie energierekening

Sommige energieleveranciers maken in hun Maandelijks Energierapport gebruik van een graaddagencorrectie. Dit is een methode om de weersinvloeden mee te laten wegen zodat je in theorie het verbruik van dit jaar beter kan vergelijken met het verbruik van vorig jaar. Voor meer informatie over graaddagen zie de website van Minder Gas.

In tegenstelling tot sommige andere energieleveranciers hebben wij ervoor gekozen om het verbruik van vorig jaar niet te corrigeren met graaddagen. Wij denken dat het verwarrend kan zijn wanneer je de overzichten naast elkaar legt en wij dit jaar (voor het voorgaande jaar) een ander verbruik tonen dan we vorig jaar hebben getoond in het Maandelijks Energierapport. Daarnaast houdt de graaddagenmethode geen rekening met het standaard verbruik dat een huishouden heeft bijvoorbeeld door te douchen of te koken. Hierdoor kan er, ons inziens, een vertekend beeld ontstaan.

Help! Ik ben meer gaan verbruiken

Soms krijg je een melding dat je verbruik is toegenomen. In de meeste gevallen betreft het slechts enkele kWh’s of m³’s en hoef jij je geen zorgen te maken. Het is immers heel normaal dat het een beetje fluctueert.

Vaak weet je zelf waar deze stijging of daling door wordt veroorzaakt. Je hebt bijvoorbeeld nieuwe apparatuur, je bent vaker thuis geweest of er zijn mogelijk seizoensinvloeden die je verbruik beïnvloeden. Je hebt al gauw een aantal kWh of m³ gas meer verbruikt zonder dat je er zelf erg in hebt. We hebben hieronder een aantal voorbeelden gegeven wat je kan doen met 1 kWh of 1 m³ gas om je er een beetje een gevoel bij te geven.

Met 1 kWh kan je ongeveer  Met 1 m³ gas kan je ongeveer 
  • Een half uur stofzuigen
  • 20 maaltijden in de magnetron opwarmen
  • 30 uur de koelkast laten koelen en vriezen
  • 10 keer een liter water koken in de waterkoker
  •  2 wasjes draaien op 40 graden 
  • 1 uur je huis warm stoken
  • 3 keer douchen – of 5 keer met een spaardouche
  • 1 keer in bad
  • 6 maaltijden koken
  • 50 keer handenwassen

Maak jij je toch zorgen of je energieverbruik klopt? Ga dan na waar deze stijging door zou kunnen komen. Zijn er bijvoorbeeld (verouderde) apparaten die energieslurpen? Je kunt je verbruik zelf monitoren door steeds op vaste tijdstippen de meterstanden op te schrijven en te vergelijken of via je slimme meter met een energieverbruiksmanager te volgen.

Slimme meter

Een slimme meter heeft veel voordelen, zoals inzicht in je energieverbruik en bijbehorende energiekosten. Alle huishoudens in Nederland krijgen vroeg of laat een slimme meter aangeboden. Als je een slimme meter wil aanvragen doe je dat bij je netbeheerder. Via dit handige overzicht weet je direct wie de netbeheerder in jouw regio is. Lees hier alles over een slimme meter.

Geschreven door
Tess
Tess Content Marketeer