Veelgestelde vragen

Onderwerpen

Aanmelden

Ik moet mijn EAN-code(s) doorgeven. Waar vind ik deze?

Wanneer je je aanmeldt bij Pure Energie, vragen wij op basis van je postcode en huisnummer je EAN-code(s) op in het centraal aansluitingenregister. Soms staan er meerdere EAN-codes op je adres geregistreerd of zijn ze niet vindbaar. In dat geval vragen wij je per mail om je EAN-code(s) door te geven. Een EAN-code is een uniek registratienummer voor je aansluiting en begint met ‘8716…’. Je vindt je EAN-code(s) op de afrekeningen van je huidige leverancier. Als deze niet beschikbaar zijn, kun je je EAN-code(s) opvragen bij je plaatselijke netbeheerder.

Kan ik een extra adres / aansluiting aanmelden?

Wil je een adres of aansluiting toevoegen aan je account bij Pure Energie? Geef dit dan per mail door aan zakelijk@pure-energie.nl. Onze adviseurs nemen dan contact met je op.

Kan ik bij Pure Energie een zakelijk variabel energiecontract afsluiten?

Je kunt kiezen voor een vast, dynamisch of variabel zakelijk energiecontract. Met een variabel contract heb je de flexibiliteit om je contract kosteloos op te zeggen na een opzegtermijn van 30 dagen. Onze variabele tarieven wijzigen periodiek, minimaal halfjaarlijks op 1 januari en 1 juli, op basis van de dan geldende marktprijzen. Bereken nu je termijnbedrag voor een variabel energiecontract.


Bereken je termijnbedrag
Hoe word ik zakelijke klant bij Pure Energie?

Klant worden is heel eenvoudig. Verbruik je minder dan 50.000 kWh en 20.000 m³ gas? Dan ben je een kleinverbruiker. Bereken dan je tarief en meld je aan via onze website. Kies een energiepakket en bereken gemakkelijk je termijnbedrag. Het enige wat je hoeft te doen is aanmelden. Daarna heb je 14 dagen bedenktijd (afkoelperiode). Verbruikt jouw bedrijf meer? Dan ben je een grootverbruiker. Vraag dan een adviesgesprek aan via onze website.

 

Meld je aan

Kan ik me ook aanmelden voor alleen stroom of alleen gas?

Je kunt je zeker aanmelden voor alleen stroom of alleen gas. Bereken eenvoudig je energietarief met onze rekentool. Bij stap 2 kies je een energiepakket: stroom, gas of beide. Wij maken dan een berekening op basis van je keuze en gegevens. Bereken je termijnbedrag of plan een gratis adviesgesprek.


Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Ik wil graag energieadvies, wat moet ik doen?

Heb je hulp nodig bij het kiezen van een zakelijk energiecontract? Wil je verduurzamen en je energielabel verbeter? Of wil je meer informatie over de energiebesparingsplicht of de CSDR-richtlijn? Met al meer dan 25 jaar ervaring in duurzame energie hebben we alle kennis in huis om jou als ondernemer te ontzorgen en te helpen bij het verduurzamen van jouw onderneming. Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan. We helpen je graag verduurzamen.


Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Hoe bepaalt Pure Energie de ingangsdatum van mijn contract?

De ingangsdatum van je zakelijke energiecontract hangt af van je situatie. Bij het aanvragen van een contract geef je aan of het om een nieuw contract of een overstap gaat. Voor een nieuw contract mag je zelf de ingangsdatum kiezen, rekening houdend met de 14 dagen bedenktijd. Bij een overstap geef je de einddatum van je huidige contract door aan Pure Energie. Wij houden standaard rekening met een opzegtermijn van 30 dagen en de bedenktijd van 14 dagen. Op basis van de door jou opgegeven datum bepalen we de eerst mogelijke ingangsdatum van je contract. Na je aanmelding ontvang je een welkomstbrief met de definitieve ingangsdatum.

Waarom gaat mijn energiecontract pas over zes weken in?

Wanneer je jouw bedrijf aanmeldt bij Pure Energie, dan krijg je van ons 14 dagen bedenktijd. In deze periode kun je het energiecontract nog kosteloos en zonder opgave van redenen annuleren. Wanneer deze periode is verstreken, wordt het eventuele contract met de huidige leverancier door ons opgezegd. Hier hoef je zelf niets voor te doen. Stap je over van energieleverancier, dan gaat na de opzegging bij jouw huidige energieleverancier de opzegtermijn in. Hiervoor hanteren de meeste energieleveranciers 30 dagen. Bij elkaar opgeteld duurt het dus zo'n 6 weken voordat het contract in gaat. Loopt het oude contract eerder af? Geen probleem. Het contract bij de oude leverancier zal dan tijdelijk verlengd worden met een variabel contract, tot het nieuwe contract bij Pure Energie in gaat. Zo kom je dus nooit zonder energie te zitten.

Hoe ver van tevoren moet ik mij aanmelden bij een verhuizing?

We raden aan om je nieuwe pand drie weken voor de sleuteloverdracht aan te melden. Je hebt 14 dagen bedenktijd als je je aanmeldt voor onze zakelijke energie. Tijdens deze periode mogen wij nog niets doen om je verhuizing definitief te maken. Pas na de bedenktijd kunnen wij je verhuizing in behandeling nemen.


Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Kan ik mij ook aanmelden als ik stadsverwarming heb?

Je kunt je ook aanmelden als je alleen stadsverwarming hebt. Kies bij het aanmelden voor onze 100% groene stroom.


Bereken jouw energiepakket en meld je aan. Wij regelen de rest.
Wat is de terugleverbijdrage voor zonnepanelen?

In Nederland wekken we steeds meer groene stroom op met windmolens en zonneparken. Dat is goed nieuws als we kijken naar de energietransitie. Huishoudens en bedrijven met zonnepanelen wekken op zonnige dagen vaak meer stroom op dan er verbruikt wordt, waardoor er veel groene stroom wordt teruggeleverd aan het net. Het terugleveren van deze stroom brengt uitdagingen met zich mee. Om er voor te zorgen dat alle klanten kunnen blijven profiteren van voordelige groene stroom, betalen huishoudens en zakelijek kleinverbruikers met zonnepanelen een terugleverbijdrage voor het terugleveren van stroom. Dit is een transparante oplossing om de rekening voor het terugleveren van stroom aan het energienet eerlijk te verdelen.

 



De terugleverbijdrage is een bijdrage die klanten met zonnepanelen betalen voor het terugleveren van stroom aan het energienet. Hoeveel je bijdraagt, is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks aan het net teruglevert.


Lees hier alles over de terugleverbijdrage voor zonnepanelen
Ik bouw een nieuw bedrijfspand. Kan ik klant worden als ik de opleverdatum van mijn nieuwe bedrijfspand nog niet weet?

Het is niet verstandig om je nieuwe pand aan te melden als je nog niet zeker weet wanneer jouw zakelijke energiecontract moet ingaan. Je loopt dan het risico dat het contract te vroeg of te laat ingaat. Wacht met aanmelden totdat je zeker weet wanneer het pand wordt opgeleverd. Heb je bouwstroom nodig voor de bouw van je bedrijfspand? Neem dan contact op met een van onze energieadviseurs.


Ik heb bouwstroom nodig
Kan ik bij Pure Energie een zakelijk dynamisch energiecontract afsluiten?

Als zakelijke klant kun je sinds 2024 ook kiezen voor een zakelijk dynamisch energiecontract. Bij een dynamisch contract wordt je verbruik (en teruglevering) elk uur afgerekend tegen de dan geldende marktprijzen plus een gecontracteerde opslag. De uurprijzen worden de dag van tevoren voor 16:00 uur gepubliceerd in ons online klantportaal. Je kunt je energieverbruik flexibel afstemmen op de geldende prijzen.


Kies voor dynamisch
Wat is het verschil tussen grootverbruik en kleinverbruik?

Een grootverbruik aansluiting is een krachtige aansluiting met hogere verbruiksmogelijkheden. Dit zijn elektriciteitsaansluitingen van meer dan 3 x 80 ampère en gasaansluitingen van meer dan 40 m³ per uur. Als grootverbruiker sluit je een overeenkomst met de netbeheerder, een energieleverancier en een meetbedrijf. Het klinkt ingewikkeld, maar onze energieadviseurs helpen je graag. Vraag nu een vrijblijvende offerte aan voor grootverbruikers.

 

Een kleinverbruik aansluiting zie je meestal bij woonhuizen en andere kleinverbruikers en is minder krachtig dan een grootverbruik aansluiting. Dit zijn elektriciteitsaansluitingen van minder dan 3 x 80 ampère en gasaansluitingen tot en met 40 m³. Voor een kleinverbruik aansluiting sluit je alleen een overeenkomst met een energieleverancier. Dat kan eenvoudig via onze website. Bereken nu je termijnbedrag.


Termijnbedrag berekenen

Contract

Hoe kan ik mijn zakelijke gasaansluiting verwijderen?

Kleinverbruik:

Het verwijderen van de gasaansluiting is sinds februari 2024 gratis als de netbeheerder zelf kan bepalen wanneer zij de gasaansluiting verwijderen. Als de consument vraagt om de gasaansluiting op een ander moment te verwijderen, dan moeten de kosten wel zelf betaald worden. Deze kosten kunnen tussen de € 400,- en € 1.200,- liggen. Als je de gasaansluiting niet meer gebruikt, dan moet je dit melden via mijnaansluiting.nl. De netbeheerder neemt daarna contact met je op om een planning te maken. Zodra jij weet wanneer de gasaansluiting wordt verwijderd, dan kun je dit doorgeven aan ons via zakelijk@pure-energie.nl. Daarvoor gelden de zelfde regels als bij het tussentijds opzeggen van een energiecontact. Het kan dus voorkomen dat je een opzegboete moet betalen.

Meer informatie

 

Grootverbruik

Heb je je grootzakelijke gasaansluiting niet meer nodig? Geef dit dan door aan je netbeheerder. Dit geldt alleen voor een gasaansluiting met een totale maximale capaciteit groter dan 40 m³(n) per uur. Voor het verwijderen van een grootzakelijke gasaansluiting betaal je kosten. Deze kun je opvragen bij jouw netbeheerder.

Wanneer loopt mijn huidige contract bij Pure Energie af?

In de welkomstbrief die je van ons hebt ontvangen kun je vinden per wanneer je contract ingaat, maar ook per wanneer je contract afloopt. Je contract is ook terug te vinden in het klantenportaal van Pure Energie.


Mijn Pure Energie voor bedrijven
Wat is een zakelijk variabel energiecontract?

Een zakelijk variabel contract is een flexibel contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dit contract kosteloos opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Onze variabele tarieven wijzigen periodiek, minimaal halfjaarlijks op 1 januari en 1 juli, op basis van de dan geldende marktprijzen. Als de energieprijs daalt, worden jouw tarieven ook lager. Alle tarieven vind je op onze website.


Bekijk onze tarieven
Hoe geef ik een verhuizing door?

In de meeste gevallen kun je je huidige zakelijke energiecontract meeverhuizen naar je nieuwe locatie. Neem hiervoor contact op met onze zakelijke energieadviseurs op 088 101 3000 of zakelijk@pure-energie.nl.

Wat is de opzegtermijn van mijn zakelijke energiecontract?

Wanneer je overstapt, moet je rekening houden met een opzegtermijn. Voor kleinverbruikers is dit 30 dagen en voor grootverbruikers 3 maand. Als je een zakelijk energiecontract met vaste looptijd voor het einde van de looptijd beëindigt, kan het zijn dat je een opzegboete moet betalen. De hoogte van de opzegboete hangt af van je contract.


Bekijk onze algemene- en productvoorwaarden
Ik wil mijn contract laten overzetten op de nieuwe eigenaar van het pand

Wanneer je je bedrijf of pand verkoopt, kun je je zakelijke energiecontract laten overnemen door de nieuwe eigenaar. Neem hiervoor contact op met onze zakelijke energieadviseurs op 088 10 13 000 of zakelijk@pure-energie.nl.


Contactmogelijkheden
Kan ik de tenaamstelling van mijn energiecontract zelf bepalen?

Bij een zakelijke overeenkomst wordt je zakelijke energiecontract gekoppeld aan je KvK-nummer. De tenaamstelling van je energiecontract is dan automatisch de naam van het bedrijf. Je kunt zelf geen tenaamstelling bepalen. Heeft je bedrijf meerdere handelsnamen die geregistreerd zijn bij de KvK? Geef dan een wijziging door aan zakelijk@pure-energie.nl.

Moet ik een opzegboete betalen?

Als je een contract met vaste looptijd voor het einde van de looptijd beëindigt, kan het zijn dat je een opzegboete moet betalen. De hoogte van de opzegboete hangt af van je contract. Bij een vast contract reserveren wij een verwacht energieverbruik voor jou. Bij vroegtijdige beëindiging pleeg je contractbreuk, waardoor wij mogelijk inkoopverlies lijden. Daarom brengen wij een opzegboete in rekening. Meer informatie over de opzegboete vind je in onze algemene productvoorwaarden.


Meer informatie

Facturatie

Hoe kan ik mijn betaling overzetten naar automatische incasso?

Dat is heel eenvoudig! Wil je je betaling overzetten naar automatische incasso? Stuur ons een mail naar zakelijk@pure-energie.nl met je verzoek. Wij sturen je dan een machtigingsformulier voor automatisch incasso. Zodra wij dit formulier getekend terugkrijgen, zorgen wij ervoor dat je facturen vanaf dat moment maandelijks worden geïncasseerd.

Op welke dag vindt de automatische incasso plaats?

De automatische incasso vindt plaats rond de 25ste van de maand. Je betaalt altijd achteraf: op 25 januari betaal je dus je energierekening van de maand januari.

Zijn er extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'?

Op dit moment zijn er (nog) geen extra kosten verbonden aan 'betaling per factuur'.

Bieden jullie verzamelnota’s aan bij meerdere aansluitingen?

Heeft je bedrijf meerdere aansluitadressen en wil je deze bij ons onderbrengen? Je kunt bij ons één verzamelnota ontvangen voor alle facturen van de verschillende aansluitadressen. Neem voor de mogelijkheden contact op via zakelijk@pure-energie.nl of bel naar 088-101 3000.


Alle aansluitingen in één overzicht
Kan ik bij Pure Energie een betalingsregeling treffen?
Kun je je jaar- of eindafrekening niet in één keer betalen? Dan kun je een betalingsregeling afspreken. Neem hiervoor contact op met onze afdeling Klantgeluk op 088 10 13 000. Voor een voorschotfactuur is een betalingsregeling niet mogelijk, maar we kunnen wel samen naar andere mogelijkheden kijken. Neem hiervoor ook contact op met onze afdeling Klantgeluk.

Meer over hulp bij betalen
Kan ik de incassodatum wijzigen?

De incassodatum kunnen we helaas niet aanpassen. Wij incasseren altijd rond de 25e van de maand.

Wat gebeurd er als mijn maandbedrag niet geïncasseerd kan worden?

Als we rond de 25ste van de maand niet kunnen incasseren omdat er te weinig geld op je bankrekening staat, vragen we je om het bedrag handmatig over te maken. We sturen je altijd een betaalherinnering.

Waar kan ik mijn facturen inzien?

Alle facturen zijn in te zien via Mijn Pure Energie Zakelijk. Inloggen kan via de onderstaande button.


Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Kan ik mij aanmelden met een buitenlands IBAN rekeningnummer?

Ja, je kunt een zakelijk energiecontract afsluiten voor een Nederlands bedrijf met een buitenlands IBAN rekeningnummer. Geef bij jouw aanmelding de BIC en SWIFT code door.


Meld je aan
Welke betalingsmogelijkheden hebben jullie?

Je kunt bij ons op verschillende manieren betalen. De makkelijkste manier is via automatische incasso. We incasseren dan rond de 25ste van elke maand het maandbedrag. Je kunt ook per factuur betalen. Facturen sturen we elke 10e van de maand via de e-mail. Deze moet je dan voor de 25ste van de maand betalen. Ook bieden we e-facturatie aan. Je kunt de betaalwijze op elk moment wijzigen.

Mijn Pure Energie Zakelijk

Hoe krijg ik toegang voor Mijn Pure Energie Zakelijk?

Op de startdatum van jouw zakelijke energiecontract sturen we een activatielink per e-mail. Vanaf die datum heb je toegang tot Mijn Pure Energie Zakelijk.

Hoe kan ik mijn verbruik inzien?

Heb je een conventionele meter? Dan kunnen we deze niet op afstand uitlezen. We kunnen jouw verbruik alleen bepalen als je de meterstanden doorgeeft. Je doorgegeven meterstanden zijn eenvoudig terug te vinden in Mijn Pure Energie Zakelijk.

 

Heb je een slimme meter? Dan kunnen we deze op afstand uitlezen en wordt jouw verbruiksoverzicht gevuld met de meest actuele gegevens. Hiervoor moet je ons wel toestemming geven. Omdat we de meterstanden soms wat later ontvangen, kan het zijn dat de laatste uren of dagen nog niet zichtbaar zijn. Deze worden zo snel mogelijk bijgewerkt.


Verbruik inzien
Ik kan mijn dag- en uur verbruik niet inzien

Als je een slimme meter hebt, kun je jouw verbruik per uur bekijken. Hiervoor moet je Pure Energie machtigen om jouw meter elk uur uit te lezen. Je kunt deze machtiging eenvoudig geven via Mijn Pure Energie Zakelijk. Ga naar het Verbruiksoverzicht en selecteer 'Dag'. Er verschijnt een blauwe balk bovenin het scherm waarin je ons kunt machtigen.


Inloggen
Ik kan een aantal gegevens niet meer inzien via Mijn Pure Energie Zakelijk

Soms kan het gebeuren dat bepaalde gegevens niet laden. Je kunt dan eenvoudig uitloggen en opnieuw inloggen met jouw klantnummer en wachtwoord. Als de gegevens daarna nog steeds niet zichtbaar zijn, neem dan contact op met een van onze adviseurs.


Contact opnemen
Hoe kan ik uitloggen?

Via de desktop versie van het klantportaal vind je links onderin een icoontje met een pijltje om uit te loggen:

Is Mijn Pure Energie Zakelijk ook beschikbaar voor grootverbruikers?

De vernieuwde Mijn Pure Energie is ook beschikbaar voor grootverbruikers. Inloggen kan eenvoudig met je klantnummer en bijbehorende wachtwoord.


Inloggen
Ik kan niet inloggen in Mijn Pure Energie Zakelijk

Kun je niet inloggen? De makkelijkste manier om dit op te lossen is door je wachtwoord opnieuw aan te vragen. Klik op het inlogscherm op 'Ik kan niet inloggen' en volg de stappen. Als inloggen daarna nog steeds niet lukt, neem dan contact op met een van onze energieadviseurs via 088 10 13 000 of via zakelijk@pure-energie.nl.


Neem contact op
Hoe kan ik mijn eigen windmolen kiezen?

Bij Pure Energie kun je zelf kiezen uit welke energiebron jouw stroom komt. Zo weet je altijd precies waar jouw groene stroom vandaan komt. Via 'gegevens wijzigen' in Mijn Pure Energie Zakelijk, kun je jouw eigen energiebron kiezen.


Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Bestaat er een app waarmee ik mijn verbruik kan inzien?

Op dit moment hebben we geen app voor zakelijke klanten om het verbruik te bekijken. Bedrijven kunnen hun energieverbruik inzien via ons klantportaal 'Mijn Pure Energie Zakelijk'. In ons klantportaal vind je alle informatie over jouw zakelijke energiecontract, zoals jouw gegevens, meterstanden, verbruiksoverzichten, facturen en jouw termijnbedrag. Naast het inzien van gegevens, kun je ook eenvoudig wijzigingen doorvoeren.


Inloggen
Wat is het Pure Energie Bouwportaal?

Het bouwportaal is een online omgeving waarin projectleiders van bedrijven met meerdere aansluitingen of vestigingen eenvoudig overzicht kunnen bewaren in hun energieverbruik en contracten. In het portaal kun je eenvoudig locaties aan- en afmelden van het energienet, het energieverbruik inzien en alle contracten beheren. Vraag nu een demo aan.


Meer informatie

Meterstanden

Mijn standen zijn geschat. Kan ik mijn daadwerkelijke meterstanden nog doorgeven?

We kunnen jouw geschatte meterstanden niet altijd aanpassen. Als de geschatte stand een kleine afwijking heeft van jouw werkelijke stand, kunnen we de standen niet aanpassen. Het verschil wordt rechtgetrokken wanneer je de volgende keer op tijd jouw meterstanden doorgeeft.

 

Als jouw werkelijke meterstanden sterk afwijken van de geschatte standen, kun je een wijziging aanvragen per e-mail. Voor deze wijziging hebben we altijd een bewijsstuk nodig. Stuur in dit geval een e-mail met een verzoek tot wijziging en foto's van de actuele meterstanden naar zakelijk@pure-energie.nl. Correcties moeten bij de netbeheerder worden ingediend en kosten tijd.

 

Wil je in de toekomst voorkomen dat jouw meterstanden worden geschat? Geef dan jouw meterstanden op tijd door of laat een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die automatisch je verbruik doorgeeft aan de netbeheerder. Het invullen van meterstanden is dus verleden tijd. In Mijn Pure Energie kun je per maand, week, dag of zelfs per uur zien hoeveel energie je verbruikt. We hebben wel jouw toestemming nodig om de slimme meter uit te lezen. Dit kun je regelen in het dashboard van Mijn Pure Energie Zakelijk. Met jouw toestemming mogen we je meterstanden per kwartier uitlezen. Je kunt jouw verbruik inzien vanaf het moment van de machtiging, niet met terugwerkende kracht.

 

Heb je nog geen slimme meter? Als een oude conventionele meter vervangen moet worden, krijg je tegenwoordig automatisch een slimme meter. Dit wordt door de netbeheerder gedaan en hier zijn geen kosten aan verbonden. Wil je toch liever eerder een slimme meter en wil je weten wat de kosten zijn? Neem dan contact op met je netbeheerder.


Alles over een slimme meter
Wie is mijn netbeheerder?

Elke regio in Nederland heeft een vaste netbeheerder die je zelf niet kunt kiezen. Wil je weten welke netbeheerder in jouw regio actief is? Ga dan naar de website mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder zorgt voor het leidingennetwerk en de verdeling van stroom en gas naar jouw huis of bedrijfspand.


Ga naar Mijnaansluiting.nl
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Je kunt eenvoudig jouw meterstanden doorgeven in Mijn Pure Energie Zakelijk of via onze website. We sturen je een e-mail wanneer we de meterstanden nodig hebben. Heb je een slimme meter? Dan lezen we jouw meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niets te doen.


Mijn Pure Energie Zakelijk
Ik wil mijn zakelijke gasaansluiting verwijderen

Kleinverbruik:

Het verwijderen van de gasaansluiting is sinds februari 2024 gratis als de netbeheerder zelf kan bepalen wanneer zij de gasaansluiting verwijderen. Als de consument vraagt om de gasaansluiting op een ander moment te verwijderen, dan moeten de kosten wel zelf betaald worden. Deze kosten kunnen tussen de € 400,- en € 1.200,- liggen. Als je de gasaansluiting niet meer gebruikt, dan moet je dit melden via mijnaansluiting.nl. De netbeheerder neemt daarna contact met je op om een planning te maken. Zodra jij weet wanneer de gasaansluiting wordt verwijderd, dan kun je dit doorgeven aan ons via zakelijk@pure-energie.nl. Daarvoor gelden de zelfde regels als bij het tussentijds opzeggen van een energiecontact. Het kan dus voorkomen dat je een opzegboete moet betalen.

Meer informatie

 

Grootverbruik

Heb je je grootzakelijke gasaansluiting niet meer nodig? Geef dit dan door aan je netbeheerder. Dit geldt alleen voor een gasaansluiting met een totale maximale capaciteit groter dan 40 m³(n) per uur. Voor het verwijderen van een grootzakelijke gasaansluiting betaal je kosten. Deze kun je opvragen bij jouw netbeheerder.

Ik stap over naar een andere leverancier, aan wie moet ik de meterstanden doorgeven?

Als je overstapt naar een andere leverancier, geef dan zo snel mogelijk jouw meterstanden door aan de nieuwe leverancier. Zij sturen de meterstanden door naar ons, zodat wij een eindafrekening kunnen maken.

Hoe lees ik mijn meterstand(en) af?

Heb je een slimme meter? Dan lezen wij je meterstanden automatisch uit. In dat geval hoef je niet zelf je meterstanden door te geven. Heb je een conventionele meter en vind je het lastig om de meterstand(en) juist af te lezen? Je vindt een instructie op onderstaande pagina.


Meterstanden aflezen, hoe doe je dat?
Ik ben niet in de gelegenheid om meterstand(en) door te geven, wat nu?

Geen paniek! Vanaf het eerste mailtje dat we je sturen, heb je drie weken de tijd om jouw meterstanden door te geven. Lukt dit niet? Dan moeten wij de meterstanden berekenen. Het kan zijn dat onze berekening hoger uitvalt dan jouw werkelijke standen. Probeer daarom altijd op tijd jouw meterstanden door te geven. Geen zorgen, de teveel berekende energie wordt volgend jaar verrekend op de jaarafrekening, mits we dan de meterstanden ontvangen.

Wat is het maandelijks energierapport?

Met behulp van het Maandelijks Energierapport geven we inzicht in jouw energieverbruik. Daarmee helpen we jou met energie te besparen. De allergroenste energie is immers de energie die je niet verbruikt. Elke klant met een kleinverbruik aansluiting met slimme meter ontvangt automatisch maandelijks dit overzicht per e-mail.


Lees hier alles over het maandelijkse energierapport

Zonnepanelen

Wat is een terugleverbijdrage en hoe werkt het?

De terugleverbijdrage is een bijdrage die consumenten en zakelijke kleinverbruikers met zonnepanelen betalen voor het terugleveren van stroom aan het energienet. Hoeveel je bijdraagt, is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks aan het net teruglevert. De terugleverbijdrage is een nieuw onderdeel op de energierekening en wordt maandelijks verrekend in je termijnbedrag.

 

Bij de terugleverbijdrage werken we met 9 schalen en bij iedere schaal hoort een ander tarief. Hoe meer stroom je teruglevert aan het net, hoe hoger de terugleverbijdrage per maand is. Via de berekening op onze website zie je direct welke schaal bij jouw teruglevering hoort en hoe hoog de terugleverbijdrage voor jou is ingeschat.

 

Op de jaarafrekening - of aan het einde van je energiecontract - kan blijken dat je meer of minder hebt teruggeleverd dan van tevoren is ingeschat. Het verschil wordt dan altijd automatisch met je verrekend. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

 

Ben je al klant bij Pure Energie? Dan kun je via Mijn Pure Energie alle gegevens van je energiecontract inzien bij "Contracten". Daarin vind je ook de schaal die hoort bij jouw teruglevering.


Meer informatie
Wat is jullie zakelijke vergoeding voor teruglevering?

Voor die teruggeleverde stroom ontvang je van ons een terugleververgoeding. Wek je niet meer op dan je verbruikt? Dan is het teruglevertarief gelijk aan het leveringstarief. Wek je meer op dan je zelf verbruikt? Neem dan contact op met een van onze energieadviseurs.

Wat moet ik doen als ik met zonnepanelen energie terug ga leveren?

Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden op energieleveren.nl. Voor de teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding: de terugleververgoeding.

 

Heb je een grootverbruik aansluiting? Geef dan ook het aantal zonnepanelen, de installatiedatum en de verwachte jaaropbrengst van de installatie aan ons door. Dat kan per e-mail naar zakelijk@pure-energie.nl.

Kan ik mijn opgewekte energie uit zonnepanelen salderen?

Beschik je over een aansluiting van maximaal 3x80A. Dan kun je tot 2027 volledig salderen. Bij de huidige salderingsregeling wordt de opgewekte energie uit zonnepanelen en het energieverbruik op jaarbasis met elkaar verrekend. Er wordt dan op jaarbasis gekeken naar hoeveel energie van het elektriciteitsnet je hebt gebruikt en hoeveel je aan het elektriciteitsnet hebt geleverd.

In december 2024 besloot de overheid dat de salderingregeling stopt per 1 januari 2027. Je kunt dan niet meer je teruggeleverde stroom verrekenen, maar je krijgt daar nog wel een vergoeding voor. In een andere blog leggen we je uit hoe dit zit en vertellen we je alles over de salderingsregeling.


De salderingsregeling voor zonnepanelen

Tarieven

Hoe kan ik mijn energietarieven het beste vergelijken?

Je energietarieven vergelijken kan lastig zijn. Om het makkelijker te maken, kun je alleen de kale leveringstarieven, het vastrecht en de looptijd naast elkaar leggen. De andere tarieven worden door de netbeheerder en overheid bepaald en zijn bij elke leverancier gelijk.

Loopt je contract binnenkort af? Dan vind je ons verlengingsaanbod in je online omgeving. Je kunt ook een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen.

Wat is de energiebelasting?

De energiebelasting zijn de kosten per kWh en m³ die de overheid vraagt voor je energieverbruik. De energiebelasting is gestaffeld en wordt elk jaar op 1 januari gewijzigd door de Belastingdienst.


Meer informatie over de energiebelasting
Waar vindt ik mijn zakelijke dynamische energietarieven?

Heb je een zakelijk dynamisch energiecontract? Dan worden je uurprijzen de dag van tevoren voor 16:00 uur gepubliceerd in Mijn Pure Energie Zakelijk.


Inloggen
Wat zijn de vaste leveringskosten?

De vaste leveringskosten zijn een vast bedrag dat je aan ons betaalt. Dit bedrag blijft hetzelfde, ongeacht je energieverbruik. Je betaalt deze kosten voor administratieve werkzaamheden, zoals het verwerken van facturen en het aanpassen van je contract. Je vindt de vaste leveringskosten in je zakelijke energiecontract bij Pure Energie.

Wat zijn netbeheerkosten?

Netbeheerkosten zijn de kosten voor het transport van de zakelijke energie naar jouw adres. Deze kosten verschillen per netbeheerder en type aansluiting. Bij elke energieleverancier betaal je dezelfde netbeheerkosten. Heb je een grootverbruikaansluiting? Dan sluit je zelf een aparte transportovereenkomst met de netbeheerder en brengen wij deze kosten niet in rekening.

Welke tarieven betaal ik in mijn huidige contract?

Je kunt jouw huidige zakelijke energietarieven bekijken in Mijn Pure Energie. Bij 'Contracten' zie je alle contracten die je tot nu toe bij ons hebt gehad. Daarbij staat aangegeven welke tarieven je tijdens jouw contract hebt betaald per kWh (stroom) en m³ (gas).


Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wat is het enkeltarief en dubbeltarief en wanneer geldt welk tarief?

Je elektrameter kan een enkeltelwerk (Enkel) of een dubbeltelwerk (Normaal/Laag) hebben. Heeft je meter één telwerk? Dan betaal je de hele dag hetzelfde tarief, het enkeltarief. Met een dubbeltelwerk betaal je overdag het normaal tarief en 's nachts en in het weekend het daltarief. Het normaal- en daltarief geldt in heel Nederland, behalve in Noord-Brabant en Limburg. Het daltarief geldt op werkdagen van 23:00 tot 07:00, in het weekend en op nationale feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg geldt het daltarief van 21:00 tot 07:00.


Meer informatie over het enkel- en dubbeltarief
Hoe kan ik mijn dubbeltarief veranderen in één enkeltarief en andersom?

Dat kan alleen als je een slimme meter hebt en ons toestemming geeft om deze uit te lezen. Heb je een kleinverbruikaansluiting (≤3x80A)? Stuur dan een e-mail naar zakelijk@pure-energie.nl. Wij zorgen ervoor dat je verbruik op beide telwerken wordt afgerekend tegen het enkeltarief. Grootverbruikers (>3x80A) kunnen geen gebruik maken van het enkeltarief.

Blijven mijn tarieven de hele contractperiode hetzelfde?

Dat hangt af van het soort zakelijk energiecontract dat je kiest. Je kunt bij Pure Energie kiezen tussen een variabel, dynamisch of een vast contract. Met een vast contract heb je tijdens de looptijd een vast tarief. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven 2 keer per jaar in januari en in juli. Bij een dynamisch contract heb je tarieven per uur en per dag.

Tot wanneer is het nieuwe variabele energietarief geldig?

Normaal passen we de variabele energietarieven twee keer per jaar aan: op 1 januari en 1 juli. Door veranderingen op de markt kan het gebeuren dat we de tarieven tussendoor moeten aanpassen. Dit kan betekenen dat je tarief omhoog of omlaag gaat. We laten je altijd minimaal 30 dagen van tevoren weten als er iets verandert. Je kunt je contract op elk moment opzeggen, want er is geen opzegtermijn.

Pure Energie

Kan Pure Energie mij voordelen opleveren bij certificeringen en aanbestedingen?

Onze 100% groene stroom en CO2-gecompenseerd gas zijn SMK-gecertificeerd. Met ons SMK-keurmerk voldoe je aan de duurzame energie-eisen van diverse certificeringen, zoals de CO2-prestatieladder. Dit keurmerk kan je een voordeel opleveren bij duurzame aanbestedingen. Ook kunnen bouwbedrijven met de CO2-prestatieladder een aanbestedingskorting krijgen bij verschillende aanbestedingen. Meld je aan voor onze zakelijke energie en geniet van de voordelen.

Wat zijn de voordelen van Pure Energie?

Wij zijn trots op onze échte groene stroom uit Nederlandse energiebronnen. Met meer dan 30 jaar ervaring in duurzame energie hebben we alle kennis in huis om jouw bedrijf te ontzorgen en te helpen verduurzamen. Ook zijn we als enige al 9 keer op rij uitgeroepen tot groenste energieleverancier van Nederland door onder andere de Consumentenbond, Greenpeace en Natuur & Milieu. Onze duurzaam opgewekte energie uit Nederland voldoet aan de eisen van het SMK-keurmerk en is hiermee gecertificeerd. Dit keurmerk bewijst dat onze groene stroom voldoet aan de eisen van de CO2-prestatieladder voor duurzaam opgewekte energie.

 

Kies, net als vele andere ondernemers, voor onze zakelijke energie. Meld je nu aan of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.


Bereken je termijnbedrag
Is jullie groene stroom echt groen en waar komt jullie stroom vandaan?

Ja, als klant weet je bij ons altijd dat jouw stroom 100% groen is. Wij verkopen alleen stroom die we zelf hebben opgewekt met onze eigen windmolens en zonnepanelen in Nederland. Je kan zelfs je eigen windmolen kiezen. Je weet dus altijd waar jouw stroom vandaan komt! Bekijk hier ons stroometiket.


Bereken je energiepakket
Wat zijn CO2 Gold Standard Certificaten?

Dat zijn certificaten die voldoen aan het Gold Standard-keurmerk. Het Gold Standard-keurmerk is opgericht door onder meer het World Wide Fund for Nature (WWF) voor projecten die zorgen voor duurzame ontwikkeling. Deze projecten hebben als doel om CO2 uitstoot wereldwijd te reduceren.


Bekijk onze projecten
Wat is de verdeling tussen de wind- en zonne-energie van Pure Energie?

Wij bouwen windmolens en zonneparken in Nederland en de stroom uit deze energiebronnen leveren we aan onze klanten. Je kiest als zakelijke klant zelf uit welke energiebron jouw stroom komt. Het grootste deel van onze groene stroom wordt opgewerkt met windenergie (97,7%). Een kleiner deel wekken we op met zonne-energie (2,2%) en waterkracht (0,1%).


Bekijk ons stroometiket

CO₂-Prestatieladder

Wat is de CO2-prestatieladder?

De CO2-Prestatieladder helpt organisaties om CO2 structureel te verminderen, zowel binnen de bedrijfsvoering als in projecten en de keten. Bedrijven met een CO2-Prestatieladdercertificering krijgen korting bij aanbestedingen. Dit instrument wordt gebruikt als CO2-managementsysteem en als aanbestedingsinstrument.

 

Voordeel bij aanbestedingen: Gecertificeerde bedrijven krijgen korting op de inschrijfprijs. Hoe hoger je op de prestatieladder staat, hoe hoger de korting. De aanbestedende dienst of opdrachtgever bepaalt het gunningvoordeel per niveau van de ladder. Pure Energie is de enige energieleverancier in Nederland met Niveau 5 op de CO2-prestatieladder!


Bekijk hier meer informatie
Wat is een Milieukeur-certificaat?

Pure Energie heeft het Milieukeur-certificaat. Dit certificaat, uitgegeven door SMK (Stichting Milieukeur), garandeert dat 100% van onze stroom duurzaam in Nederland is geproduceerd. Een onafhankelijke certificatie-instelling controleert jaarlijks of onze groene stroom voldoet aan de eisen van het Milieukeur-certificatieschema. Groene stroom kan worden gecertificeerd met Milieukeur als deze 100% wordt gewonnen uit natuurlijke bronnen zoals zon en wind.

Wat is het voordeel van Milieukeur-gecertificeerde stroom?

Het belangrijkste voordeel van Milieukeur-gecertificeerde groene stroom voor bedrijven is het gemak waarmee je kunt voldoen aan de CO2-besparingsplicht voor de CO2-prestatieladder certificering. Hier zijn de voordelen op een rij:

  • Voldoen aan CO2-besparingsplicht: Je kunt eenvoudig aantonen dat je voldoet aan de CO2-besparingsplicht voor energie.
  • Verantwoording CO2-verbruik: Jaarlijks moet je verantwoording afleggen voor het complete CO2-verbruik van je bedrijf. Energie is hier een onderdeel van.
  • Geen CO2-uitstoot: Je kunt aantonen dat er geen CO2-uitstoot is bij je energieverbruik door voor elke kWh NL-stroom GVO’s af te boeken.
  • Hogere score op CO2-Prestatieladder: Met Milieukeurstroom kun je aantonen dat je 100% Nederlandse groene stroom inkoopt, wat je helpt hoger te scoren op de CO2-Prestatieladder. Dit is belangrijk bij aanbestedingen.
  • Duurzaam inkopen: Milieukeur is een bewijs van de duurzaamheid van je stroom, wat helpt bij duurzaam inkopen.
  • Eenvoudiger proces: Het afnemen van Milieukeurstroom vereenvoudigt het proces van het verantwoorden van CO2-uitstoot voor energie.
  • Duurzaamheidscertificaat: Zakelijke klanten van Pure Energie ontvangen het Pure Energie Duurzaamheidscertificaat, waarop staat hoeveel CO2-uitstoot is vermeden met onze duurzame stroom.

Meld je nu aan!

Termijnbedrag

Hoe wordt mijn termijnbedrag bepaald?

Bij de start van je zakelijke energiecontract vragen we je verbruiksgegevens op vanuit het landelijk register. Op basis van je standaard jaarverbruik (het gemiddelde verbruik op je aansluiting(en) van de afgelopen 3 tot 5 jaar) en de netbeheerkosten van je aansluiting(en) bepalen we je termijnbedrag. Hoe groter de capaciteit van je aansluiting, hoe hoger de netbeheerkosten.

 

Heb je zelf bij aanmelding een termijnbedrag berekend en ligt dit binnen een marge van 20% van ons berekende termijnbedrag? Dan hanteren we jouw berekende termijnbedrag. Valt je berekening buiten deze marge, dan gebruiken we ons berekende termijnbedrag. Zo voorkomen we verrassingen aan het einde van het jaar.

 

Ben je het niet eens met het berekende termijnbedrag? Neem gerust contact op met onze klantenservice.

Waarom wijkt mijn termijnbedrag af van het tarief op jullie website?

Het kan voorkomen dat het verbruik dat je op onze website hebt berekend, niet overeenkomt met de verbruiksgegevens die we van de netbeheerder ontvangen. Ook kan het zijn dat je in werkelijkheid een zwaardere aansluiting hebt dan waarmee je op onze website hebt gerekend, waardoor de netbeheerkosten hoger uitvallen. Daarnaast is het mogelijk dat je bij de berekening op onze website 'vermindering van energiebelasting' hebt meegenomen, terwijl je hier eigenlijk geen recht op hebt.

Kan ik zelf mijn termijnbedrag aanpassen?

Bij Pure Energie kun je zelf je termijnbedrag bepalen. Dit kun je doen in Mijn Pure Energie Zakelijk. Hier kun je een voorschot wijzigen naar een bedrag dat binnen 20% ligt van het voorschot dat wij voor je hebben berekend. Is dit niet voldoende? Neem gerust contact op met onze energieadviseurs via zakelijk@pure-energie.nl. We helpen je graag, zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij je jaarafrekening.


Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Controleren jullie of mijn termijnbedrag realistisch is?

We herberekenen je termijnbedrag bij elke afrekening. Je nieuwe termijnbedrag wordt gebaseerd op je verbruik van het afgelopen jaar en de dan geldende energietarieven. In Mijn Pure Energie Zakelijk kun je onder 'huidig termijnbedrag' tijdens het hele jaar zien of je termijnbedrag in lijn loopt met je verbruik.


Mijn Pure Energie Zakelijk
Hoe is je energierekening opgebouwd?

De energieprijs bestaat uit drie onderdelen: levering en teruglevering, overheidsheffingen en netbeheerkosten. Voor de levering van stroom en gas betaal je per eenheid: stroom per kilowattuur (kWh) en gas per kubieke meter (m³). Daarnaast betaal je leveringskosten, een vast bedrag per maand. Het tarief dat je betaalt, hangt af van het contract dat je hebt gekozen.

 

Je betaalt ook netbeheerkosten voor je aansluiting(en). De hoogte van dit bedrag hangt af van de grootte van je aansluiting en kan verschillen per regionale netbeheerder. De BTW, energiebelasting en de vermindering van energiebelasting worden jaarlijks vastgesteld door de overheid. Netbeheerkosten en overheidsheffingen dragen wij als energieleverancier af aan derden en zijn bij alle energieleveranciers gelijk.


Meer informatie

Jaar- en eindafrekening

Ik wil mijn afrekeningen inzien. Waar kan ik deze vinden?

Je vindt de afrekeningen terug in Mijn Pure Energie Zakelijk.


Inloggen
Hoe kan het dat de som van het verbruik keer het tarief niet overeenkomst op de afrekening van mijn dynamische energiecontract?

Op je eindafrekening geven we onder 'verbruik' het totale verbruik over de afrekenperiode weer. Het leveringstarief is de gemiddelde kWh- en/of m³-prijs over de afrekenperiode. Omdat je per uur wordt afgerekend tegen het dan geldende uurtarief, kan de som van deze twee prijscomponenten afwijken van het totaalbedrag. Het totaalbedrag is altijd berekend op je daadwerkelijke uurverbruik x de destijds geldende uurtarieven. Wil je een overzicht ontvangen van de achterliggende berekening? Neem dan contact op met onze zakelijke klantenservice.

Kan ik de geschatte beginmeterstanden op mijn jaarafrekening laten aanpassen?

We kunnen je geschatte beginstanden in veel gevallen niet aanpassen. Was je het voorgaande contractjaar ook zakelijke klant bij Pure Energie? Dan hebben we de geschatte beginstand op je vorige afrekening als eindstand gebruikt. Het corrigeren van de standen heeft in dit geval geen zin, omdat je gehele verbruik bij Pure Energie is verrekend. De standen kunnen dan niet worden aangepast.

 

Ben je overgestapt van leverancier? Dan hebben we de geschatte beginstand doorgegeven aan je vorige leverancier, en zij hebben deze op je vorige afrekening als eindstand gebruikt. De standen kunnen in dit geval niet worden aangepast.

 

Ben je sinds het begin van het contractjaar verantwoordelijk voor de levering op dit adres? Dan kunnen we in uitzonderlijke gevallen de beginstanden aanpassen. Voor een correctie hebben we altijd een bewijsstuk nodig. Stuur in dit geval een mail met een verzoek tot wijziging én het opleverdocument met de beginstanden of een ander bewijsstuk met de beginstanden en de opnamedatum naar zakelijk@pure-energie.nl. Correcties moeten worden ingediend en goedgekeurd bij de netbeheerder en de vorige leverancier, wat tijd kost.

 

Wil je in de toekomst voorkomen dat je meterstanden worden geschat? Geef je meterstanden dan tijdig door of laat een slimme meter plaatsen door de netbeheerder.

Ik heb geld teruggekregen n.a.v. mijn jaarafrekening, maar mijn termijnbedrag is verhoogd. Hoe kan dit?

Als je geld terugkrijgt op je jaarrekening, betekent dat meestal dat je minder energie hebt verbruikt dan van tevoren ingeschat. Toch kan het voorkomen dat je termijnbedrag voor je volgende contractjaar omhoog gaat. Dit kan bijvoorbeeld komen door een stijging in de prijs van energie, energiebelasting of netbeheerkosten. We doen dit om ervoor te zorgen dat je aan het einde van je contract niet hoeft bij te betalen.


Ga naar Mijn Pure Energie Zakelijk
Wanneer ontvang ik een eindafrekening?

Als je contract is beëindigd maken we binnen zes weken een eindafrekening voor je. Dit geldt bij een verhuizing, overstap naar een andere leverancier én bij een opzegging.

Wat is een jaarafrekening en wanneer krijg ik deze?

Bij de jaarafrekening kijken we naar de hoeveelheid zakelijke energie die je binnen het contractjaar hebt verbruikt, of sinds de laatste afrekening of de start van je contract. De afrekening wordt opgemaakt 1 jaar na de vorige afrekening of 1 jaar na de start van je zakelijke energiecontract. Het opmaken van de afrekening duurt maximaal 6 weken, maar vaak kan dit sneller.

Wat is de calorische waarde?

De calorische waarde is de hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas kunt halen. De gasmeter meet hoeveel kubieke meter gas je verbruikt, maar je betaalt voor de hoeveelheid energie die je uit een m³ gas haalt. Omdat gas een natuurproduct is, kan de dichtheid van het gas verschillen. Hierdoor kan de hoeveelheid energie die je uit een kubieke meter gas haalt per dag, week of maand variëren.

 

Om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland hetzelfde betaalt voor de energie uit gas, wordt de hoeveelheid gas die je over een jaar hebt verbruikt gecorrigeerd met een correctiefactor. Deze correctiefactor is vastgesteld door de netbeheerder en houdt rekening met de calorische waarde van het ontvangen gas. Je kunt deze correctie terugvinden op je jaarafrekening.

Terugleverbijdrage

Wat is de terugleverbijdrage?

De terugleverbijdrage is een maandelijkse bijdrage voor alle stroom die je aan het energienet levert. Wij geloven in schone energie voor iedereen in Nederland. Sinds 1995 werken we aan de energietransitie door wind- en zonneparken te bouwen. Steeds meer huishoudens en bedrijven produceren nu ook zonne-energie. Ongeveer vijftig procent van de stroom in ons land wordt duurzaam opgewekt. Dit is goed nieuws! Maar het terugleveren van stroom brengt ook uitdagingen met zich mee. De kosten voor terugleveren aan het energienet stijgen. De terugleverbijdrage is een eerlijke en transparante oplossing om deze kosten te verdelen.


Meer over de terugleverbijdrage voor zakelijke klanten
Hoe weet ik welke terugleverbijdrage ik moet betalen?

Bij de terugleverbijdrage werken we met schalen en bij iedere schaal hoort een ander tarief. Hoe meer stroom je teruglevert aan het net, hoe hoger de terugleverbijdrage per maand is. Via de berekening op onze website zie je direct welke schaal bij jouw teruglevering hoort en hoe hoog de terugleverbijdrage voor jou is ingeschat.

 

Op de jaarafrekening - of aan het einde van je energiecontract - kan blijken dat je meer of minder hebt teruggeleverd dan van tevoren is ingeschat. Het verschil wordt dan altijd automatisch met je verrekend. Daar hoef je zelf niets voor te doen.

 

Ben je al klant bij Pure Energie? Dan kun je via Mijn Pure Energie alle gegevens van je energiecontract inzien bij "Contracten". Daarin vind je ook de schaal die hoort bij jouw teruglevering.

Hoe werkt de terugleverbijdrage in combinatie met salderen?

De terugleverbijdrage heeft geen invloed op salderen. Voor de berekening van de terugleverbijdrage gaan we uit van alle stroom die je teruglevert aan het elektriciteitsnet. De stroom die je direct zelf verbruikt uit je zonnepanelen telt daarom niet mee. Probeer dus zoveel mogelijk stroom zelf te verbruiken op het moment dat de zon schijnt.

Wat als ik meer of minder stroom teruglever dan verwacht?

Bij het afsluiten van een nieuw zakelijk energiecontract maken we een schatting van jouw verwachte teruglevering op basis van de historische teruglevering op jouw adres. Als op je jaarafrekening blijkt dat je daadwerkelijke teruglevering afwijkt van de schaal waarin je ingedeeld bent, dan verrekenen we het verschil op je jaar- of eindafrekening. 

Moet ik zelf mijn termijnbedrag wijzigen?

Door variabele tariefwijzigingen kan het zijn dat je termijnbedrag niet meer goed past bij je werkelijke verbruik. Controleer daarom bij een wijziging van je variabele tarief of je termijnbedrag nog klopt. Dit kun je eenvoudig doen via Mijn Pure Energie Zakelijk. In ons nieuwe advies houden we rekening met de eventuele terugleverbijdrage en de nieuwe variabele energietarieven.


Mijn Pure Energie Zakelijk
Waarom moeten juist bedrijven die investeren in duurzame energie hier nu voor betalen?

Wij snappen deze vraag heel goed en daarom leggen we het graag aan je uit. Door de salderingsregeling kun je de opwek van jouw zonnepanelen in de zomer wegstrepen tegen je energieverbruik in de winter. Terwijl stroom in de zomer, op zonnige dagen, veel goedkoper is dan in de winter. Om ervoor te zorgen dat groene stroom voordelig blijft voor iedereen hebben we nu de terugleverbijdrage.

 


Door de terugleverbijdrage moedigen we onze klanten ook aan om de zelf opgewekte stroom direct zelf te verbruiken. Zelfconsumptie noemen we dat. Zo zetten we samen de volgende stap in de energietransitie. 

 


Klanten met zonnepanelen profiteren bovendien nog steeds van hun zelf opgewekte energie. Ook met de terugleververgoeding blijven zonnepanelen nog steeds een hele rendabele investering.

Blijven mijn zonnepanelen rendabel?

Met zonnepanelen op je dak draag je bij aan de energietransitie. Zonnepanelen zijn nog steeds een goede investering, ondanks dat je een terugleverbijdrage moet betalen voor de teruggeleverde stroom aan het energienet. Je wekt zelf groene stroom op die je voor een deel direct ook weer gebruikt. Hierdoor neem je minder stroom af van je energieleverancier. Het is slim om zoveel mogelijk stroom te verbruiken op de momenten waarop je zelf stroom opwekt met zonnepanelen. Hierdoor lever jij minder stroom terug aan het net, waardoor de terugleverbijdrage zo laag mogelijk blijft.

 

Bovendien kun je nog steeds je opgewekte stroom salderen en ontvang je een terugleververgoeding voor de te veel opgewekte stroom. Door de terugleverbijdrage af te trekken van je opbrengsten, kun je direct uitrekenen hoeveel je overhoudt aan de stroom die je zelf opwekt met zonnepanelen.

Wat als ik in de toekomst zonnepanelen op mijn dak plaats?

Kies je ervoor om tijdens je zakelijke energiecontract zonnepanelen te kopen, dan betaal je vanaf dat moment een terugleverbijdrage voor de stroom die je teruglevert aan het net. We maken dan op basis van je verwachte verbruik en het aantal zonnepanelen een schatting van hoeveel stroom jij teruglevert. Als aan het einde van je contract blijkt dat je meer of minder teruglevering had, wordt het verschil verrekend bij de jaarafrekening.

Grootzakelijk

Hoe kan ik mijn grootverbruik-aansluiting aanmelden?

Onze zakelijke energieadviseurs sturen je graag een maatwerkofferte voor onze duurzame energielevering.


Offerte aanvragen
Moet ik mijn oude contract zelf opzeggen?

Heeft je pand één of meerdere grootverbruik aansluitingen? Dan moet je je zakelijke energiecontract schriftelijk opzeggen bij je huidige leverancier, binnen de geldende opzegtermijn. Let op: de opzegtermijn voor grootverbruikcontracten verschilt per leverancier.

Wat is de opzegtermijn van mijn grootverbruik-contract?

Voor grootverbruikcontracten is de opzegtermijn 3 maanden. Wil je je grootverbruikcontract opzeggen? Stuur dan een e-mail naar zakelijk@pure-energie.nl of een brief per post, binnen de opzegtermijn.


Onze contactgegevens
Waarom is mijn contract stilzwijgend verlengd?

Als grootverbruiker willen we je natuurlijk de zekerheid bieden dat je aankomend jaar van energie bent voorzien. Heb je je energiecontract niet 3 maanden voor de einddatum opgezegd? Dan kunnen we je contract verlengen met 1 jaar tegen de dan geldende energietarieven. Zo ben je verzekerd van energie voor het komende jaar. Meer informatie over deze verlenging vind je in onze algemene en productvoorwaarden.

Wat moet ik doen als ik met zonnepanelen energie terug ga leveren?

Voordat je stroom kan terugleveren moet je de installatie eerst aanmelden op energieleveren.nl. Voor de teruggeleverde stroom krijg je een vergoeding: de terugleververgoeding. Geef dan ook het aantal zonnepanelen, de installatiedatum en de verwachte jaaropbrengst van de installatie aan ons door. Dat kan per e-mail naar zakelijk@pure-energie.nl.